LonelyMan Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Bilen starter om jeg får start med startkabler, helt splitter nytt og godt batteri som jeg har kjøpt. Men bilen lader ikke og den starter ikke ved hjelp av rullestart. En som er flink på biler sa det mest sannsynlig er dynamoen som er gåen, for bilen vil ikke starte ved hjelp av rulling hvis dynamoen er gåen, og det stemmer fint, bilen stater ikke og viser absolutt ingen tegn til å starte ved rulling, men den starter umiddelbart med kabler. Hvor mye koster det å fikse dynamo, er det noe jeg kan gjøre selv? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Det å bytte dynamo er noe du kan gjøre selv, ja. Pris varierer litt om du kjøper brukt eller nytt. Pris varierer selvsagt også litt med hvilken type bil du har. Men generelt rundt 2000,- for en ny dynamo, vil jeg si? Og ja, det høres ut som om dynamoen din er ødelagt ja. Det er dynamoen, som du sikkert vet, som sørger for å produsere power til bilen og strøm til batteriet slik at det får lade seg. Når du bruker startkabler, så går bilen din på strømmen som bil nr 2 sin dynamo klarer å produsere. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Høres merkelig ut. Jeg lånte et innskytes-batteri på statoil, som du bærer i hånda, kobler det på batteriet på bilen og starter. Så koblet jeg det fra, jeg kjørte bilen 2-3 mil, vinduer virket, lys virket, varmeappaarat virket, aalt elektrisk virket på fullt mens jeg kjørte. Men da jeg stoppet bilen og skulle starte igjen, hadde ikke batteriet ladet en døyt. Hvis dynamoen var gåen så ville det ikke vært strøm til å kjøre bilen, men jeg kjørte den som sagt i 15-20 minutter. Men den ville ikke starte etter det igjen. Da er det vel ikke dynamoen, kanskje det bare er en ledning som har falt ut en eller annen plass? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Hvis du har et multimeter, så kan du måle utgangsspenningen fra dynamoen mens bilen går. Den skal vel ligge på rundt 14V (DC). Ligger den på 14V? Dersom det indikeres 14V der, kan du sjekke spenningen over batteriet. Da kan du finne ut om det er noe feil med kabelen fra dynamo til batteri. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Skulle seriøst trengt en motorvask også, tror ikke det er bra å ha den så skitten over tid. Lenke til kommentar
-Jørgen- Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Lite tips, som regel er det mulig å overhale dynamoen. Kostet meg 500,- Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Tok kontakt med et random verksted for å høre på pris på dynamo: "Hei. Dynamoen koster 3588,- Og arbeidet tar ca. 1 time. Så du havner på 4588,- ink. Mva." Jeg sjekket polene på det nye batteriet mitt, pluss kabelen var ikke ordentlig skrudd igjen, jeg håper det er det som er feilen, så slipper jeg den ekstremt dyre prisen på dynamo. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 har du prøvd å bytte spenningsregulatoren? koster 100 kr Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Nei det har jeg ikke. De symptomene jeg har beskrevet i mine første innlegg, viser det tendenser til at det kaan være spenningsregulatoren? Lenke til kommentar
Persn Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Ja det gjør det, hvis børstene,(eller stiftene? Folk har forskjellige navn på det) på spenningsregulatoren er nedslitte blir det ikke lading, enkelt og greit. Dem fleste bytter likegodt hele dynamoen for noen tusen kroner, og sjekker ikke engang spenningsregulatoren som bruker å gå for 100-150 kroner Folk er rare. Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Hvis dynamoen er gåen vil du noen ganger høre en høyfrekvent lyd som høres på turtallet. Men som sagt, ta et multimeter og mål spenningen, følg gjerne denne videoen som viser hvor enkelt det er: Spenningen skal opp når bilen har startet, gjør den ikke det og gjør motsatt så har du funnet problemet. Å kjøpe en ny dynamo er det dummeste man kan gjøre hvis man ikke har for mye penger, se heller etter en pent brukt på bilskroten eller en delebil på finn.no f.eks. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Det finnes steder der du kan levere inn dynamoen din, også får du en brukt overhalt dynamo til en tredjedel av prisen på en ny. NorDiesel f.eks. hvis du bor i Tromsø. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Om du setter i et fullt oppladet batteri så vil du jo kunne kjøre bilen til batteriet er tomt. Bilen stopper ikke om dynamoen ikke er i orden så lenge den har strøm. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 Gryterett: Batteriet var absolutt helt flatt da jeg kjørte i 20 minutter, absolutt flatt. Så det kan ikke ha fått strøm fra batteriet under kjøringen. Lenke til kommentar
Persn Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Gryterett: Batteriet var absolutt helt flatt da jeg kjørte i 20 minutter, absolutt flatt. Så det kan ikke ha fått strøm fra batteriet under kjøringen. Hørtes kjent ut Gå inn for å sjekke spenningsregulatoren først du, det er gratis og sjekke den sjøl og det koster lite for en ny som regel. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) bare kjøp ny spenningsregulator og bytt den. start bilen. mål ladespenningen på dynamoen. lader den under 13 så kjøp ny/overhalt dynamo. en overhalt dynamo er som en ny. eneste som er brukt er dynamohuset, resten er nytt. så det blir som å kjøpe en ny dynamo bare mye billigere. men bytt spenningsregulatoren først tar deg 2 minutter Endret 11. februar 2012 av 1915 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Nå er vel ikke nødvendigvis spenningsregulator og børstene samme enhet? Jeg tipper at det er børstene som er gåen, så skift de. Er det på samme enhet som spenningsregulatoren må den selvsagt også skiftes. 1 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 stiftene står på spenningsregulatoren. det er mulig å kjøpe bare stiftene. prøvde på det en gang. men det koster mere for bare stiftene enn å kjøpe ny spenningsregulator Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 bare kjøp ny spenningsregulator og bytt den. start bilen. mål ladespenningen på dynamoen. lader den under 13 så kjøp ny/overhalt dynamo. en overhalt dynamo er som en ny. eneste som er brukt er dynamohuset, resten er nytt. så det blir som å kjøpe en ny dynamo bare mye billigere. men bytt spenningsregulatoren først tar deg 2 minutter Du kan være sikkelig uheldig, også må du demontere luftfilterboksen++ for å komme til, og på toppen av det hele klarer ikke lokale forhandlere å skaffe en slik spenningsregulator, slik at du må bestille den fra USA. Snakker av erfaring Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Hva gjør spenningsregulatoren egentlig? Regulerer den spenningen? (Høres naturlig ut på navnet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå