bananjens Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Har netopia ruter fra nextgentel, vil jeg med fast ip subnett slippe feks å åpne porter til spill? Lenke til kommentar
madmanX Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Enkelt og greit... NEI MadManX(NOR) http://www.mabben.com Lenke til kommentar
bananjens Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Nei? Uffda...fikk akkurat beskjed fra Ngt at jeg da vil slippe alt som har med porter og nat :-? Nok et eksempel på Ngt sin uduglighet ? Lenke til kommentar
xoop Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Jeg tror nok NGT har rett i dette tilfellet, hvis du har en eller flere gyldige IP adresser, så slipper du jo NAT router. Da fungerer Routeren din som vanlig ruter uten NAT, og da slipper du å forwarede porter. Du må fremdeles åpne porter i filteret, eller fjerne filteret hvis du kjører intern FW. Lenke til kommentar
madmanX Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Porten må jo være åpen? Men du vil slippe å route trafikken, men du må åpne den!!! eller vil ikke trafikk komme gjennom... Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Har netopia ruter fra nextgentel, vil jeg med fast ip subnett slippe feks å åpne porter til spill? Den store fordelen ligger heller i at du alltid har den samme ip-en, noe som gjør at du har en unik id på nett - da særlig i forbindelse med serving Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Har netopia ruter fra nextgentel, vil jeg med fast ip subnett slippe feks å åpne porter til spill? Den store fordelen ligger heller i at du alltid har den samme ip-en, noe som gjør at du har en unik id på nett - da særlig i forbindelse med serving Noe som no-ip.com og slike tar seg av.. kan ikke se en grunn til å betale ekstra for fast ip. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Fast ip har vel bare fordeler om du skal kjøre server som ikke står på konstant. (Om du ikke har fast ip, men har maskina på hele tiden vil den beholde sin dynamiske ip, så det spiller ingen rolle.) Om du bare har en maskin trenger du ingen router. Du kan dermed ungå NAT ved å koble maskina direkte til nettet uten å gå gjennom routeren. Dermed har du heller ingen porter som trengs å åpnes. Dette er imidlertid ikke noe man gjør uten å ha en godt konfigurert software firewall. (Hvis jeg hadde satt denne maskina på nett uten firewall ville den garantert vært angrepet innen 10 minutter. (Siste uka har det vært angreps forsøk gjennomsnitlig hvert 5. minutt her!)) Åpning av porter er å lage 'hull' i en firewall Portforwarding er å route en port direkte til en intern maskin NAT er en routings metode mellom eksternt nett og internt nett og visa versa. (noen som har en bedre kort-forklaring på NAT?) Fast IP betyr at IP adressen til din router/maskin er den samme hele tiden. Dynamisk IP betyr at IP adressen til din router/maskin kan bli forandret hvis du er frakoblet over lenger tid. Fast / dynamisk IP har ingenting med hverken åpning av porter, portforwarding eller NAT å gjøre. Dette kan sammenlignes med campingvogner på en camping plass. Du kan leie en fast plass, slik at hver gang du kommer får du den bestemte plassen (Fast IP). Eller du kan ha en dynamisk plass, hvor du kommer med vogna, får en plass å sette vogna på (koble til nett for første gang). Selv om du kjører et på biltur vil vogna bli stående der du satt den (routeren/maskina står på selv om du går på jobb). Hvis du tar med deg vogna til et annet sted, og kommer tilbake neste dag (skrur av router/maskin over lengere tid) er det ikke sikkert den samme plassen er ledig når du kommer tilbake (noen andre kan ha fått tildelt ip adressen du hadde mens utstyret ditt var slått av). Du må da få en ny plass til vogna. (må få ny ip). Uansett hvor campingvogna di står vil ikke inredningen i vogna forandres. (IP fra din ISP har ingenting med hvordan lokal nettet hos deg ser ut.) Om du har skrevet en liste (NAT) over hvor alle dine interne resursser (mat, klær...) befinner seg påvirkes ikke denne av hvor du parkerer vogna. Du kan også åpne "kjøkkenvinduet" i vogna (åpne en port) slik at du kan nå alt som står på kjøkkenbenken fra utsiden uten å tråkke inn med sølete sko. (Portforwarding) Håper dette ble en mer oppklarende enn forvirrende camping historie. -pg Med intern nett menes maskiner du har på ditt nettverk (bak router/firewall) Med ekstern nett menes (som oftest) internett IP adresse er Lenke til kommentar
talisar Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Likte campingvogn historien, eneste jeg ville lagt til var. Om du har abonnert på et blad til plass 6C på campingplassen og du så plutselig flytter til 2B.. eller har masse venner som tror du bor på 6C.. så vil disse møte opp på 6C og ikke 2B når de skal besøke deg. (Så ser du fordelen ved å ha fast ip). Fast ip direkte gir også flere fordeler no-ip.com ikke klarer:) F.eks egen mail/dns hosting:) Lenke til kommentar
BioAcid Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Nå er jeg på langt nær ikke helt inne i NAT'ing men hvet vertfall at det du sier; "Fast / dynamisk IP har ingenting med hverken åpning av porter, portforwarding eller NAT å gjøre" ikke stemmer helt! Har du for eksempel prøvd å kjøre MSN å videokonferanse gjennom en router med NAT? Jeg fekk det hverfall ikke til å fungere, ikke fekk jeg til å ikke være passive i DC heller. Men dette forandret seg med en gang jeg fekk satt fast ip fra isp. Til bananjens : Som sagt tidligere så må du nok opne porter i router'n for at du skal kunne spille ol. eller du kan opne alle å konfigurere en firewall på maskinen din istedet, for eksempel norton firewall der du får spørsmål om du vil gi programmene tilgang til nett når du starter dem første gangen. Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Likte campingvogn historien, eneste jeg ville lagt til var. Om du har abonnert på et blad til plass 6C på campingplassen og du så plutselig flytter til 2B.. eller har masse venner som tror du bor på 6C.. så vil disse møte opp på 6C og ikke 2B når de skal besøke deg. (Så ser du fordelen ved å ha fast ip). Fast ip direkte gir også flere fordeler no-ip.com ikke klarer:) F.eks egen mail/dns hosting:) Men dette løser du jo ved at du bruker en eller annen dynamisk navne-tjener. (Som f.eks. www.dyndns.org). Da er adressen din lagret i resepsjonen på campingplassen, og når du får besøk spør de bare etter navnet ditt (mittdynamiskedomene.dyndns.org) i resepsjonen, og blir sendt videre til plass 2B (ip-adressen din). Dermed får du besøk likevel, selv om du har dynamisk ip (Forutsetter at maskina di oppdaterer den dynamiske ip'en ved start-up, men det fins programvare som gjør dette for deg. Selve oppdateringen tar 3 sekunder, og så er den gyldig over hele verden.) Når det gjelder forskjellige tjenester (som f.eks. MSN++) så bryr de seg ikke om du har dynamisk eller statisk ip. Når man først har fått tildelt en ip, så er det ingen i hele verden som kan merke om du fikk den dynamiskt eller statiskt. (bortsett fra du selv, og de som drifter nettet du koblet deg på, da.) Lenke til kommentar
Jay Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Nå er jeg på langt nær ikke helt inne i NAT'ing men hvet vertfall at det du sier; "Fast / dynamisk IP har ingenting med hverken åpning av porter, portforwarding eller NAT å gjøre" ikke stemmer helt! Dynamisk IP og NAT henger ikke sammen. Det er to forskjellige ting som man kan ha uavhengige av hverandre. Fast ip er like viktig som å ha fast tlf nr til mobilen min synes nå jeg... Nå skal det jo sies at jeg har min egen mailserver stående i kottet da. - J Lenke til kommentar
BioAcid Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Tenkte litt feil å ble litt forbannet av å høre på den utrulig ekle stemmen som var på are og odin istedet for akkurat are og odin, å tenkte dermed ikke oved det jeg leste. Glem hele greia, sorry. :x Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Fast ip er like viktig som å ha fast tlf nr til mobilen min synes nå jeg... Nå skal det jo sies at jeg har min egen mailserver stående i kottet da. - J Enkelte føler det nok slik, fordi de ikke stoler på de dynamiske (og gratis) dns-tjenestene som fins idag. Men de er faktisk så bra at det er null problemer å kjøre en permanent mail-server fra en dynamisk ip (som endrer seg daglig, eller til og med oftere). Med en gang ip'en er blitt endret oppdateres dns'en med den nye ip'en. Og om man bruker dynamisk ip, så er endringen øyeblikkelig. Det betyr at man ikke trenger å vente 72 timer på at DNS'er rundt i verden skal oppdatere seg. Men om man først har statisk ip, så er det jo ikke noe poeng i å gå tilbake til dynamisk, da... Lenke til kommentar
Jay Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Selve oppdateringen tar 3 sekunder, og så er den gyldig over hele verden.) Regner med at det er DNS du snakker om her. Hvordan vet du at cache'en på alle dns-servere og arbeidstasjoner verden over er på 3 sekunder? Typisk er faktisk 3 dager. Så hvis man har en dns adresse som man vil bytte ip-adressen på, så regner man som regel en uke før man kan være sikker på at endringen er gyldig over hele verden. - J Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 cluet her er at at må peke domenet ditt til no-ip adressen din, så kan den forwarde videre til riktig ip. Altså oppdateres ingen dns'er, bare databasen til no-ip. Dette skaper mer traffikk og forsinkelser men kan no-ip/dun-dns etc forwarde alle typer records? Trodde det bare gikk på www jeg Lenke til kommentar
Jay Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Med en gang ip'en er blitt endret oppdateres dns'en med den nye ip'en. Og om man bruker dynamisk ip, så er endringen øyeblikkelig. DNS'en på root-serverene ja.. Men hva med cachen på alle DNS serverene rundt omkring i verden? Er skeptisk jeg.... - J Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Med en gang ip'en er blitt endret oppdateres dns'en med den nye ip'en. Og om man bruker dynamisk ip, så er endringen øyeblikkelig. DNS'en på root-serverene ja.. Men hva med cachen på alle DNS serverene rundt omkring i verden? Er skeptisk jeg.... - J Det er mulig å sette det opp som dynamisk dns også, som gjør at oppdateringen er øyeblikkelig. Aner ikke tekniske data bak hvordan akkurat DET virker, men har prøvd det i praksis, med stort hell. Når det gjelder STATISK dns, så har du rett i at det i praksis tar opp til 72 timer, som jeg refererte til tidligere. Du kan jo teste selv også, på www.dyndns.org ... Registrer deg og prøv Lenke til kommentar
Scienide Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Fungerer det ikke slik at f.eks. abc.no-ip.com peker til et script hos no-ip.com som inneholder en redirect til den dynamiske IP'en? Da slipper man jo oppdateringen av DNS'ene. Oppdaterer man den dynamiske IP'en, vil no-ip.com skrive dette inn i scriptet sitt. DNS'ene vil jo fortsatt peke til dette scriptet istedet for direkte til den dynamiske IP'en. Eller er jeg heeelt på viddene her nå? Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 cluet her er at at må peke domenet ditt til no-ip adressen din, så kan den forwarde videre til riktig ip. Altså oppdateres ingen dns'er, bare databasen til no-ip.Dette skaper mer traffikk og forsinkelser men kan no-ip/dun-dns etc forwarde alle typer records? Trodde det bare gikk på www jeg Kan det ha vært noe av det samme jeg prøvde å si..? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå