oerhört Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Å framheve Dragon Age og Mass Effect som døme på gode historier i spel, understreker kanskje berre poenget til David Jaffe. Ja, det finst spel som har ei ok eller betre historie. Nei, desse kjem ikkje frå Bioware eller Bethesda. Hør, hør. Jaffe har selvfølgelig rett, for øvrig. Liten tvil om at det finnes en del spill som er velskrevne, men for det meste kommer historien i veien for spillet snarere enn at den styrker det. Fornuftig historiefortelling (følelse av å være på en meningsfylt reise) i spill: Halo, Riven, Morrowind, Full Throttle, System Shock 2. I mange moderne spill fungerer det heller dårlig. Batman: Arkham Asylum, Dragon Age og Assassin's Creed-serien er eksempler på spill hvor jeg river meg i håret over klønete manus og regi. (Og ja; introen til Skyrim er skrekkelig.) Endret 10. februar 2012 av oerhört Lenke til kommentar
Avean Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Mange spill med fabelaktig historie, bare veldig få av nyere dato. Final Fantasy VII vil jeg si er det beste, er en grunn til at mange år etter utviklerne måtte gi ut film om spillet. God of War, Resident Evil 1, Metal Gear Solid 1 og Splinter Cell Conviction. Ihvertfall de spillene jeg har sittet fast foran pcen og spilt de ferdig pga storyen. Endret 10. februar 2012 av Avean Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Jeg er relativt enig med han, narrativ historiefortelling er ikke spillmediets sterke side. Det som spill er gode på er å lage en verden man kan leve seg inn i, og evt personer å forholde seg til. Den overordne historien er sjelden bra. Det ser man tydelig når ting som Final Fantasy hylles som en god historie, når det i beste fall er middelmådig. Lista er rett og slett lagt utrolig lavt på spill for hva som er en "god historie". AtW Det er ikke mange spill som tar for seg skikkelig dype problemstillinger om menneskelig psyke og samfunnsmessige spørsmål. Samtidig vil jeg rolig mene at mange spill lett kan sidestilles med historien som blir fortalt i en rekke populære sci-fi, spenning- og fantasy filmer og bøker. Star wars, Star trek, Harry Potter, Lost, Indiana Jones, Inception, ja selv Ringenes herre. Spill som i likhet med disse filmene, Tv-seriene og bøkene er flinke til skape innlevelse, har gode rollefigurer og/eller et spennende plot. Det kommer så klart helt på hva en sammenligner med, men det er ingenting jeg finner i spillhistorier som gjør dem ekstra dårlige iforhold til lignende filmer og TV-serier. Lenke til kommentar
alexanderb Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Spillmediet egner seg godt til å fortelle historier. Antar at godeste David Jaffe ikke har testet Planescape: Torment, blant annet. var mer eller mindre dette jeg skulle skrive. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Halo Combat Evolved The Legend of Zelda: Orcarina of Time Knights of the Old Republic 1-2 Full Throttle The Day of the Tentacles Portal S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl Dragon Age: Origin Som jeg kommer på nå. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 To utmerkede eksempler på spill som begge forteller en fantastisk historie på to forskjellige måter er, tilfeldigvis, mine to favorittspill gjennom alle tider: Silent Hill 2 - Ja, man blir hemmet og tvunget til å følge historien, men dramaet bak, den utrolig sterke symbolikken, stemningen og det å oppdage det kanskje mest oppsiktsvekkende plottet i noe spill noen sinne, gjør at man med skrekkblanet fryd holder seg fast i stolen og bare må fullføre. S.T.A.L.K.E.R. - SoC - slå sammen en meget bra sci-fi roman og en eksistensialistisk, russisk film, og plasser det hele i et myteomspunnet, forbudt real-life miljø, og du har en av de beste sci-fi historiene noen sinne som spill - pluss et light rollespill med mange valgmuligheter. Disse to spillene lever et "evig" liv i min minnebank, og har gjort et like uutslettelig inntrykk som de beste bøkene jeg har lest. Bare min mening, seff, men ja, Jaffe kan ta seg en bolle i forhold til at det aldri er gjort. Lenke til kommentar
Rider of Reason Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Spillmediet er absolutt brukbart til å fortelle en god historie. Det er utviklerne som ikke benytter mulighetene, samt titter for mye på sine egne og andres mer eller mindre vellykkede spill i stedet for å tenke nytt. I tillegg kommer også press fra utgivere i retning maks casualisering og følger det gjerne får. Pek og klikk er spill som er forholdsvis enkelt å lage basert på en god historie, og det er vel også der de beste historiene har dukket opp. De beste pek og klikk-spillene har ikke det jeg vil kalle en god historie, og er heller ikke basert på det. Det er morsomme situasjoner, og godt skrevet som sådan, men ikke en god historie. AtW Som du vil se av mitt innlegg på første side så synes jeg dette er tullprat. På hvilken måte er historiene i Broken Sword og Den Lengste Reisen ikke gode historier? Det må ikke være storslagne strider mellom godt og ondt, hjerteskjærende valg eller filosofiske spørsmål som ryster universets grunnpillarer for at det skal være en god historie. Alt handler om hvor god du er til å formidle historien. En historie om å skrelle en potet kan bli en god historie hvis du klarer å formidle den. Og det er akkurat det jeg mener Pek og klikk eventyr er best på. Å formidle historien på en utmerket måte, uten at det går ut over gameplayet. Du har spill som formidler historien veldig bra, men gjør elendig gameplay (Heavy Rain) også har du spill som formidler historien dårlig, men har veldig godt gameplay (Skyrim). Det er den gyldne middelveien spillmediet må finne. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Spillmediet er absolutt brukbart til å fortelle en god historie. Det er utviklerne som ikke benytter mulighetene, samt titter for mye på sine egne og andres mer eller mindre vellykkede spill i stedet for å tenke nytt. I tillegg kommer også press fra utgivere i retning maks casualisering og følger det gjerne får. Pek og klikk er spill som er forholdsvis enkelt å lage basert på en god historie, og det er vel også der de beste historiene har dukket opp. De beste pek og klikk-spillene har ikke det jeg vil kalle en god historie, og er heller ikke basert på det. Det er morsomme situasjoner, og godt skrevet som sådan, men ikke en god historie. AtW Har du spilt Full Throttle? Jeg vil si det spillet har en god historie med episke replikker, og scener. Cinematicen er noe av beste og råeste jeg har sett i ett spill. http://www.youtube.com/watch?v=PktBJ6HpNJQ&feature=related Endret 11. februar 2012 av Heradon Lenke til kommentar
sceeZer Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 første spillet jeg tenker på når jeg tenker bra fortalt historie og innlevelse er vel max payne. 1'ern er til dags dato fortsatt noe av det beste jeg har spillt. veldig bra historie fortalt på en kul måte flettet inn med utrolig gameplay for sin tid Lenke til kommentar
Puro Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Half-Life og Half-Life 2 har ikke vært gode historier?! Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Spillmediet er absolutt brukbart til å fortelle en god historie. Det er utviklerne som ikke benytter mulighetene, samt titter for mye på sine egne og andres mer eller mindre vellykkede spill i stedet for å tenke nytt. I tillegg kommer også press fra utgivere i retning maks casualisering og følger det gjerne får. Pek og klikk er spill som er forholdsvis enkelt å lage basert på en god historie, og det er vel også der de beste historiene har dukket opp. De beste pek og klikk-spillene har ikke det jeg vil kalle en god historie, og er heller ikke basert på det. Det er morsomme situasjoner, og godt skrevet som sådan, men ikke en god historie. AtW Som du vil se av mitt innlegg på første side så synes jeg dette er tullprat. På hvilken måte er historiene i Broken Sword og Den Lengste Reisen ikke gode historier? Det må ikke være storslagne strider mellom godt og ondt, hjerteskjærende valg eller filosofiske spørsmål som ryster universets grunnpillarer for at det skal være en god historie. Alt handler om hvor god du er til å formidle historien. En historie om å skrelle en potet kan bli en god historie hvis du klarer å formidle den. Og det er akkurat det jeg mener Pek og klikk eventyr er best på. Å formidle historien på en utmerket måte, uten at det går ut over gameplayet. Du har spill som formidler historien veldig bra, men gjør elendig gameplay (Heavy Rain) også har du spill som formidler historien dårlig, men har veldig godt gameplay (Skyrim). Det er den gyldne middelveien spillmediet må finne. Veldig enig med deg. Eksempelet med potet er for øvrig godt. For å illustrere for de som fortsatt tviler, tar jeg eksempel i Skyrim som veldig mange har spilt: Dette spillet kunne fått mye bedre historie® bare ved noen enkle valg. For eksempel kunne en byttet ut mange av disse drep den og den, eller plukk 10 stk av den planten osv. med bedre dialoger og historier. Her kunne en tenke seg at f.eks. en alv og et menneske har et forhold og blir stigmatisert og eventuelt forfulgt av sitt folk. Her er det rom for masse god dialog og en historieutvikling som kan påvirkes av om du prøver å hjelpe dem å bli akseptert, eller om du velger å støtte en av slektene og presse de til å gå fra hverandre og fordommene opprettholdes og en av de jages på flukt osv.(og du kunne i siste instans kjempet med våpen for et av synspunktene avhengig av hvor langt konflikten gikk, og om du ønsket være god/ond/taktisk eller hva nå motivene dine er). Hva med at utviklerne hadde gått dypere inn i konfliktene mellom de ulike "folkeslag", hvilket kunne medført flyktninger og segregerte samfunn og der du kunne påvirke utviklingen enten i den ene eller andre retning og skape et godt integrert samfunn eller gode separate samfunn eller dårlige samfunn alt ettersom hvilke motiver du har/ valg du gjør og de konsekvenser dette får. Giftermål i Skyrim er en simpel affære. Her kunne de gjort mye mer, med flere valg og skilsmissemuligheter og de intriger dette kunne skapt. Forhold til familien til din utkårede osv kunne skapt mye røre. Dette er bare noen eksempler på hva som kan gjøres for å få mer interessant historie i spillet, ved at spillfigurene og samfunnet får mer personlighet og egenskaper blir innlevelsen større, og det blir rom for bedre dialoger. Gode dialoger er ofte avgjørende for at historie oppleves som god. Det finnes bøker som nesten bare består av dialog og tanker, og de kan være blant de beste. Historien utspiller seg i dialogene og handlingene og hendelsene som de medfører. Dialoger som viser kulturforskjeller og skaper spenninger og / eller forsoning på tvers av kulturer er mye mer interessant enn de lite inspirerte bøkene du finner rundt om i Skyrim. Spillet ville blitt mye mer interessant med dypere dialoger og mer konsekvenser av valg, og gjenspillverdien ville også blitt mye høyere. Dette bør på ingen måte stå i veien for et godt kampsystem (Skyrim har for øvrig et temmelig dårlig et), men årsakene til kamper ville vært andre enn de vi ofte ser i spillet slik det er. Kanskje mye mere private oppgjør og fraksjonsmessig og mer dybde i dette. Mye mer interessant enn alle de random-baserte oppdragene som repeterer hverandre med en ørliten endring i innpakning. Nå har jeg bare skummet overflaten og nevnt et par ting om hva som kan gjøres og forbedres, men det er selvfølgelig mye mer og varierte muligheter enn som så. Men stikkord er: kulturer og komplikasjoner rundt dette, politikk og grådighet, personlige ambisjoner, klassesamfunn rikdom/fattigdom (støtter du overklassen eller skaper/er med på en revolusjon osv.) forbudt kjærlighet og hevnmotiver, intriger osv. Dette er grunnleggende ting som mennesker er opptatt av og som appellerer til begge kjønn. I et spill som Skyrim, Gothic, Risen osv ville noe slikt kunne by på veldig mye spenning og bli vanvittig interessant dersom forfatterne brukte fantasien og laget interessante kulturer og personligheter og gikk litt i dybden. For å komme dit må dialogene være gode, med flere valg og konsekvenser av disse må være reelle. Slik vil det utspille seg flere gode historier hele veien gjennom spillet og du føler at din inntreden i verden faktisk har en betydning både for andre mennesker/vesener og deg selv. Drager burde sendes dit pepperen gror, da menneskelige interaksjoner er langt mer spennende og langt mindre utbrukt! Endret 11. februar 2012 av casemodd 1 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Avsnitt. Husk avsnitt neste gang! 1 Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Avsnitt. Husk avsnitt neste gang! Det har du helt rett i. Innlegget mitt ble skrevet i hast og var mye lengre enn jeg trodde, så beklager den. Takk for påminnelsen Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Pek-og-klikk-spill er de spillene som er minst "spillete" av alle. Egentlig er det jo mer som å lese en tegneserie eller se en film, avbrutt av gåter og puslespill. Derfor går det an å fortelle en mye strammere historie i disse. Lenke til kommentar
Lerstadgrind Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Ingen spill har fortalt en god historie?!?! Har personen prøvd noen av Killzone spillene, maken til historie i spill skal du lete langt og lenge etter... Mange andre spill som jeg synes formidler utrolige historier, bl.a Uncharted spillene, Fallout 3 og Skyrim.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Har du spilt Full Throttle? Jeg vil si det spillet har en god historie med episke replikker, og scener. Cinematicen er noe av beste og råeste jeg har sett i ett spill. Jeg har det, men jeg mener det ikke har en god narrativ historie, morsomme scener og replikker er ikke det jeg vil kalle en god narrativ historie. Om man oppsummerer historien i spillet, hvor god er den? Den er jo nesten ikke viktig engang for spillet. Samme med de aller beste pek og klikk-spillene som finnes, Monkey Island, DOTT osv osv, svært minneverdige og absurde situasjoner, artige karrakterer, men den narrative historien? Nærmest et påskudd for å få hovedpersonen fra situasjon til situasjon. AtW Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Jeg har det, men jeg mener det ikke har en god narrativ historie, morsomme scener og replikker er ikke det jeg vil kalle en god narrativ historie. Om man oppsummerer historien i spillet, hvor god er den? Den er jo nesten ikke viktig engang for spillet. Samme med de aller beste pek og klikk-spillene som finnes, Monkey Island, DOTT osv osv, svært minneverdige og absurde situasjoner, artige karrakterer, men den narrative historien? Nærmest et påskudd for å få hovedpersonen fra situasjon til situasjon. AtW Monkey Island og DOTT er jo spill hvor historien ikke står i førersetet. Full Throttle er jo heller ikke historiedrevet, men karakterdrevet, og her er det ganske mange eventyrspill som er i en særklasse. Hvis vi skal snakke om historier, så tror jeg nok du bør løfte blikket og spille Gabriel Knight-spillene, Broken Sword, Syberia og mange mange flere. Da Vinci-koden stjal masse fra de to første, (Jada, de stjal alle fra en annen bok igjen) mens den nyeste filmen til Martin Scorsese, Hugo, virker som har stjålet masse fra Syberia. Så kan man jo selvsagt stille spørsmålet om bøkene/filmene har bra historier, men det blir jo litt useriøst om du mener det må være skrevet av James Joyce for at det skal være bra. Lenke til kommentar
Dummst Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Alle historier er fortalt før. Det er måten man forteller dem på som skiller gode historier fra de mindre interessante. Jeg vektlegger mer setting enn historie i spill. En god setting er en god historie i seg selv, som ikke behøver å tres ned over hodet på spilleren for å gi innlevelse. Ta f.eks Fallout-serien, hvor settingen og de underlige situasjonene og stedene man kommer over får meg til å lure på hva som har foregått. Slikt gjør meg nysgjerrig og gjør at jeg selv ønsker å oppsøker bakgrunnshistorie gjennom å hacke terminaler etter loggbøker. Det hadde ikke vært det samme om alt skulle blitt detaljforklart i det øyeblikk jeg gikk inn i et nytt Vault. Samme med det originale Deus Ex. "Hva F er det som foregår her?" er et mye bedre utgangspunkt for å gi innlevelse gjennom setting enn å bombardere meg med cutscenes og middelmådige pliktløpshistorier. 1 Lenke til kommentar
Tenkom Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Eg snakket med bestemora mi her en dag. Hun mener at alle dataspill er kjedelige. Så ja... Vi har tatt feil alle disse årene. Dataspill er kjedelig. Eg hater folk som gjør seg opp en mening og bestemmer seg for at dette er fakta. Eg har likt mangen historier opp igjennom årene(MGS, Deus EX, Baldur's gate 2 osv.) og så skal likssom denne personen komme og si at eg har tatt feil? At eg faktisk ikkje likte disse historiene? Til helvete med ham. Makan til arroganse. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Eg snakket med bestemora mi her en dag. Hun mener at alle dataspill er kjedelige. Så ja... Vi har tatt feil alle disse årene. Dataspill er kjedelig. Eg hater folk som gjør seg opp en mening og bestemmer seg for at dette er fakta. Eg har likt mangen historier opp igjennom årene(MGS, Deus EX, Baldur's gate 2 osv.) og så skal likssom denne personen komme og si at eg har tatt feil? At eg faktisk ikkje likte disse historiene? Til helvete med ham. Makan til arroganse. Du sier jo i ike stor grad at din bestemor tar feil, eller at den andre personen du snakker om gjør det, du er like arrogant eller like lite arogante som de. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå