Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Helvetes bil og helvetes dynamo

LonelyMan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville også fått testet det nye gode batteriet.

Virker rart å få umiddelbart start med hjelpestarter, og så kunne kjøre 2-3 mil, og så starter ikke bilen igjen.

Hadde dynamoen vært defekt så ville jo bilen ha stoppet ganske snart om batteriet var så tomt at trådstarter måtte bruke hjelpestarter.

Lenke til kommentar

Har man dårlig kontakt på en av batteripolene kan bilen oppføre seg slik som beskrevet for så lenge strømtrekket er moderat så lader batteriet og gir fra seg strøm mens når man drar om starteren så brenner kontaktpunktet seg og all spenning er borte.

Har opplevd dette i begynnelsen av min bilkarriære og det var bare å skru til batteriklemma så funket alt som det skulle.

Fikk også som TS starthjelp som fikk igang bilen og all elektronikk fungerte fint helt til jeg stoppa bilen igjen.

Lenke til kommentar

bare kjøp ny spenningsregulator og bytt den. start bilen. mål ladespenningen på dynamoen. lader den under 13 så kjøp ny/overhalt dynamo. en overhalt dynamo er som en ny. eneste som er brukt er dynamohuset, resten er nytt. så det blir som å kjøpe en ny dynamo bare mye billigere. men bytt spenningsregulatoren først tar deg 2 minutter

Du kan være sikkelig uheldig, også må du demontere luftfilterboksen++ for å komme til, og på toppen av det hele klarer ikke lokale forhandlere å skaffe en slik spenningsregulator, slik at du må bestille den fra USA.

Snakker av erfaring :p

demontere luftfilter boksen? hva prater du om? det spørs om det står på framsia eller baksia av motoren. og en utvendig spenningsregulator får man kjøpt på mekonomen og slike plasser. koster 100-150 kr og tar 2 min å bytte hvis dynamoen ikke står plassert på en forferdelig plass.

Lenke til kommentar

demontere luftfilter boksen? hva prater du om? det spørs om det står på framsia eller baksia av motoren. og en utvendig spenningsregulator får man kjøpt på mekonomen og slike plasser. koster 100-150 kr og tar 2 min å bytte hvis dynamoen ikke står plassert på en forferdelig plass.

Nå fortalte du veldig lite nytt i forhold til hva som er blitt sagt mange ganger før, MEN det er ikke nødvendigvis sånn som du sier ;) Betingelsen han nevnte var HVIS DU VAR UHELDIG.

Skal jeg vise deg noe morsomt?

post-116274-0-94108400-1329446515_thumb.jpg

Er det ikke en sånn bil du kjører?

Lenke til kommentar

Hva jeg prater om? På enkelte biler må man demontere bra mye for å i det heletatt komme til spenningsregulatoren, så det er ikke nødvendigvis bare 2 min å få av.. det er kun hvis man har 240 eller lignende. Hvis du har skrudd på flere enn en bil burde du vite dette.

Og det er ikke gitt at en spenningsregulator på biltema for 200 kr passer, det kommer helt ann på hvilken dynamo du har. Som han i posten over meg poengterer kan det koste opp i 900 kr, og jeg måtte bestille fra USA fordi ingen i Norge kunne skaffe (NorDiesel, Biltema, Mekonomen, BMW). Men nå har jo jeg tyskimportert bil så den er litt spesiell.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Bilen starter om jeg får start med startkabler, helt splitter nytt og godt batteri som jeg har kjøpt. Men bilen lader ikke og den starter ikke ved hjelp av rullestart. En som er flink på biler sa det mest sannsynlig er dynamoen som er gåen, for bilen vil ikke starte ved hjelp av rulling hvis dynamoen er gåen, og det stemmer fint, bilen stater ikke og viser absolutt ingen tegn til å starte ved rulling, men den starter umiddelbart med kabler.

Hvor mye koster det å fikse dynamo, er det noe jeg kan gjøre selv?

Neppe.Før i tiden kunne man levere den inn til overhaling(de bytter endel komponenter, jeg vet ikke hvilke)

Et firma som gjorde det var ASKER ELEKTRODIESEL.

Asker ligger ca 4 mil vest for Oslo.

Lenke til kommentar

En annen feil som ikke er nevt her er selve batteriet, du nevner at det har gått tom flere ganger. Da er det fort at en celle eller to går i stykker, da virker fortsatt bilen fint hvis man starter den med startkabler\booster, men klarer ikke starte bilen på egenhånd.

Ville testet batteriet før jeg tok steget å bytte børster iallefall.

Edit: Det greieste i første omgang er iallefall å låne\kjøpe(100kr) et multimeter for å sjekke ladespenningen fra dynamoen.

Endret av RIP
Lenke til kommentar

En annen feil som ikke er nevt her er selve batteriet, du nevner at det har gått tom flere ganger. Da er det fort at en celle eller to går i stykker, da virker fortsatt bilen fint hvis man starter den med startkabler\booster, men klarer ikke starte bilen på egenhånd.

Ville testet batteriet før jeg tok steget å bytte børster iallefall.

Edit: Det greieste i første omgang er iallefall å låne\kjøpe(100kr) et multimeter for å sjekke ladespenningen fra dynamoen.

Jeg er helt enig med deg.

Jeg ville også fått testet det nye gode batteriet.

Virker rart å få umiddelbart start med hjelpestarter, og så kunne kjøre 2-3 mil, og så starter ikke bilen igjen.

Hadde dynamoen vært defekt så ville jo bilen ha stoppet ganske snart om batteriet var så tomt at trådstarter måtte bruke hjelpestarter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...