leonberger84 Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Vannet ved hytta har alltid vært fisket litt i, og har hatt ørret i variert størrelse opp imot halvkilo, altså greit fiske og god matfisk som var rød i kjøttet. Det er bare vi som har hytte der, og ikke mange andre som har fisket der. De siste årene har antall fisk eksplodert og størrelsen er halvert, det meste er 200grams og gråhvit i kjøttet. Vi har fisket mindre de siste årene men kan det faktum at vi ikke har tatt opp noen hundre i året gjøre at de blir så mange og så små??? Vi prøvde for et par år siden to år på rad å fiske med garn for å fjerne litt, tok ut ca. 1000 ørret hvert år på garnene. Nå, to år etter er det ikke antydning til endring på størrelse eller mengde. Noen som har en forklaring på fenomenet og helst en løsning?? Det å fiske med garn for å tømme et vann er jo fulltidsjobb og hvis man slutter vil de vel formere seg og bestanden ta seg opp igjen innen noen år?? Har prøvd med ruser uten suksess. Hvilke andre metoder finnes?? Det er bare èn bekk ut av vannet som er egnet for gyting, har vurdert om å "ødelegge" den, altså grave/demme opp slik at fisken som går ned for å gyte ikke har så lett for å komme opp igjen.. er det noen som har prøvd dette før?? En ting jeg ikke har vurdert, er å sette ut gjedde, hører jo om de som prøver det og med mer eller mindre hell. Vannet er tilkoblet et enormt vannsystem så slik risiko kan man ikke ta, likevel har jeg lurt litt på om det å sette ut kun èn gjedde hadde vært noe, da kan den iallefall ikke reprodusere seg så lenge ingen flere har samme glupe idè... men da igjen, èn gjedde vil kansje ikke gjøre noe særlig innhugg i en bestand på kansje ti tusen ørret, eller hva?? Jeg aner ikke hvor mye en gjedde spiser.. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Hvor stort er vannet? Hvor høyt ligger det og hvilken vegetasjon finnes? Hvor i landet? Har sett enveis-sperren bli brukt i et vann hjemme, men med tvilsomt hell. Sperren var en stålrist av typen som brukes i trapper utendørs og lignende. Den stoppet kanskje gyteklar fisk nedover, men ikke yngel opp igjen året etterpå.. Lenke til kommentar
leonberger84 Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Hvor stort er vannet? Hvor høyt ligger det og hvilken vegetasjon finnes? Hvor i landet? Har sett enveis-sperren bli brukt i et vann hjemme, men med tvilsomt hell. Sperren var en stålrist av typen som brukes i trapper utendørs og lignende. Den stoppet kanskje gyteklar fisk nedover, men ikke yngel opp igjen året etterpå.. Vannet er i nord trøndelag, ca. 300moh og kan i størrelse sammenlignes med Lianvatnet på byåsen, kanskje litt større. Vegetasjon er gjørmebunn/steinbunn. På land er det furu/gran og en del myr landskap. Sommers tid er det til dels mye vannplanter på grunne deler av vannet. Et stålgitter har jeg ikke mye trua på, det vil nok fylles igjen av kvister og løv så vil det renne over og på sidene. Vil heller ikke ha noe "unaturlig" som forurenser, jeg har bedre tru på å lage en demning med en slik fallhøyde at iallefall yngelet ikke kommer seg opp... da igjen så vet jeg ikke hvor høyt det må være for at fisken ikke skal komme seg opp?? Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) For det første ikke gjør noe overilt som om å sette ut gjedde eller ødelegge en god gytebekk. Ser at fisken har vært rød innvendig før men nå har den gått over til å bli gråhvit i kjøttet. Det kan være forklaringen, at den ikke er rød tyder på at marflo og andre småkreps som ørretten lever av er blitt borte. Er vannet regulert? Har det vært noen annleggsarbeide i strandsonen som kan ha ødelagt leve vilkår for småkreps ( de lever i strandsonen med mye vegetasjon og forholdsvis grunt vann) Er det noen andre elementer som har kommet inn i ettertid? Utfylling av steinmasser på et grunt vann vil være en katastrofe for ørretten i dete tilfelle. Husk stor ørrett spiser små fisk, om det det er mulighet for det så sett den største ørreten ut igjen, veldig vikktig å ikke ødelegge en god gytebekk. Ellers så finnes det å få kjøpt en såkalt storuse, gjør du det så fanger du mye ørrett og de største slipper du levende ut igjen. Endret 10. februar 2012 av Beena Lenke til kommentar
leonberger84 Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 For det første ikke gjør noe overilt som om å sette ut gjedde eller ødelegge en god gytebekk. Ser at fisken har vært rød innvendig før men nå har den gått over til å bli gråhvit i kjøttet. Det kan være forklaringen, at den ikke er rød tyder på at marflo og andre småkreps som ørretten lever av er blitt borte. Er vannet regulert? Har det vært noen annleggsarbeide i strandsonen som kan ha ødelagt leve vilkår for småkreps ( de lever i strandsonen med mye vegetasjon og forholdsvis grunt vann) Er det noen andre elementer som har kommet inn i ettertid? Utfylling av steinmasser på et grunt vann vil være en katastrofe for ørretten i dete tilfelle. Husk stor ørrett spiser små fisk, om det det er mulighet for det så sett den største ørreten ut igjen, veldig vikktig å ikke ødelegge en god gytebekk. Ellers så finnes det å få kjøpt en såkalt storuse, gjør du det så fanger du mye ørrett og de største slipper du levende ut igjen. Jeg gjør ingenting overilt, derfor er jeg her for å lufte idèer Det at føden til fisken er blitt borte virker ikke sansynlig, ettersom det blir mere og mere fisk tyder vel på overflod av mat kombinert med gode gytemuligheter? Vannet er midt i huttiheiti, det er kun èn hytte der(vår) og som vi kjenner til er det 2-3 stk som fisker der engang ibland utenom oss, og de siste år tror jeg også de har innsett at de fine fiskene får man ikke der mer.. Det er ikke gjort noe som ligner på anleggsarbeide eller noen andre endringer rundt vannet noen gang. Det bodde folk der under krigen og det sies at fisken var bra matfisk, normalt 0,5 - 1kg. Du snakker om å sette ut de største, det er lite variasjon i størrelse jeg har ikke tatt noen over 300g de siste årene, de er vel ikke kanibaler da?? Det er ett vann som ligger høyere enn dette, som det kommer bekk ifra, der er også størrelsen gått ned de siste årene, som jeg forstår. Bekken fra dette vannet renner ut i et vannsystem på 4-5 vann hvor det er demninger mellom enkelte av disse vannene, ser ikke hvordan det kan ha effekt på ørretstammen i vannet "vårt"? Og de demningene har vært der i min. 10 år også.. Vi tok ca. 0 ørret i døgnet på vanlige ruser, vil store ruser være mye mer effektiv? Du virker veldig negativ til å "ødelegge" gytebekken, men her er snakk om naturlig oppdemning med steiner/stokker og spadearbeid. Skulle en negativ effekt vise seg er det vel ikke verre enn å reversere oppdemningen? Det med gjedde er ikke aktuelt, da jeg ikke tør å satse på at ikke flere har samme idè som meg i samme vassdrag Men spørsmålet er fortsatt stående; hvor mye innhugg kan èn enslig gjedde gjøre på en større fiskestamme? Mvh. Tor Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 For det første ikke gjør noe overilt som om å sette ut gjedde eller ødelegge en god gytebekk. Ser at fisken har vært rød innvendig før men nå har den gått over til å bli gråhvit i kjøttet. Det kan være forklaringen, at den ikke er rød tyder på at marflo og andre småkreps som ørretten lever av er blitt borte. Er vannet regulert? Har det vært noen annleggsarbeide i strandsonen som kan ha ødelagt leve vilkår for småkreps ( de lever i strandsonen med mye vegetasjon og forholdsvis grunt vann) Er det noen andre elementer som har kommet inn i ettertid? Utfylling av steinmasser på et grunt vann vil være en katastrofe for ørretten i dete tilfelle. Husk stor ørrett spiser små fisk, om det det er mulighet for det så sett den største ørreten ut igjen, veldig vikktig å ikke ødelegge en god gytebekk. Ellers så finnes det å få kjøpt en såkalt storuse, gjør du det så fanger du mye ørrett og de største slipper du levende ut igjen. Jeg gjør ingenting overilt, derfor er jeg her for å lufte idèer Det at føden til fisken er blitt borte virker ikke sansynlig, ettersom det blir mere og mere fisk tyder vel på overflod av mat kombinert med gode gytemuligheter? Vannet er midt i huttiheiti, det er kun èn hytte der(vår) og som vi kjenner til er det 2-3 stk som fisker der engang ibland utenom oss, og de siste år tror jeg også de har innsett at de fine fiskene får man ikke der mer.. Det er ikke gjort noe som ligner på anleggsarbeide eller noen andre endringer rundt vannet noen gang. Det bodde folk der under krigen og det sies at fisken var bra matfisk, normalt 0,5 - 1kg. Du snakker om å sette ut de største, det er lite variasjon i størrelse jeg har ikke tatt noen over 300g de siste årene, de er vel ikke kanibaler da?? Det er ett vann som ligger høyere enn dette, som det kommer bekk ifra, der er også størrelsen gått ned de siste årene, som jeg forstår. Bekken fra dette vannet renner ut i et vannsystem på 4-5 vann hvor det er demninger mellom enkelte av disse vannene, ser ikke hvordan det kan ha effekt på ørretstammen i vannet "vårt"? Og de demningene har vært der i min. 10 år også.. Vi tok ca. 0 ørret i døgnet på vanlige ruser, vil store ruser være mye mer effektiv? Du virker veldig negativ til å "ødelegge" gytebekken, men her er snakk om naturlig oppdemning med steiner/stokker og spadearbeid. Skulle en negativ effekt vise seg er det vel ikke verre enn å reversere oppdemningen? Det med gjedde er ikke aktuelt, da jeg ikke tør å satse på at ikke flere har samme idè som meg i samme vassdrag Men spørsmålet er fortsatt stående; hvor mye innhugg kan èn enslig gjedde gjøre på en større fiskestamme? Mvh. Tor De demningene som du sier har vært i satt for 10 år siden kan ha ødelagt livs miljøet for marflo, derfor er ikke fisken rød i kjøttet lengre.Det er klart at en kortvarig hinder av gytebekken vil føre til færre fisk som gyter, men siden fisken er liten så behøver det ikke bety at mat tilgangen er så god og som du skriver så var fisken av bra størrelse engang. Når det gjelder stor Ørrett, så spiser den gjerne sine små barn for å si det slik. Så min mening er at en kraftig oppfisking av nåverende fisker må til og tiltak for for å få marflo tilbake i vannet. Når det gjelder det å slippe ut en enslig gjedde ut i vannet så har det vært tema i tidskriftet Jakt og fiske. Folk som har prøvd dette har opplevd at vannet ble et rent gjedde vann etter få år likevel. Mulig det er for mange som tenkte det samme, slik at flere enslige gjedder ble sluppet ut, eller det er snakk om gjedde som har klekt uten befrukting (noe som faktisk kan skje) ble det ikke gjort helt klart. Så ikke tenk på det. Lenke til kommentar
leonberger84 Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 For det første ikke gjør noe overilt som om å sette ut gjedde eller ødelegge en god gytebekk. Ser at fisken har vært rød innvendig før men nå har den gått over til å bli gråhvit i kjøttet. Det kan være forklaringen, at den ikke er rød tyder på at marflo og andre småkreps som ørretten lever av er blitt borte. Er vannet regulert? Har det vært noen annleggsarbeide i strandsonen som kan ha ødelagt leve vilkår for småkreps ( de lever i strandsonen med mye vegetasjon og forholdsvis grunt vann) Er det noen andre elementer som har kommet inn i ettertid? Utfylling av steinmasser på et grunt vann vil være en katastrofe for ørretten i dete tilfelle. Husk stor ørrett spiser små fisk, om det det er mulighet for det så sett den største ørreten ut igjen, veldig vikktig å ikke ødelegge en god gytebekk. Ellers så finnes det å få kjøpt en såkalt storuse, gjør du det så fanger du mye ørrett og de største slipper du levende ut igjen. Jeg gjør ingenting overilt, derfor er jeg her for å lufte idèer Det at føden til fisken er blitt borte virker ikke sansynlig, ettersom det blir mere og mere fisk tyder vel på overflod av mat kombinert med gode gytemuligheter? Vannet er midt i huttiheiti, det er kun èn hytte der(vår) og som vi kjenner til er det 2-3 stk som fisker der engang ibland utenom oss, og de siste år tror jeg også de har innsett at de fine fiskene får man ikke der mer.. Det er ikke gjort noe som ligner på anleggsarbeide eller noen andre endringer rundt vannet noen gang. Det bodde folk der under krigen og det sies at fisken var bra matfisk, normalt 0,5 - 1kg. Du snakker om å sette ut de største, det er lite variasjon i størrelse jeg har ikke tatt noen over 300g de siste årene, de er vel ikke kanibaler da?? Det er ett vann som ligger høyere enn dette, som det kommer bekk ifra, der er også størrelsen gått ned de siste årene, som jeg forstår. Bekken fra dette vannet renner ut i et vannsystem på 4-5 vann hvor det er demninger mellom enkelte av disse vannene, ser ikke hvordan det kan ha effekt på ørretstammen i vannet "vårt"? Og de demningene har vært der i min. 10 år også.. Vi tok ca. 0 ørret i døgnet på vanlige ruser, vil store ruser være mye mer effektiv? Du virker veldig negativ til å "ødelegge" gytebekken, men her er snakk om naturlig oppdemning med steiner/stokker og spadearbeid. Skulle en negativ effekt vise seg er det vel ikke verre enn å reversere oppdemningen? Det med gjedde er ikke aktuelt, da jeg ikke tør å satse på at ikke flere har samme idè som meg i samme vassdrag Men spørsmålet er fortsatt stående; hvor mye innhugg kan èn enslig gjedde gjøre på en større fiskestamme? Mvh. Tor De demningene som du sier har vært i satt for 10 år siden kan ha ødelagt livs miljøet for marflo, derfor er ikke fisken rød i kjøttet lengre.Det er klart at en kortvarig hinder av gytebekken vil føre til færre fisk som gyter, men siden fisken er liten så behøver det ikke bety at mat tilgangen er så god og som du skriver så var fisken av bra størrelse engang. Når det gjelder stor Ørrett, så spiser den gjerne sine små barn for å si det slik. Så min mening er at en kraftig oppfisking av nåverende fisker må til og tiltak for for å få marflo tilbake i vannet. Når det gjelder det å slippe ut en enslig gjedde ut i vannet så har det vært tema i tidskriftet Jakt og fiske. Folk som har prøvd dette har opplevd at vannet ble et rent gjedde vann etter få år likevel. Mulig det er for mange som tenkte det samme, slik at flere enslige gjedder ble sluppet ut, eller det er snakk om gjedde som har klekt uten befrukting (noe som faktisk kan skje) ble det ikke gjort helt klart. Så ikke tenk på det. Jeg har kjøpt pH strips idag og skal måle og se hva surhetsnivå vi ligger på, men kan ikke se at oppdemning av nedenforliggende vann skal gjøre noe slags forskjell på pH eller påvirke mat tilgangen? Når du sier stor ørret vet jeg ikke hva du mener men jeg tror ikke ørret blir kannibal noe før den er et halvkilo minst..? Har ikke peiling men ser ikke for meg disse pætene på 2-300 gram spiser andre fisker altså.. Når du sier tiltak for å øke antall marflo... hva skulle det være? Hvis pH er for lav så er det vel ikke mye å gjøre med?? Lenke til kommentar
leonberger84 Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 Synd at ikke flere hiver seg på denne, skulle tro uttynning av bestand var mye utprøvd og mange med synspunkter og erfaringer?? Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 For det første ikke gjør noe overilt som om å sette ut gjedde eller ødelegge en god gytebekk. Ser at fisken har vært rød innvendig før men nå har den gått over til å bli gråhvit i kjøttet. Det kan være forklaringen, at den ikke er rød tyder på at marflo og andre småkreps som ørretten lever av er blitt borte. Er vannet regulert? Har det vært noen annleggsarbeide i strandsonen som kan ha ødelagt leve vilkår for småkreps ( de lever i strandsonen med mye vegetasjon og forholdsvis grunt vann) Er det noen andre elementer som har kommet inn i ettertid? Utfylling av steinmasser på et grunt vann vil være en katastrofe for ørretten i dete tilfelle. Husk stor ørrett spiser små fisk, om det det er mulighet for det så sett den største ørreten ut igjen, veldig vikktig å ikke ødelegge en god gytebekk. Ellers så finnes det å få kjøpt en såkalt storuse, gjør du det så fanger du mye ørrett og de største slipper du levende ut igjen. Jeg gjør ingenting overilt, derfor er jeg her for å lufte idèer Det at føden til fisken er blitt borte virker ikke sansynlig, ettersom det blir mere og mere fisk tyder vel på overflod av mat kombinert med gode gytemuligheter? Vannet er midt i huttiheiti, det er kun èn hytte der(vår) og som vi kjenner til er det 2-3 stk som fisker der engang ibland utenom oss, og de siste år tror jeg også de har innsett at de fine fiskene får man ikke der mer.. Det er ikke gjort noe som ligner på anleggsarbeide eller noen andre endringer rundt vannet noen gang. Det bodde folk der under krigen og det sies at fisken var bra matfisk, normalt 0,5 - 1kg. Du snakker om å sette ut de største, det er lite variasjon i størrelse jeg har ikke tatt noen over 300g de siste årene, de er vel ikke kanibaler da?? Det er ett vann som ligger høyere enn dette, som det kommer bekk ifra, der er også størrelsen gått ned de siste årene, som jeg forstår. Bekken fra dette vannet renner ut i et vannsystem på 4-5 vann hvor det er demninger mellom enkelte av disse vannene, ser ikke hvordan det kan ha effekt på ørretstammen i vannet "vårt"? Og de demningene har vært der i min. 10 år også.. Vi tok ca. 0 ørret i døgnet på vanlige ruser, vil store ruser være mye mer effektiv? Du virker veldig negativ til å "ødelegge" gytebekken, men her er snakk om naturlig oppdemning med steiner/stokker og spadearbeid. Skulle en negativ effekt vise seg er det vel ikke verre enn å reversere oppdemningen? Det med gjedde er ikke aktuelt, da jeg ikke tør å satse på at ikke flere har samme idè som meg i samme vassdrag Men spørsmålet er fortsatt stående; hvor mye innhugg kan èn enslig gjedde gjøre på en større fiskestamme? Mvh. Tor De demningene som du sier har vært i satt for 10 år siden kan ha ødelagt livs miljøet for marflo, derfor er ikke fisken rød i kjøttet lengre.Det er klart at en kortvarig hinder av gytebekken vil føre til færre fisk som gyter, men siden fisken er liten så behøver det ikke bety at mat tilgangen er så god og som du skriver så var fisken av bra størrelse engang. Når det gjelder stor Ørrett, så spiser den gjerne sine små barn for å si det slik. Så min mening er at en kraftig oppfisking av nåverende fisker må til og tiltak for for å få marflo tilbake i vannet. Når det gjelder det å slippe ut en enslig gjedde ut i vannet så har det vært tema i tidskriftet Jakt og fiske. Folk som har prøvd dette har opplevd at vannet ble et rent gjedde vann etter få år likevel. Mulig det er for mange som tenkte det samme, slik at flere enslige gjedder ble sluppet ut, eller det er snakk om gjedde som har klekt uten befrukting (noe som faktisk kan skje) ble det ikke gjort helt klart. Så ikke tenk på det. Jeg har kjøpt pH strips idag og skal måle og se hva surhetsnivå vi ligger på, men kan ikke se at oppdemning av nedenforliggende vann skal gjøre noe slags forskjell på pH eller påvirke mat tilgangen? Når du sier stor ørret vet jeg ikke hva du mener men jeg tror ikke ørret blir kannibal noe før den er et halvkilo minst..? Har ikke peiling men ser ikke for meg disse pætene på 2-300 gram spiser andre fisker altså.. Når du sier tiltak for å øke antall marflo... hva skulle det være? Hvis pH er for lav så er det vel ikke mye å gjøre med?? Når det gjelder marflo så er det viktig , så er det viktig med noen grunne områder som er bevokst med små vann planter. Ph verdien er selvfølgelig viktig for marflo og ørrett og den bør ligge så nær 7,0 som mulig. Du trenger ikke kalke hele vannet, men en sekk kalk helles ut på ei slik grunne hvor det kan leve marflo.Kalker du slik et par steder ved vannet og en sekk i gytebekken så er mye arbeide gjort. En kraftig kalking i gytebekken fører til at få yngel vokser opp det første året , men så gjevner det seg ut til normale verdier året etter. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Gjedde: Å sette ut nye arter er alvorlig faunakriminalitet med strenge straffer. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Hei En rask rundtur i Lov om laksefisk og innlandsfisk m.v. sier meg at det er fint lite du kan gjøre sånn uten videre uten å gjøre deg skyldig i tildels alvorlig miljøkriminalitet. Det skulle ikke være opp til "hvermansen" å tukle med naturen slik. Overlat det til de som kan det, eller de som tror de kan det. Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd her eller her. Endret 19. februar 2012 av jonlem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå