atrax Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Jeg har en koselig liten pc som står og surrer og kjører RH9. Vanligvis står den og leker seg med D2OL, men jeg bruker den også til cs-server. Så kommer spørsmålet: Hvis jeg ikke er hjemme, og vil at den skal være cs-server, hvordan gjør jeg? Jeg kobler meg altså til via ssh, men etter det står jeg fast. Hvordan avslutter jeg prosesser den holder på med i øyeblikket, starter cs-serveren, og logger meg av igjen (eller bare lukker programmet brukt til ssh-forbindelsen) uten at cs-serveren går ned igjen? Takk for hjelp Lenke til kommentar
alive Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Så kommer spørsmålet:Hvis jeg ikke er hjemme, og vil at den skal være cs-server, hvordan gjør jeg? Jeg kobler meg altså til via ssh, men etter det står jeg fast. Hvordan avslutter jeg prosesser den holder på med i øyeblikket, starter cs-serveren, og logger meg av igjen (eller bare lukker programmet brukt til ssh-forbindelsen) uten at cs-serveren går ned igjen? Nå har ikke jeg satt opp cs server eller D2OL, men har satt opp diverse andre "service". De fleste programmer som kjøres i "bakgrunnen" eller fungerer som "servicer" kalles ofte daemon og blir får ofte en "d" på enden av program navnet. fekst, httpd, smbd, ftpd, sshd etc. disse programmene "lytter" ofte etter et stop signal. Ofte skriver man: "httpd start" for å starte http daemon/serveren (apache), og man skriver "httpd stop" for å stoppe den. Det jeg ville ha sjekket er om det finnes slike muligheter for programmene du nevner. Hvis ikke kan man alltids drepe prosessen på den "slemme" måten, nemlig ved hjelp av kill kommandoen. se "man kill", men "kill -9 prosessid" er den mest brutale og effektive måten å drepe en prosess på. være forsiktig med dette fordi ulagrede data kan kjapt forsvinne. Hvis du har programmer/prosesser du vil skal fortsette etter at du har logget deg ut vil jeg anbefale et program som heter screen. dette programmet lar deg kjøre prosesser selv om du logger deg ut. søk litt rundt på google så finner du helt sikkert info om det. husker selv jeg brukte det endel da jeg satt opp quake2/3 servere en gang i tiden Lenke til kommentar
atrax Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Nå har jeg visst fått til screen iallefall. Men hver gang jeg logger meg på, havner jeg jo i 'hjemme-mappa' mi, mens cstrike er installert i /usr/local/games/hlds/hlds_l/ ... Orker ikke å skrive hele den banen hver gang, så jeg tenkte å lage meg et script. Slik ser det ut: #!/bin/sh cd /usr/local/games/hlds/hlds_l/ screen -A -m -d -S hlds ./hlds_boost Men scriptet klarer ikke å skifte mappe! Har jeg skrevet noe feil? Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Nå har jeg visst fått til screen iallefall. Men hver gang jeg logger meg på, havner jeg jo i 'hjemme-mappa' mi, mens cstrike er installert i /usr/local/games/hlds/hlds_l/ ... Orker ikke å skrive hele den banen hver gang, så jeg tenkte å lage meg et script.Slik ser det ut: #!/bin/sh cd /usr/local/games/hlds/hlds_l/ screen -A -m -d -S hlds ./hlds_boost Men scriptet klarer ikke å skifte mappe! Har jeg skrevet noe feil? prøv: #!/bin/sh screen -A -m -d -S hlds /usr/local/games/hlds/hlds_l/./hlds_boost Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Du kan bare kjøre nohup /usr/local/games/hlds/hlds_l/hlds_boost & Da blir den dytta inn i bakgrunnen, og forsvinner ikke når du logger ut. All output blir dytta inn i nohup.out. Du kan jo også dytte det inn i et script, da blir det #!/bin/sh nohup /usr/local/games/hlds/hlds_l/hlds_boost & Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 hvorfor ikke bare lage en link til hlds i /bin ? Lenke til kommentar
atrax Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Alle forslagene ender med at jeg får denne beskjeden: : No such file or directory Jeg prøvde å lage et script der jeg brukte screen til å kjøre D2OL, og det gikk! 'Hjemmemappa' mi er /home/atrax/ og her ligger mappene /SengentD2OL/D2OL/ hvor D2OL-programmet ligger. #!/bin/sh cd SengentD2OL cd D2OL screen -A -m -d -S d2ol ./D2OL controller:cli Hvis jeg prøvde #!/bin/sh cd SengentD2OL/D2OL/ screen -A -m -d -S d2ol ./D2OL controller:cli ..så gikk det ikke. Prøvde å la hlds-scriptet 'bla' seg frem mappe for mappe til hlds_l mappa også, men det virka ikke. Greit at linux ikke er direkte brukervennlig, men det virker nesten som min box har kunstig og ond intelligens og bare er ute etter å drive meg til vanvidd.. (men gøy er det likevel) Lenke til kommentar
xeon Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 du har ikke mappen /ettellerannet i hjemme mappen din.. / er root.. det du kan gjøre er følgende #!/bin/sh cd # Gjør at du kommer i hjemme mappa di.. eventuelt cd $HOME cd {mappe_navn}/{mappenavn2} # enklere å sette de sammen.. ikke / ! men hvorfor i helvete det ikke skal virke det skjønner jeg ikke.. er du sikker på at du har stavet riktig? dessuten så vil jeg anbefale deg å _ikke_ bruke store bokstaver i mappe/fil navn. blir i grunn bare irriterende, dessuten når du driver i kommando linja så er det smart å bruke tab EDIT: Eventuelt så kan du gjøre dette #!/bin/sh screen -A -m -d -S d2ol $HOME/SengentD2Ol/D2OL/D2Ol controller:cli ## Men er du sikker på at det er riktig mappe ^ ?? Lenke til kommentar
atrax Skrevet 22. august 2003 Forfatter Del Skrevet 22. august 2003 er du sikker på at du har stavet riktig?(..) ## Men er du sikker på at det er riktig mappe ^ ?? Helt sikker. Hvis jeg kopierer kommandoen fra shellscriptet og limer den inn i en terminal, virker det. Ang. de store bokstavene: det var det installasjonsprogrammet til d2ol som stod for, jeg hadde bare ikke tenkt på å skifte navna til små bokstaver.. Lenke til kommentar
Oscar_x01 Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Alle forslagene ender med at jeg får denne beskjeden: : No such file or directory Jeg vil tippe at den filen du har laget ikke er satt til å være executeable. Det ville forklart hvorfor det funker når du skriver det direkte i shellet, men ikke når du prøver å gjøre akkurat det samme via ett script. Prøv f.eks. 'chmod 700 navn_på_script' og så kjør det. 700 gir eieren lese, skrive og execute rettigheter mens de andre ikke får noen rettigheter i det hele tatt. Ellers så kan det (som de andre sier) være mer praktisk å lage en symbolsk link til directoriet istedenfor ett script. Dersom du velger denne løsningen se nærmere på ln kommandoen. (man ln). Lykke til. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 24. august 2003 Forfatter Del Skrevet 24. august 2003 Alle filene som er berørt av dette har rettigheter 755.. Skal ta en titt på ln-kommandoen, håper den fikser det for meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå