Gå til innhold

– Ingen videospill har fortalt en virkelig god historie

Anbefalte innlegg

Eg snakket med bestemora mi her en dag. Hun mener at alle dataspill er kjedelige. Så ja... Vi har tatt feil alle disse årene. Dataspill er kjedelig.Eg hater folk som gjør seg opp en mening og bestemmer seg for at dette er fakta. Eg har likt mangen historier opp igjennom årene(MGS, Deus EX, Baldur's gate 2 osv.) og så skal likssom denne personen komme og si at eg har tatt feil? At eg faktisk ikkje likte disse historiene? Til helvete med ham. Makan til arroganse.
Du sier jo i ike stor grad at din bestemor tar feil, eller at den andre personen du snakker om gjør det, du er like arrogant eller like lite arogante som de.AtW

Du burde øve på leseferdighetene. Eg skriver at det er lov å ha sine meninger. Det er selfølgelig også lov å ytre dem. Men å ta sin egen mening og erklære den som et faktum. Det blir feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det du som bør trene på skriveferdighetene, å si "alle dataspill er kjedlige" er ikke det samme som å erklære at det er fakta for alle. Når jeg sier at dataspill stort sett ikke har gode narrative historier, så erklærer jeg ikke at alle mener det. Det virker ikke som du klarer å skille mellom å ha en klar mening og å mene at den meningen gjelder alle.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å gjøre denne i utgangspunktet interessante tråden til en ny kveruleringsarena? Trist at tråder med potensiale blir bare kverulering og rør etter hvert. Noen bør gå litt i seg selv og vurdere litt før de poster, og kanskje spesielt en forumveileder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å gjøre denne i utgangspunktet interessante tråden til en ny kveruleringsarena? Trist at tråder med potensiale blir bare kverulering og rør etter hvert. Noen bør gå litt i seg selv og vurdere litt før de poster, og kanskje spesielt en forumveileder.

Å peke på hvordan folk argumenterer feil ser jeg ikke på som kverrulering, kanskje vedkommende faktisk klarer å innse at de som mener noe annet enn han ikke er arrogante, de bare mener noe annet. Om folk blir bedre til å se slike ting blir diskusjonen mer interessant, ikke mindre.

Videre så står veiledere moderatorer, osv fritt til å diskutere ting på lik linje med andre brukere i tråder. Forskjellen er at de har en annen rolle de kan utøve i tillegg, og at de blir for hersketeknikker som bruker deres rolle som "våpen".

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

"Skyrim bra, Batman dårlig

Spillskaperen mener at The Elder Scrolls V: Skyrim er et glimrende eksempel på hvordan man bør fortelle historier i spill, fordi handlingen er så engasjerende at spilleren til syvende og sist lager sin egen historie. Batman: Arkham City skal derimot ha noen sekvenser Jaffe ikke setter pris på, selv om han elsket spillet i sin helhet."

Vær så snill å skift "Batman dårlig", da dere på slutten av første påfølgende paragraf sier han elsket det. Hvis ikke sier dere han elsker dårlige spill og da blir hele artikkelen latterlig.

Litt sært at han reagerer på Batman sin intro, men ikke skyrim. Hadde ikke mye kontroll når man ble ført opp mot retterstedet.

Kan heller ikke huske at han selv har laget noen spill med fantastisk historie, morsomme å spille for all del, men ikke pga historien. Den har som oftest blitt skippet fordi den bare har vært pinlig.

Men hyggelig at en person har spilt alle spill som kommer ut og gitt oss den ene sannhet om noe han enda ikke har greid å fått til selv.

Lenke til kommentar

Mens jeg er enig i at det som regel funker dårlig å lage et spill som prøver å være film(finnes noen gode slike også), så er jeg uenig i at spill ikke egner seg som fortellingsmedium. Det er bare at veldig få har skjønt hvordan det skal gjøres, og kopierer filmens måte, noe som bare er forstyrrende i et spill.

Hvis du har en god fortelling eller idé, må du for all del ikke gi opp tanken om å lage spill bare fordi denne fyren bare liker en viss type spill(helt greit det også). Prøv heller å tenke hva som virkelig er engasjerende i spill i motsetning til film eller bok, og utnytt det til å sette i sving spillerens hjerne og/eller følelser i den retning du ønsker.

Historer må alltid tilpasses mediet det er tenkt for. Dette gjelder også film versus bok, selv de to er mye mer lik hverandre enn hva spill er noen av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...