monor Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Skal importere båt fra Sverige. Båt fra 2001. Motor fra 2009. Avgift på motor er grei. Her er det HK avgift + mva. Men, Hvilken verdi setter jeg på selve båten? Greia er at jeg kjøpte dette sammen med et sommersted. har ikke noen eksakt pris på selve båten. Lenke til kommentar
reor Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Skal importere båt fra Sverige. Båt fra 2001. Motor fra 2009. Avgift på motor er grei. Her er det HK avgift + mva. Men, Hvilken verdi setter jeg på selve båten? Greia er at jeg kjøpte dette sammen med et sommersted. har ikke noen eksakt pris på selve båten. Hvis båten er en "en type" er det verre, men serieebygde båter har tollen ført på lister slik at du får fortollet båten. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 (endret) Du betaler avgift av salgsbeløpet, altså du må få dokumentert en kjøpesum av selgeren, hvis ikke vil tollvesnet ta utgangspunkt i nypris og en stadfestet årlig reduksjon, noe som kan bli dyrt. Utenom hk-avgift må du også betale mva på frakt, hvis du ikke klarer og dokumentere fraktutgiftene vil tollvesnet ta utgangspunkt i standard overseas-fraktrater som er relativt dyrt. Er båten bygget innad i EU trenger du også et eur1 sertifikat for og unngå 5% toll, du må også dokumentere at båten er CE-godkjent for og få båten ut av tolllager* eventuell godkjenne båten først, eller dokumentere at båten er eldre en 1998 og bygget innad i eu/efta. * du får med deg båten hjem men du får et bruksforbud frem til båten tilfredsstiller eu sine normer for båttype og bruksområde. Endret 14. februar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå