Gå til innhold

Må vi egentlig jobbe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, ingen må jobbe. Ingen valgte å bli født, derfor skal ingen tvinges til arbeid.

Samfunnet er dog bygd opp slik at man må jobbe, men man velger om man vil ta del i det eller ikke.

Til syvende og sist er alt meningsløst, derfor spiller det egentlig ingen rolle hva man foretar seg.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Men Nasciboy, har du aldri hørt om folk som poster noe på Facebook i arbeidstiden da?

Eller om den Norske skole some "forbereder oss på arbeidslivet"?

Å poste 10 poster på facebook tar altså, la oss si 3o min av arbeidstiden på 8 timer.

Å gå på NAV, å leve på andre totalt selv om evnen til å forsørge seg selv, tar hvor mye av arbeidstiden?

Lenke til kommentar

Men Nasciboy, har du aldri hørt om folk som poster noe på Facebook i arbeidstiden da?

Å poste 10 poster på facebook tar altså, la oss si 3o min av arbeidstiden på 8 timer.

Å gå på NAV, å leve på andre totalt selv om evnen til å forsørge seg selv, tar hvor mye av arbeidstiden?

Irrelevant.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så klart poster folk i arbeidstiden men hvis du mener det er ekvivalent med at de sitter å ikke gjør noe hele tiden tar du skammelig feil.

De fleste ledere i bedrifter har fast lønn og får betalt for resultat, ikke timeslønn som de fleste arbeidere har. Det er folk som ofte tar med seg arbeidet hjem og jobber også på kvelden og arbeider mange flere timer enn du bare kan ane. Så ja, da kan de unne seg en tur på VG nett og Facebook av og til.

Blr nestend et samme som å konkludere med at en person har ett alkoholproblem fordi du ser han drikke en pils.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Irrelevant.

Selvsagt. Han på NAV kan jo poste på fjesbok i 7,5 time mer enn den arbeidende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ofte tenkt på og melde meg ut av dette materealistiske samfunnet. Jobb, penger, stress og mass. Blir så lei.

Hvorfor skal man melde seg ut?

Vær deg selv og gjør det du vil, kan man jobbe så jobber man men alt annet så gjør du hva du vil.

Velger du selv å ikke jobbe synes jeg heller ikke du bør kreve noe.

Lenke til kommentar

Du kan si at hovedtemaet er meningsløst arbeid, hvis det enten er at du gjør noe som ikke har noen nytte, eller at du er ferdig med ditt arbeid på langt kortere tid enn du er ansatt.

Problemet er mer at vi er for produktive og dermed ikke trenger å jobbe så mye som vi gjør.

Nei, hovedtemaet er vel ikke meningsløst arbeid men om arbeid du mener er meningsløst faktisk er det.

Det stemmer kanskje ikke i moderne økonomi, men jeg har fortsatt problemer med å forstå hvordan å sitte og gjøre ingenting og få penger for det er greit fordi du er ansatt, du gjør fortsatt ingenting. Det er som vi henger oss opp mer i byråkratiet rundt, enn hva som faktisk skjer.

Hadde det vært slik at det var sannheten istedefor unntaket hadde jeg faktisk kunne diskutert det.

Det du gjør er å konkludere med en usannhet og starter diskusjonen derifra.

Det er selvsagt et definisjonsspørsmål som jeg har sagt tidligere. Jeg mener fortsatt vi har mye meningsløst arbeid.

Lenke til kommentar

Så da er det altså ikke arbeidet du utfører bare det faktum at du får penger for det som er viktig?

Det er ikke etterspørsel etter arbeidskraft, vi prøver å skape jobber. Det er en av tingene jeg finner underlig. Som jeg prøvde å si i innledningen forstår jeg ikke hvordan en arbeidsledig snylter når det ikke er noen etterspørsel på hans arbeidskraft, kun det faktum at han må skape verdier.

En arbeidsledig er tydeligvis både et offer og en snylter.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Så da er det altså ikke arbeidet du utfører bare det faktum at du får penger for det som er viktig?

Noen drar jo nytte av det uansett. Enten konsumenter eller bedrifter. Dette kommer jo til syvende og sist alltid til alles nytte gjennom flere skatteinntekter, og som oftest gjennom mange flere prositive effekter.

Lenke til kommentar

Jeg føler dere ikke leser hele innlegget. Hvorfor skal vi jobbe 8 timer hvis vi utfører vårt arbeid på kortere tid og har mye dødtid? Er det kun det at vi jobber og tjener penger som er viktig, eller er det arbeidet vi utfører?

På min arbeidsplass har vi flexitid, som gjør det mulig å gå tidlig, komme senere dersom det ikke er så mye å gjøre. Andre dager er det mer og gjøre og da er man gjerne lenger enn 8 timer. Det er selvsagt en kjernetid hvor alle må være på jobb. Dette fungerer utmerket da det er varierende arbeidsflyt, men det er alltid folk på jobb mellom 06.30-17.30.

Selv om det ikke skulle være noe å gjøre er det viktig at det er noe på jobb, dersom noe skulle dukke opp.

Nå er min arbeidsplass litt spesiell, men flexi-tid kunne nok passet godt på mange flere arbeidsplasser?

Edit: det ble litt mye jobb(pun intended) å komme med dype analyser på temaet, akkurat nå.

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Er vel ikke pengene som er viktigst heller... var arbeidsledig i ca en periode på 10 mnd og det var mye bedre å arbeide for trygd enn å ikke arbeide i det hele tatt.

Det er ikke etterspørsel etter arbeidskraft, vi prøver å skape jobber. Det er en av tingene jeg finner underlig. Som jeg prøvde å si i innledningen forstår jeg ikke hvordan en arbeidsledig snylter når det ikke er noen etterspørsel på hans arbeidskraft, kun det faktum at han må skape verdier.

Da må du lese litt om grunnleggende økonomi.

Å sitte å ta i mot penger som andre har betalt inn etter å ha arbeidet når man kan ta seg en jobb blir i mine øyne helt feil.

Da har vi kanskje litt forskjellig syn på hvordan skattepengene våre skal brukes.

Lenke til kommentar

Hva mener du med det? Det er alltid etterspørsel etter arbeid. Når det sies at myndighetene vil "skape arbeidsplasser" ved å senke renta f.eks, så betyr det rett og slett bare at de vil øke privat etterspørsel etter arbeidskraft .

Lenke til kommentar

Så klart poster folk i arbeidstiden men hvis du mener det er ekvivalent med at de sitter å ikke gjør noe hele tiden tar du skammelig feil.

De fleste ledere i bedrifter har fast lønn og får betalt for resultat, ikke timeslønn som de fleste arbeidere har. Det er folk som ofte tar med seg arbeidet hjem og jobber også på kvelden og arbeider mange flere timer enn du bare kan ane. Så ja, da kan de unne seg en tur på VG nett og Facebook av og til.

Blr nestend et samme som å konkludere med at en person har ett alkoholproblem fordi du ser han drikke en pils.

Nei, der ser jeg Sebbes poeng veldig godt. Hvis jeg f.eks jobbet som lege for et forsikringsselskap, og det eneste jobben min gikk ut på var å forhindre at folk som rettmessig skulle hatt ubetalt penger for skader, allikevel ikke fikk det, grunnet en eller annen språklig finurliGhet, bidrar jeg da til å øke den totale livskvaliteten i befolkningen, eller er jeg en lønnet parasitt som forringer den? Dette uten å ta høyde for at 80% av hverdagen min går ut på å sitte på ræva på facebook, drikke kaffe og sjekke aksjene mine.

Endret av Nihilist1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...