Gå til innhold

Hvorfor ser konsoll- og PC-spill like ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi alle konsollene av samme modell er basert på samme teknologi, og man kan dermed avpasse både operativsystem og spill til konsoll etter maskinvaren konsollen består av.

PC-spill på sin side skal jo helst kunne kjøres på maskiner opptil kanskje fem år gamle, eller eldre om spillene er av den mindre krevende sorten, og da har man fort et vell av ulik maskinvare som skal kunne støttes når det gjelder både type prosessor, skjermkort og whatnot.

I tillegg har du jo endel begrensninger i operativsystemet som at f.eks. alle spill må kunne kjøre på en 32 bit plattform, ettersom mange PC-kunder fremdeles kjører på et 32-bit operativsystem. Og så har man jo selvsagt flere plattformer å velge mellom på PC, selv om de fleste kommersielle spillene kun kommer til Windows, enkelte til OS X og kun ytterst få til Linux/andre.

En konsoll er et mer komplett og "entydig" system enn en PC, man slipper å ta hensyn til alle mulige faktorer avhengig av hvilket utstyr brukeren har. Spillet skalerer slik at konsollen klarer å kjøre det på en jevn måte. På PC må spilleren ofte selv sette innstillinger (grafikkvalitet osv.) basert på hva maskinvaren hans/hennes takler. Bommer man kan det fort bli lagg.

Lenke til kommentar

Hvordan klarer de det å vise ca like flott grafikk som pc selv om de er 7 år gamle nå og samtidig bruke så lite minne i forhold pc som krever 2-4 GB RAM??

Kommer selvfølgelig an på hvilke(t) spill du mener, men jeg er ganske uenig. F.eks synes jeg Bf3 på low i 1280x720 ser bedre ut enn konsoll.

Grunnen til at det er slik du beskriver er fordi de fleste multiplatform spillene som lages i dag blir først designet til xbox/ps3 så portet til PC. Derfor er spillene opptimalisert for konsoll, men ikke for PC. Dog mener jeg at jevn over ser PC versjonene av spill ganske mye bedre ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...