Gå til innhold

Gode indiske gryter

Anbefalte innlegg

Har planer om å lage store porsjoner med gryterett og fryse ned, men "vanlig norsk gryterett" er jeg ikke noen stor fan av. Indisk, derimot, er jeg veldig glad i! Blir med enten kylling eller (mest sannsynlig) lam. Noen som har oppskrifter å dele? Jeg er åpen også for andre gryter enn indiske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var et veldig godt initiativ. Indiske gryter er veldig godt, så jeg tror jeg "låner" de som skulle dukke opp i tråden her. Har dessverre ikke prøvd noe særlig av denne type selv enda så jeg har ikke noe gryte i kategorien indisk til deg.

Jeg kan derimot foreslå noen andre gryter jeg har god erfaring med å fryse ned.

•  
  • Lapskaus
  • Finnbiff
  • Kyllingfrikasse (og sikkert tilsvarende for lammefrikasse)

Oppskrift Lapskaus

Jeg tar utgangspunkt i denne oppskriften, med mine egne tilpasninger. Jeg liker den litt mer grøtete enn det matprat legger opp til.

•  
  • Fersk kjøtt og/eller salt kjøtt (jeg blander et par typer når jeg lager denne) - Kokes til kjøttet slipper bena, eller til det er mørt. Når kjøttet er ferdig kokt fjerner jeg bena, fett og skjærer i terninger à 2x2cm.
  • Grønnsaker kokes i samme kokevann som ble brukt til kjøttet. Pleier å ta en lapskausblanding fra frysedisken og legge til noen store terninger med ekstra grønnsaker: Poteter, gullrøtter, løk, sellerirot og annet som du måtte føle for. Du kan regne ca dobbelt så mye grønnsaker enn kjøtt i vekt. Kokes til det er nesten ferdig og fjernes fra kokevannet.
  • Lag brunsausjevning med kokevannet. Må være litt tykk. Legg til kjøtt og grønnsaker og la det godgjøre seg litt.
  • Stek pølsebiter og legg til i gryten. Smak til med salt, pepper og gastromat.

Jeg liker å koke dette slik at de minste bitene går i oppløsning og lager en tykk konsistens, men du kan også koke litt mer forsiktig om du ønsker.

Når du fryser ned kan du regne ca 6dl pr. psj.

Oppskrift finnbiff

Jeg tar utgangspunkt i denne oppskriften, med noen tilpasninger.

•  
  • Skjær opp løk i terninger og stek i samme omgang som kjøtt og sopp. Passer veldig fint til.
  • Bruk gjerne flere einebær enn det blir lagt opp til hos matprat.
  • Legg til en spiseskje eller 2 med tyttebærsyltetøy rett i gryten.
  • En liten skvett sterk kaffe i gryten er også bra.

Regn ca 4,5-5 dl pr. psj når du fryser ned. Serveres med potetmos eller ris som du lager samtidig som du varmer opp gryten.

Oppskrift kyllingfrikasse

Her er jeg ekstremt kjedelig. Jeg bruker rett og slett bare denne oppskriften hos matprat. Har ingen egen vri på den foreløpig, men husk å krydre den godt og bruk gjerne rikelig med gullrøtter i tillegg.

Har du selv noen forslag som jeg kan dra nytte av, indisk eller andre gryter?

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Skal komme med pastasausen min på et senere tidspunkt, den har jeg alltid i fryseren. Kan forsåvidt dele typiske "lag store porsjoner og frys"-oppskrifter her, uansett hva det måtte være. Altså, middagsmat som er praktisk å lage veldig store porsjoner av og fryse ned.

Lenke til kommentar

Spiser en del indisk når jeg holder på PSMF, da det kan være temmelig kalorifattige greier.

En gryte jeg spiser mye er basert på følgende:

1 hakket kepaløk, brunet på lav varme over lang tid. 1ss paneer-curry-kryddermix (finn en du liker eller lag selv) has i sammen med to bokser hakket tomat. Kokes opp og tilsettes ferdig kokt blomkål i små buketter (evt. linser eller kikerter), samt en boks kokosmelk. Ha i små stykker kylling og la dem trekke gjennom på lav varme. Finhakk en potte koriander og ha på hver porsjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...