Gå til innhold

Hjelp. WD80'n min klikket....!!!!!!


Feanor

Anbefalte innlegg

Hei

 

Satt å leste litt i forumet i dag, da det plutselig begynte å komme rare lyder fra harddisken. Det hørtes ut som om den ble slått av og på (som en cd-spiller når cd'en ikke har vært i bruk på en stund)

 

Den ble veldig treig og "slo seg av og på" hele tiden.

 

Jeg slo av PC'n, og byttet om powerkablene(i tilfellet at den ikke fikk strøm...)

 

Startet maskinen, fant den i BIOS, og i Windows.. Men da jeg skulle åpne den i win( XP) kom det beskjed om at den måtte formateres...

 

Dette vil jeg helst ikke da jeg har nesten 80GB med musikk, divx og spill på denne (uten backup)...

 

Hadde NTFS-filformat på denne.

 

Hva har skjedd?

Hva skal jeg gjøre?

Kan jeg redde det som er på den??

 

HJELP!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-02-08 22:26, Feanor skrev:

Brukte et standard program som er med i XP,.. diskmanager eller no'


Fikk ikke lov til å bruke FAT32 på en 80 gig disk i XP.. Er vel ikke støtte for 80GB mi FAT32..?


F disk hva er det?

Er det i XP, hva gjør den??

Vil helst ikke slette noe..


 

FDISK er et program vi (kremt, host hark) veteraner er vant til fra win98. Da WinME kom, så var det en bug i FDISK. FDISK som jeg bruker (av og til) ligger på win98 oppstartsdiskett.

 

Men hvis du har win2000 eller winXP så går det an på nyere teknologi å boote fra WinXP/2000 CD-ROM hvor programvare for partisjonering kan brukes under installering.

 

Du får lov til å bruke FAT32 dersom du deler (partisjonerer) opp disken din i flere deler.

Jeg vet ikke hvordan diskstørrelse XP eller 2000 takler, men 30GB-partisjoner takler de ihvertfall.

 

Hva som har skjedd med disken din vet jeg ikke, men kan føye til at Western Digital er en av de bedre diskene på markedet :wink:

 

Kanskje du har fått en disk som er skadet (i posten?)

 

Sveinl

 

 

_________________

Chieftec Scorpio bigtower :grin:

ABIT KG7 :smile:

AMD XP1600+ :smile: Taisol CGK760 :smile:

Point of view GF3 :grin:

768 MB TwinMOS DDR :grin:

SB Live 1024 Value :sad:

56x Acer :grin:

24x Plextor :grin:

60 GB WD :smile:

ADSL 704/128 :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-02-09 01:18 ]

Lenke til kommentar

Det finnes programmer som kan hente fram igjen tapte data. Et som jeg har prøvd og som funket til dels bra heter mrecover2, og kan blant annet finnes på siden www.goto/kt7faq. Se under downloads.

 

Dersom du har bare en partisjon på disken, kan det bli verre, da også mrecover2 ser ut til å ha større problemer med primære partisjoner. Men verdt et forsøk.

Lykke til.

Lenke til kommentar

TAkk for alle tips!

 

Skal prøve ut det dere sier, håper at det virker.

 

Det er sånn at det lønner seg å ha flere partisjoner, selv om man ikke skal ha windows på noen av disse?

 

Har ikke tilgang til PC'n før på søndagskvelden, så jeg må vente til da med å teste.

 

TAKK!!

Lenke til kommentar

har prøvd alt nå. Ingenting virker..

 

chkdsk finner ingen feil.. ( finner ikke "f-parameter" og kjører i read-only modus..??)

 

mrecover virka ikke, fant bare en disk på 3 MB... ?? :sad:

 

disk manager hadde heller ingenting å bidra med, den tror at disken er i fin form,,,, og TOM..

 

HVA NÅ??!!

Lenke til kommentar

prøv easy recovery - http://www.ontrack.com/easyrecovery/

 

tror den kan hente data fra NTFS partisjoner.

 

lån en disk fra en kompis og kopier aalt over på den mens du formaterer din og vær glad og fornøyd.

 

har vært i nesten samme situasjon, slettet 30GB med musikk filmer og programmer ved et uhell - EasyRecovery reddet livet mitt... (det har faktisk skjedd 2 ganger :smile:)

Lenke til kommentar

Noen som har en 80GB disk for mye?

 

Er villig til å låne den en dag eller to... :grin:

 

Den bør helst være tom... :grin: :grin:

 

Har sendt mail til Multicom, de gav meg en link til et diagnoseprog fra Western Digital. Jeg må kjøre dette, dersom det finner feil så var det bare å sende den inn. De kunne SELVfølgelig ikke hjelpe meg med å redde noe av det som var på den.

 

Begynner å bli desperat nå... (har ingen kompiser med store disker... Er altså villig til å bli venn med hvem som helst (bare vedkommende har en stor harddisk til utlån :grin: ))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...