Gå til innhold

Må vi egentlig jobbe?

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en som reiser verden rundt uten å jobbe. Tror det er 2 år siden sist han jobbet, han lever for ned til 10kr dagen.

Eller, han jobber jo men forbruket hans er så lavt at han ikke trenger å jobbe hvert år. Han vil heller ha fri hele tiden enn å konsumere og kjøpe ting han ikke trenger.

Han er levende bevis på at jobbing i veldig stor grad er frivillig, med mindre du har tatt opp lån eller lignende da blir du slave av banken og kan ikke styre over eget liv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart skal man betale skatt når man først jobber men INGEN tvinger deg til å jobbe, ergo er vi IKKE slaver.

Kanskje skatt er væpnet ran som skatteflyktning påpeker, men vi er tvunget til å følge regler som er pålagt oss, blant annet kan man ikke kjøpe seg et hus å bo der uten å måtte betale staten, samme gjelder for bil. Når man ikke en gang kan tjene til livets opphold uten å punge ut penger til mafiaen er vi per definisjon slaver. Hadde vi vært frie hadde vi ikke trengt å leve som leilendinger.

1. Jobbe, betale skatt (altså gratis jobbing)

Man betaler en liten del av inntekten sin til fellesskapet, ergo jobber man ikke gratis. Det som er gratis er helsehjelp, skole, etc.

Så hvis mafiaen i mexico sier til deg at du skal få "gratis protection mot at en torpedo knuser kneskålene dine" så lenge du betaler dem 50% av alt du tjener er det plutselig ikke penger man gir bort gratis fordi man får noe igjen for dem?

2. Jobbe, ikke betale skatt, bli satt i fengsel (altså straffet)

Reglene om skatt er jo fastsatt av noen som vi selv har valgt, ergo ingen likehetstrekk med slavedriving.

Jeg har aldri sagt ja til skatt så "vi" må nok ut av denne påstanden.

3. Ikke jobbe, leve et trist og fattig liv.

Men du har valget, ikke sant?

Ja, og du har også valget eller friheten til å skyte deg selv i hue dersom du skulle bli arrestert, gjør ikke arrestasjonen bedre av den grunn.

Sakens kjerne her er vel at du er uenig i en del av reglene og hvordan samfunnet er bygd opp og hvordan det tilrettelegges for oss. Det er en diskusjon som går omtrent hele tide.

Å kalle det å være en slave er bare uvitenhet om hva en slave er!

Ja, jeg er uenig i reglene og hvordan samfunnet er bygd opp. Uansett hvor jeg flytter føler jeg meg som en slave, det er aldri mulig å bare leve i fred, tjene til livets opphold og være fri, noe som også er kjernen i topic. Mafiaen/staten/samfunnet truer oss til å jobbe mye mer enn det som er nødvendig.
Lenke til kommentar

Han er levende bevis på at jobbing i veldig stor grad er frivillig, med mindre du har tatt opp lån eller lignende da blir du slave av banken og kan ikke styre over eget liv.

Han har sin form for frihet, men alle kan ikke leve sånn som det for da blir barna deres tatt fra dem. Tenker selv at det kunne vært fint å leve som "snøhulemannen" som lever nesten gratis på fjellet mens trygden renner inn på kontoen hans. Men det må sies at mora hans ble skuffet over ham, og han kan som sagt ikke ha barn med seg i snøhula.

Lenke til kommentar

Når det kommer til skatt, så mener jeg at inntektsskatten bør fjernes og en del andre skatter og avgifter burde justeres.

Men med det, så følger jo egen private sykeforsikring, muligens private skoler osv. På andre enden, bør markedet bestemmer hvilke selskap som går konk, og hvem som greier seg.

Lenke til kommentar

Interresant tema Sebbe, men nå må vi ikke overdrive teknologiens kapasiteter her heller. Det fremstilles jo nesten som om våre holdninger er det eneste som hindrer oss fra å lene oss tilbake og la roboter jobbe for oss, og slik er det ikke.

Faktum er at vi må alle ha noe for å overleve (mat, vann og tak) og samtidig så har vi materielle ønsker som finere bil, finere hus, osv. Jeg ser på ingen måte hvordan dette skulle gis til folk flest uten at de jobber. De som produserer det vil garantert ønske noe i bytte.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som reiser verden rundt uten å jobbe. Tror det er 2 år siden sist han jobbet, han lever for ned til 10kr dagen.

Eller, han jobber jo men forbruket hans er så lavt at han ikke trenger å jobbe hvert år. Han vil heller ha fri hele tiden enn å konsumere og kjøpe ting han ikke trenger.

En del av de som gjør slikt som dette, får det til fordi andre jobber. De lever av mat og husly som de får fra de som faktisk jobber. Uten dem ville ikke dette vært mulig. Nå kan jeg ikke uttale meg nøyaktig om din kamerat, jeg kjenner jo ikke han og hvordan han gjør dette. Men vi har f.eks den tyske kvinnen som har levd i over ti år uten å bruke penger. Dette er bare mulig for henne fordi andre jobber og bruker penger. Sånn sett blir de en form for snyltere, selv om det gjøres i beste mening.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil arbeide, så vil du ikke ha:

-Husly -- Dersom du får husly av andre uten å arbeide for det er du en hykler.

-Sykkel -- Selv om du finner den på søppeldyngen er den fremdeles et produkt av andres arbeid.

-Bil -- Lol

-Politi

-Brannvesen

-Lege og ambulanse

-Forsvaret som beskytter deg mot utnyttelse og slaveri, og sikrer at vi kan føre vår egen politikk

-Fiskeutstyr -- og det du får av andre er igjen frukter av andres arbeid

Livet uten å snylte og uten å arbeide:

-Bo i skogen

-Dø av sult

...

Du kan ikke bo i skogen uten å arbeide kjempehardt hver dag for å overleve.

Lenke til kommentar

En del av de som gjør slikt som dette, får det til fordi andre jobber.

...

Dette er bare mulig for henne fordi andre jobber og bruker penger. Sånn sett blir de en form for snyltere, selv om det gjøres i beste mening.

Fullstendig uenig, ettersom de som gir penger (eller varer/tjenester) til disse faktisk gjør dette på frivillig basis.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

En del av de som gjør slikt som dette, får det til fordi andre jobber. De lever av mat og husly som de får fra de som faktisk jobber. Uten dem ville ikke dette vært mulig. Nå kan jeg ikke uttale meg nøyaktig om din kamerat, jeg kjenner jo ikke han og hvordan han gjør dette. Men vi har f.eks den tyske kvinnen som har levd i over ti år uten å bruke penger. Dette er bare mulig for henne fordi andre jobber og bruker penger. Sånn sett blir de en form for snyltere, selv om det gjøres i beste mening.

Mhm, han er ganske unik i at forbruket hans er så lavt. En måned levde han på bare appelsiner, som han selvsagt bestilte i bulk og fikk billig. Og hvis han faster går han 3-4 uker uten å spise. Samtidig så kjøper han ingenting, dette gjør at en månedslønn varer veldig, veldig lenge, selv om han betaler skatt og ikke får trygd på noen måte.

Altså jeg sier ikke at jeg anbefaler denne livsstilen, jeg påpeker at det er mulig - og at grunnen til at vi jobber for mye er at vi bruker for mye penger. Hvis du kan halvere forbruket ditt så kan du også halvere arbeidsmengden.

Lenke til kommentar

-Sykkel -- Selv om du finner den på søppeldyngen er den fremdeles et produkt av andres arbeid.

-Bil -- Lol

-Politi

-Brannvesen

-Lege og ambulanse

-Forsvaret som beskytter deg mot utnyttelse og slaveri, og sikrer at vi kan føre vår egen politikk

-Bo i skogen

-Dø av sult

...

Har du lest det første innlegget? Det handler om at vi har et overskudd. Hvis 10 av 100 personer kan gjøre jobben for å dekke alles behov, må alle 100 jobbe da? Prøv å tenk en liten smule utenfor boksen.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

-Bil -- Lol

-Politi

-Brannvesen

-Lege og ambulanse

-Bo i skogen

-Dø av sult

...

Har du lest det første innlegget? Det handler om at vi har et overskudd. Hvis 10 av 100 personer kan gjøre jobben for å dekke alles behov, må alle 100 jobbe da? Prøv å tenk en liten smule utenfor boksen.

Og hvordan bestemmer man hvilke av de 90 som får ferie?

Lenke til kommentar

Hva hvis vi ikke jobbet 8 timer (pluss en del overtid) per dag? Men fikk kortere arbeidsdager og flere jobber? Da hadde vi ikke vært nødt til å "skape jobber".

Skal de andre jobbe bare for at de skal være i jobb som alle andre?

Her kommer forslaget om "borgerlønn" inn, og at jobb skal være mer frivillig for ekstra penger. Problemet med dette kan være økte klasseskiller.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Det ser jeg på som noe av det viktigste, personlig utfoldelse. For noen kan arbeidet være en meget god arena for dette, for noen en hindring. Det spørs helt på arbeidet. Min far for eksempel er lege. Han jobber mye, forsker på fritiden og elsker det han gjør. Det er ikke lengre et arbeid men hans liv. Han vil alltid lære nytt, hjelpe mennesker og bidra, noe han også gjør.

Det som skremmer meg i tråden er hvordan vi ser oss blinde på hva verdi er. Etter hva jeg har lest er min far egentlig en utgift, da han tar 1 million i skattepenger hvert år uten å skape det dere definerer som verdier. Vi ser oss blinde på hva arbeidet skal skape og gjøre. Når vi ikke tørr å tenke utenfor dette systemet er det ikke rart at vi kutter ned på eldreomsorg og sykehusene fordi de skaper jo ingen verdier?

Det er her jeg snakker om meningsløst arbeid. Noen skrev på første side "gå til mauren du late og bli vis", vi er ikke produktive som maur men parasitter. Hvis jeg jobber i hundemote bransjen tar jeg bare fra jorden for og så tjene penger til å ta enda mer. Dette er selvsagt en subjektiv mening. Jeg skjønner ikke hvordan de kan bidra mer enn en som går på trygd, når vi har så mye at vi kan ha en hundemote-bransje? Det er helt greit å bruke penger på klær til hunder, men ikke på folk som ikke vil jobbe eller på eldreomsorg. Hva med å åpne opp for en samfunnsdebatt om hva vi ønsker og trenger i samfunnet, foran hva som gir mest penger.

Så det er sagt er det ikke meningen å forsvare folk på trygd, men de er et spennende eksempel å bruke da det tydeligvis provoserer mange. Jeg synes som sagt alle burde være med og bidra, og hvis vi har et overflod av arbeidere men for lite jobb synes jeg vi fint kan kutte ned på arbeidstidene.

Jeg jobber selv, jeg har gode referanser og karakterer og forstår at man må spille med på samfunnets spilleregler, men det virker som flere her ikke engang våger å tenke utafor det systemet vi har idag. Jeg kritiserer ikke dere som jobber, men det hadde vært spennende hvis vi våget å se på verdier i form av hva vi gir og tar foran den økonomiske veksten.

Dette blir ikke en vanlig debatt, men en kritisk refleksjon over arbeidet og et forum for nytenking. Noe som jeg synes er nødvendig siden et meningsløst arbeid som telefonselger skaper mer verdier enn en sykepleier, og det skremmer meg.

Endret av Sebbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser jeg på som noe av det viktigste, personlig utfoldelse. For noen kan arbeidet være en meget god arena for dette, for noen en hindring. Det spørs helt på arbeidet. Min far for eksempel er lege. Han jobber mye, forsker på fritiden og elsker det han gjør. Det er ikke lengre et arbeid men hans liv. Han vil alltid lære nytt, hjelpe mennesker og bidra, noe han også gjør.

Han er blandt de som er s[ heldige at han driver på med noe han liker. Trolig det viktigeste man bør ta i betraktning når man velger yrke.

Det som skremmer meg i tråden er hvordan vi ser oss blinde på hva verdi er. Etter hva jeg har lest er min far egentlig en utgift, da han tar 1 million i skattepenger hvert år uten å skape det dere definerer som verdier.

Dette stemmer ikke helt. Han produserer noe som det trolig ville ha vært etterspørsel etter selv uten at Staten hadde forbeholdt seg produksjonen av disse varene.

I østeuropa bygde Staten lenge Ladaer, dette betyr ikke at Ladaen er verdiløs, kun at det ikke er mulig å fastsette dens verdi med sikkerhet, og videre at dens verdi sannsynligvis er lavere en produksjonskostnadene.

Jeg jobber selv, jeg har gode referanser og karakterer og forstår at man må spille med på samfunnets spilleregler, og det virker som flere her ikke engang våger å tenke utafor det systemet vi har idag. Jeg kritiserer ikke dere som jobber, men det hadde vært spennende hvis vi våget å se på verdier i form av hva vi gir og tar foran den økonomiske veksten.

Vel, det hvirker som om du er villig til å tenke utenfor det kapitalistiske systemen, men ikke utenfor det sosialistiske systemet (ie Staten). Dvs det hvirker som om du er villig til å vurdere å flytte ting fra en Kapitalistisk måte å fungere på til en Sosialistisk måte, men ikke det motsatte.

Slik som det er nå skaper et meningsløst arbeid som telefonselger mer verdier enn en sykepleier, og det skremmer meg.

Hvorfor anser du det som mer meningsfylt å være sykepleier enn å være telefonselger? (Bortsett fra at verdisystemet du har blitt opplært til å tro på tilsier dette?) Hvem skal avgjøre hva som er meningsfylt, eller ei? Stalin, Hitler eller du?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...