Nihilist1 Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Jess, nå er kjøleskapet og boksmaten tom. Jeg har influensa, sannsynligvis type A, og jeg er sulten som faen. Hva gjøre? Hvem skal jeg smitte? RIMI-kundene, KIWI, Joker? Pizzabudet? 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Alle. Vi har godt av det. 1 Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Alle. Vi har godt av det. :!: Er folk blitt litt vel kjent med de negative holdningene jeg har, eller? :!: :!: 1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Sannsynligheten for at personene du går forbi på butikken hadde blitt utsatt for influensasmitte uavhengig av dine handlinger er 98.2% Endret 11. februar 2012 av Pseudopod 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Bare gå i butikken og handle det du vil ha. De som blir smittet har uflaks... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Er det noen du har fordel av at blir syke? Isåfall, smitt dem. Og forresten, ikke smitt meg eller mine nærmeste. Postet av anonym: c36015ad1973edae56dc4518f3cb79a5 Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Jess, nå er kjøleskapet og boksmaten tom. Jeg har influensa, sannsynligvis type A, og jeg er sulten som faen. Hva gjøre? Hvem skal jeg smitte? RIMI-kundene, KIWI, Joker? Pizzabudet? Hvorfor bekymrer du deg for dette? En gjennomsnittsperson får influensa hvert 10. år. De fleste kommer borti viruset hvert år, og merker lite til det, blir evt litt forkjølet. Ca 10 % utvikler influensa. Etter mange år som legevaktslege, har jeg nesten mistet troen på at influensa er smittsomt... Jeg har aldri hatt det, selv om utallige influensapasienter hoster på meg hver dag i influensasesongen! Har du influensa, bør du unngå å oppsøke folk som er eldre, skrøpelige eller på annen måte immunsvekket. Ellers kan du gjøre alt du føler deg i form til! Mvh Jultomten Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Jess, nå er kjøleskapet og boksmaten tom. Jeg har influensa, sannsynligvis type A, og jeg er sulten som faen. Hva gjøre? Hvem skal jeg smitte? RIMI-kundene, KIWI, Joker? Pizzabudet? Hvorfor bekymrer du deg for dette? En gjennomsnittsperson får influensa hvert 10. år. De fleste kommer borti viruset hvert år, og merker lite til det, blir evt litt forkjølet. Ca 10 % utvikler influensa. Etter mange år som legevaktslege, har jeg nesten mistet troen på at influensa er smittsomt... Jeg har aldri hatt det, selv om utallige influensapasienter hoster på meg hver dag i influensasesongen! Har du influensa, bør du unngå å oppsøke folk som er eldre, skrøpelige eller på annen måte immunsvekket. Ellers kan du gjøre alt du føler deg i form til! Mvh Jultomten Okay! Fant ikke epidemiologiske data som forteller meg hvor stor insidensen er. Så på fhi.no, emedicine og cdc. Har du en link eller en kilde som viser hvor mange som er borti viruset, og at kun 10% av disse får det, eller insidensen for hele befolkningen i et år? Eller husker du hvor du fikk opplysningen fra? Jeg antok vel på dårlig/sviktende grunnlag at det var så jævlig smittsomt, etter å ha lest meg opp i beskjeden grad, fordi jeg til vanlig er så lite syk, dette er første gang på 2.5 år at jeg har vært dårlig. Når kan jeg begynne i allmennpraksis? Første dag etter symptomfrihet? Eller bør jeg vente flere dager? Endret 11. februar 2012 av Nihilist1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Slik er samfunnet... Man kan ikke ungå å smitte noen eller å bli smittet selv. Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 (endret) Okay! Fant ikke epidemiologiske data som forteller meg hvor stor insidensen er. Så på fhi.no, emedicine og cdc. Har du en link eller en kilde som viser hvor mange som er borti viruset, og at kun 10% av disse får det, eller insidensen for hele befolkningen i et år? Eller husker du hvor du fikk opplysningen fra? Jeg antok vel på dårlig/sviktende grunnlag at det var så jævlig smittsomt, etter å ha lest meg opp i beskjeden grad, fordi jeg til vanlig er så lite syk, dette er første gang på 2.5 år at jeg har vært dårlig. Når kan jeg begynne i allmennpraksis? Første dag etter symptomfrihet? Eller bør jeg vente flere dager? Mange infeksjonsmedisinere tror at influensa er svært smittsomt - sannsynligvis i den grad at de fleste kommer i kontakt med viuset i løpet av en influensasesong. Imidlertid antar man at sykeligheten blant de som blir smittet er svært variabel, fra ingen til alvorlige symptomer. Det er vanskelig å lage studier som gir gode tall, fordi få blir testet, og spesielt de med lette eller ingen sympomer blir ikke testet. UpToDate, som vanligvis baserer seg på svært grundig gjennomgang av litteraturen, opererer med 10-20% sykelighet i befolkningen http://www.uptodate.com/contents/epidemiology-of-influenza?source=search_result&search=influenza&selectedTitle=6%7E150 Dette er imidlertid basert på en studie fra 1975... WHO anslår 5-15% http://www.euro.who.int/en/what-we-do/health-topics/communicable-diseases/influenza, men også deres data er estimert utfra antall innrapporterte tilfeller. Gudene vet hvor stor andel av befolkningen som blir eksponert for viruset... Er du almenpraktiker og vil tilbake i jobb? Akkurat den situasjonen har jeg ikke satt meg så godt inn i, men personlig går jeg på jobb så snart jeg føler med i form til det, og gjør eventuelt tiltak for å unngå å smitte immunsvekkede personer. (Medisinske sannheter varer ikke evig - kanskje er ikke influensa smittsomt i det hele tatt... ) Mvh Jultomten Endret 12. februar 2012 av jultomten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå