frankhaugen Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 <<<lang og god trådstart>>> Dette er et interressant spørsmål, for egentlig kan 90% av jobbene som gjøres av mennesker idag bli gjort av roboter. Eneste grunnen til at vi ikke har roboter over alt nå er fordi samfunnet ville kollapset av nettopp arbeidsløshet, så vi ser gradvis endring. All forskning tyder på at mennesker MÅ ha noe å gjøre i samfunnet, ingen eller ekstremt få er genuint late, (mange som lider av arbeidsvegring har ofte milde angstlidelser enten knyttet opp mot tidligere arbeidsplass eller sosial angst). Det beste er faktisk et startrek-aktig samfunn der man jobber for å forbedre segselv og samfunnet fordi penger er avskaffet og energi kan gjøres om til mat, men vi lever i virkeligheten og her må noe bearbeide jorda for å få mat, som så må fraktes til folk. Selv om 3d-printing, robotikk, kunstig intelligens og andre "near future"-teknologier kan bringe oss nærme utpi, vil vi aldri helt være der. men hvis man jobbet bare med det man hadde lyst til, (sitter mange der ute som ville bli A men som ble B, fordi karakterer ikke strakk til, som blir deprimert av jobb. Nå er kommersielle 3D-printere på annmarsj, om 10 år har alle en 3D-printer hjemme til å lage "dubeditter" med, om 15 år har vi 3D-printer/kretskortfabrikator -e som gir oss mobiltelefoner og lignende rett ifra noen pulver og væsker. Så masseproduksjonen Kina har satset på vil nok forsvinne, MEN man vil nok få at man får high.tech land som vil basere seg på 3D-printere mens U-landene vil bli I-land og holde systemet gående en generasjon til. I teorien vil det å ha en "jobb" være unødvendig. Men ingen friske mennesker vil sitte på ræva 100% av tiden sin, bare spør uføre, det sitter et par år og så begynner de å dille med noe for som sagt er ikke mennesker naturlig late, vi er dyr og til og med dovendyret er produktivt i økosystemet, så at man har en indre trang til å gjøre noe er 100% sikkert, men at man må gå på drittjobben på Rema man har fordi man ikke fikk mer enn 4,5 og kom ikke inn på fotograflinja er dog et annet spørsmål og der er det NEI. Kommer vi noen gang til å skape et "pengeløst" samfunn?? vel sålenge de tre største maktblokkene i verden er Russland, USA og EU, og alle tre er dominert av ultrakapitalistiske interesser, vil vi måtte vente lenge, derimot ville nok kineserene likt tanken om et slik samfunn da det er på mange måter en form for REN kommunisme. fremtiden er usikker, eneste jeg vet er at er det et sted i verden der det er lettest å finne et bra sted i framtiden er det her i Norge da vi har 50/50 kapitalisme og kommunisme, (AP kaller det sosialdemokrati, jeg kaller det kommunalistisk kapitalisme). Dette er hverfall det JEG mener om saken! -frank 2 Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Og du sier at han ikke bruker tiden på noe meningsløst? Tenker du da i forhold til jobb? Hvis ja, så er det faktum om jobben gir mening eller ikke for deg som person - så har de valgene du selv har tatt ang. jobb veldig mye å si. Hvis du ikke har brydd deg noe særlig mye med å finne en jobb som gir DEG mening og en ikke-lyst til å jobbe, så burde du muligens tatt et par endringer i livet. Som Confusius sa; "Find a job you love, and you will never work a day for the rest of your life". Samtidig som denne jobben kan gi verdi for deg selv og for mennesker rundt deg. Hvis vi ser litt utenfor Norges grenser er det til dels høy arbeidsledighet. For å ta et (atypisk) eksempel er det nå 22,85% arbeidsledighet i Spania [WSJ, 2012]. For det første vil det da være naturlig å ta den første jobben man får, ikke lete rundt etter noe man liker å gjøre. Når man leser en slik artikkel kan man også sette spørsmålstegn ved om alle de arbeidsløse egentlig burde vært i jobb. Det ville vært interessant å se hvor i systemet Spania nå har "for lav" produksjon. Om det skorter i primærnæringer, eller om det i større grad har rammet sekundær- og tertiærnæringer. Selvfølgelig, blir jo en helt annen situasjon når det er et land er i en økonomisk krise. Er det ikke mulighet for en slik jobb som beskrevet i mitt for mitt forrige innlegg - så får det heller vente til omstendighetene tillater det og at man griber første jobb som tilbyr seg. Men settingen i det forrige innleget som ble skrevet var satt til situasjonen i Norge - som tillater et noe friere valg av jobb. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Et bra startinnlegg i denne tråden. Selv tenker jeg det at her i Norden har vi det ganske godt. Jeg tror mange kunne gått ned til for eksempel 6 timers arbeidsdag med tilsvarende reduksjon i inntekten og allikevel hatt et godt liv. Man ville selvsagt måtte gått ned i levestandard, men med en typisk nordisk inntekt ville det vært et relativt lite tap og vi ville allikevel hatt en bedre levestandard enn mesteparten av verdens befolkning. En ekstra bonus med 6-timers arbeidsdag er økt sysselsetting siden det trengs flere til å gjøre samme jobben. Miljøet ville også tjent på redusert arbeidsdag, siden vi ville konsumert mindre med en mindre inntekt. Det er ingenting "magisk" eller gudegitt med 8-timers arbeidsdag. Det var en ordning som arbeiderbevegelsen kjempet gjennom ut fra tanken om en tredeling av dagen: 8 timer søvn, 8 timer arbeid og 8 timer fritid = 24 timer. I 2012 kan det godt være at for eksempel 6-timers arbeidsdag vil være en mer fornuftig samfunnsinndeling enn 8-timers, som egentlig er en "levning" fra 1800- og 1900-tallet. Jeg tror vi i fremtiden vil ha et mer fleksibelt forhold til arbeidet, hvor vi tilpasser arbeidstiden ut fra arbeidsmengden og ikke omvendt. En annen, interessant trend som er under oppseiling, iallefall i USA, er at stadig flere blir frilanser. Det er en type arbeidshverdag som gir mye mer fleksibilitet til å styre arbeidshverdagen etter behov og ønske. Kanskje vi alle i fremtiden blir frilansere som lever av å tilby vår kunnskap til firmaer som blir som betalende kunder for oss? Endret 18. februar 2012 av A-Jay 1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 En ekstra bonus med 6-timers arbeidsdag er økt sysselsetting siden det trengs flere til å gjøre samme jobben. Miljøet ville også tjent på redusert arbeidsdag, siden vi ville konsumert mindre med en mindre inntekt. Miljøet vil ikke få det noe bedre, de som mister 2 timer pr dag vil senke sitt forbruk, de som får en jobb pga det vil øke sitt forbruk, summen av forbruket blir likt. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) En ekstra bonus med 6-timers arbeidsdag er økt sysselsetting siden det trengs flere til å gjøre samme jobben. Lump of labour fallacy Endret 21. februar 2012 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Må vi egentlig jobbe? Hvis ikke du jobber, så må noen andre jobbe for deg. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Selv tenker jeg det at her i Norden har vi det ganske godt. Jeg tror mange kunne gått ned til for eksempel 6 timers arbeidsdag med tilsvarende reduksjon i inntekten og allikevel hatt et godt liv. Man ville selvsagt måtte gått ned i levestandard, men med en typisk nordisk inntekt ville det vært et relativt lite tap og vi ville allikevel hatt en bedre levestandard enn mesteparten av verdens befolkning. Jeg tror bare det er et tidsspørsmål før vi går ned i en 6,5 eller 7 timers arbeidsdag i alle fall. Det har vært et jevnt fall i arbeidsdagens lengde i Norge over lang tid [kilde: Wikipedia], og jeg ser ingen grunn til at det ikke skal kunne fortsette i fremtiden. 1915 - 54 timers arbeidsuke 1976 - 40 timers arbeidsuke Endret 21. februar 2012 av Zlatzman Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Må vi egentlig jobbe? Hvis ikke du jobber, så må noen andre jobbe for deg. Etter min mening er dette noe som kunne ha blitt sagt på den tiden hvor det meste av arbeidet var nødvendig for at samfunnet skulle gå rundt og dekke alles behov. Per dags dato synes jeg vi har nådd så langt forbi dette punktet at det argumentet ikke holder lengre. Anbefaler at du leser litt mer enn bare emnetittelen så kanskje vi kan ha en bedre debatt. Endret 21. februar 2012 av Sebbe Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Hvis ikke du jobber, så må noen andre jobbe for deg. Per dags dato synes jeg vi har nådd så langt forbi dette punktet at det argumentet ikke holder lengre. Javel, da foreslår jeg at du får med deg hele menneskeheten på å lene seg tilbake i sofaen og kule'n helt, så får vi se hvor lenge folk overlever uten at noen jobber. Endret 21. februar 2012 av Purple Fox Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Det var da makan til overdrift og ikke poenget jeg har prøvd å nå frem. Jeg ber deg om å lese hele innlegget igjen og ikke skape en diskusjon kun basert på emnetittelen. Men ja, vi kunne gjort et eksperiment på å fjerne en hel del jobb / kutte ned på mye arbeidstid og se hvor mye samfunnet hadde forandrets. Hadde vært interessant å sett hvor mye som faktisk "skjer", foruten det faktum at noen hadde tjent dårligere eller vært arbeidsledige. 2 Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg har lest hele innlegget, og jeg står fortsatt ved at noen må jobbe for at noen i det hele tatt skal overleve. Alle må ikke jobbe, men dersom du velger å ikke jobbe, så vil du ikke overleve med mindre noen andre jobber for deg. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Men ja, vi kunne gjort et eksperiment på å fjerne en hel del jobb / kutte ned på mye arbeidstid og se hvor mye samfunnet hadde forandrets. Hadde vært interessant å sett hvor mye som faktisk "skjer", foruten det faktum at noen hadde tjent dårligere eller vært arbeidsledige. Og dette eksperimentet hadde du tenkt at skulle være frivillig, eller har du tenkt å bruke vold (eller trusler derav) for å forhindre at folk jobber "for mye"? Antar at du ser deg selv i rollen som Diktatoren som skal avgjøre hvor mye "jobb" er akkurat "passe" og stå for avstraffningen av avvikerne? Endret 21. februar 2012 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Jeg har lest hele innlegget, og jeg står fortsatt ved at noen må jobbe for at noen i det hele tatt skal overleve. Alle må ikke jobbe, men dersom du velger å ikke jobbe, så vil du ikke overleve med mindre noen andre jobber for deg. De fleste jobber ikke innenfor noen bransje som sørger for at vi skal overleve og det er ikke noen etterspørsel på arbeidskraft i store deler av den vestlige verden nå, Sverige f.eks. Selvsagt må noen jobbe for at vi skal ha våre behov dekket, men skal alle andre jobbe "bare for at"? Eller som jeg har sagt tidligere: Hva med kortere arbeidsdager mot at flere fikk jobbe? Vi jobber jo trotsalt mer enn noensinne, allikevel produksjonen blir mer effektiv av teknologi. Jeg bruker gjerne dette eksempelet igjen. "Færre og færre produserer mer og mer, samtidig som fler og fler produserer mindre" Endret 21. februar 2012 av Sebbe 2 Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Selvsagt må noen jobbe for at vi skal ha våre behov dekket Takk. men skal alle andre jobbe "bare for at"? De bør jobbe for å kunne tilby motytelser til de som jobber for å produsere mat, drikke, klær og andre primærbehov. Synes du det er bedre at noen få jobber gratis for å finansiere livsoppholdet til alle de andre som ligger og kuler'n? I så fall har det systemet du foreslår et navn. slaveri Endret 21. februar 2012 av Purple Fox Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Men ja, vi kunne gjort et eksperiment på å fjerne en hel del jobb / kutte ned på mye arbeidstid og se hvor mye samfunnet hadde forandrets. Hadde vært interessant å sett hvor mye som faktisk "skjer", foruten det faktum at noen hadde tjent dårligere eller vært arbeidsledige. Og dette eksperimentet hadde du tenkt at skulle være frivillig, eller har du tenkt å bruke vold (eller trusler derav) for å forhindre at folk jobber "for mye"? Antar at du ser deg selv i rollen som Diktatoren som skal avgjøre hvor mye "jobb" er akkurat "passe" og stå for avstraffningen av avvikerne? Jeg har ikke tenkt så mye på det, men sier det hadde vært et interessant eksperiment da jeg ser på mange jobb som mer eller mindre meningsløse. Føler det trenger større plass i arbeidsdebatten, vi kan ikke bare skape jobb for at folk er arbeidsledige, det synes jeg blir absurd. Endret 21. februar 2012 av Sebbe Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Selvsagt må noen jobbe for at vi skal ha våre behov dekket Takk. men skal alle andre jobbe "bare for at"? De bør jobbe for å kunne tilby motytelser til de som jobber for å produsere mat, drikke, klær og andre primærbehov. Synes du det er bedre at noen få jobber gratis for å finansiere livsoppholdet til alle de andre som ligger og kuler'n? I så fall har det systemet du foreslår et navn. slaveri Når sa jeg gratis? Du skal vite at i antikken var filosofer, politikere, byråkrater i den øvre klassen og de ansåg ikke det de gjorde som arbeid. Endret 21. februar 2012 av Sebbe Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Selvsagt må noen jobbe for at vi skal ha våre behov dekket, men skal alle andre jobbe "bare for at"? Eller som jeg har sagt tidligere: Hva med kortere arbeidsdager mot at flere fikk jobbe? Lump of labour fallacy Vi jobber jo trotsalt mer enn noensinne, allikevel produksjonen blir mer effektiv av teknologi. NHO report: Arbeidstid Endret 21. februar 2012 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Når sa jeg gratis? Så hva foreslår du, egentlig? Hvis noen ikke skal jobbe, må noen jobbe for at disse skal overleve. Hva slags system ser du for deg? Endret 21. februar 2012 av Purple Fox Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Kortere arbeidsdager og flere i arbeid. Istedet for utviklingen vi ser at en hel del jobber hardt og stresser samtidig som andre ikke engang kan få seg jobb. Litt finere kalt for effektivisering og sparing av penger. Endret 21. februar 2012 av Sebbe Lenke til kommentar
Purple Fox Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Kortere arbeidsdager og flere i arbeid. For det første er det ikke sant at hardt arbeid skaper arbeidsledighet. Tvert imot, dette skaper nye, mer behagelige, og mer effektive arbeidsplasser som øker levestandarden for alle på sikt. Men til det mer viktige: Hvis arbeidsgiveren min og jeg blir enige om en åtte timers arbeidsdag, hvilken rett har du til å nekte oss å gjennomføre den avtalen? Hvilke motreaksjoner vil du foreslå dersom vi velger å gjennomføre den? jeg ser på mange jobb som mer eller mindre meningsløse. Det er tydeligvis ikke alle som er enig med deg i det, i og med at disse jobbene eksisterer og det er et marked for det som produseres. Hvilken rett har du til å legge ned disse arbeidsplassene og nekte folk å handle frivillig med hverandre? Lump of labour fallacy Sånn går det når det ikke er økonomiundervisning på skolen. Endret 21. februar 2012 av Purple Fox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå