Gå til innhold

Ble jeg utsatt for et forsøk på svindel?

Anbefalte innlegg

I går, altså onsdag 8 februar 2012, ble jeg kl 14:49 oppringt på min mobil av en som presenterte seg som ”Telenor”. Aller først spurte han om det var meg han snakket med, for jeg hadde bare svart ”hallo”, og da jeg bekreftet det, fortsatte han med å si at samtalen ville bli tatt opp og om jeg hadde innsigelser mot det, måtte jeg si fra.

Så kunne denne ”telenorselgeren” meddele at jeg hadde et abonnement på mobil bredbånd hos dem og at de nettopp hadde oppgradert mitt abonnement med ny teknikk og at jeg i den sammenheng var blitt valgt ut som én av 500 i hele Norge som skulle få teste ut Telenors nye 4G-nett.

Allerede her begynte jeg å ane at alt kanskje ikke alt var som det skulle med denne henvendelsen, ”valgt ut som én av 500,” tenkte jeg, det rimer ikke helt, minnet vel mye om den mest useriøse reklamen jeg fikk i posten i gamle dager og som av og til dukker opp i mailboksen min nå, med avsendere i Nigeria, Malta eller et annet fjerntliggende område.

Men fyren fortsatte å legge ut om at om jeg takket ja til å være med på dette prøveopplegget ville jeg få et 4G-modem til ”odel og eie”, presiserte han og (jeg tror det var) fire måneder gratis internettilgang, han nevnte til og med beløpet jeg betalte i dag, han visste tydelig vis at jeg hadde det raskeste alternativet for Telenor mobilt bredbånd.

Jeg syntes at det han sa ikke virket helt sannsynlig og bare dro litt på det, noe han kommenterte.

- Du ringer ikke fra et telenornummer, sa jeg, Telenor har 09000, mente jeg.

- Det er kundeservice, sa mannen og la til at de aldri ringte ut på det nummeret.

Alarmklokkene mine slo inn for jeg har ved flere anledninger blitt oppringt av Telenor både fra 09000 og 05000, og nummeret har stått klart og tydelig på mitt display. Jeg hadde fått med meg at jeg i går ble oppringt av et mobilnummer.

Da hørte jeg at det skjedde noe i andre enden, for da sa han at han ikke ringte fra Telenor, men for Telenor.

Jeg konfronterte ham med at han hadde sagt at han ringte fra Telenor, og da forklarte han at han var leid inn av Telenor for å selge dette produktet og at han satt i Trondheim i et firma som var hyret inn for salg, han sa navnet på firmaet.

Men jeg var fortsatt litt i tvil, for ingen gir bort noe som helst i våre dager uten at det er en hake med det og ba om at tilbudet han hadde å komme med ble sendt meg skriftlig på mail slik at jeg kunne ta stilling til det i ro og mak, og fått klarert at det ikke inneholdt betingelser jeg ikke kunne akseptere.

Men nei, det kunne jeg ikke få før etterpå, etter at jeg hadde sagt ja til tilbudet, da skulle jeg få det sendt på mail. Men å få det på forhånd, nei, beklager det kunne jeg nok ikke.

Da gikk hovedalarmen min og jeg sa i fra om at jeg ikke kunne ta ham på alvor. Så jeg måtte bare si at jeg kunne ikke annet enn å si nei.

Han kom da med en masse rundt-omkring-prat, noe som bare forsterket min oppfatning av at dette måtte være et eller annet forsøk på lureri og jeg kom vel med små antydninger i den retning.

Men nei da, alt ble jo tatt opp på bånd så jeg måtte føle meg trygg på at alt var i orden.

- Men har jeg tilgang til det opptaket? ville jeg vite, men da overrumplet jeg ham visst, for da ble det noe stamming og hakking i talen.

Jeg spurte hva han het og han svarte kjapt på det, uten å nøle.

Jeg takket likevel bare nei, avviste hans fortsatte forsøk på salg og la på.

Jeg fikk meg ikke til å bare legge det fra meg, jeg ville gjerne ha full klarhet i saken. Derfor sendte jeg en mail til Telenor kl 21:32 i går kveld med følgende innhold:

«Har Telenor en pågående kampanje der jeg er valgt ut som en av kun 500 brukere som får dette enestående tilbudet på 4G mobilt bredbånd, eller ble jeg utsatt for en svindler tidligere i dag?»

I dag tidlig, kl 9:14 kom svaret:

«Hei, og takk for henvendelsen.

Dette kan vi informere om.

Dette er ikke en kampanje vi har pågående hos oss. Dersom du har mottatt dette tilbudet, ber vi deg se bort fra dette.

Vi beklager ulempene dette har medført.»

Da jeg søkte på det nummeret jeg var blitt oppringt fra, fant jeg ut at det tilhørte et firma i Harstad, som Brønnøysundregistrene senere i dag opplyste driver med ”utleie av egen eller leid fast eiendom ellers”.

Jeg lurer fortsatt på hva det egentlig var denne fyren ville og om jeg hadde vært utsatt for et forsøk på svindel. Hva hadde skjedd om jeg hadde vært naiv nok til å si ”ja, takk” til tilbudet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en helt vanlig samtale fra en inleid selger for min del. Hadde takket ja jeg. Det er ikke så meget mye man får gjort med personnummeret.

Men Telenor har benektet at dette tilbudet eksisterer fra deres side og ser ingen grunn til ikke å tro dem på det.

Lenke til kommentar

Men vet kundeservice alt angående telenor og testbrukere?

http://www.digi.no/845530/telenor-har-startet-4g-byggingen

I denne artikkelen står det jo at testingen alt har vært. Men det er likevel mulig at de ønsker at enkelte kunder kan prøve tjenesten. Lanseringen skal være første kvartal i år.

Vi hadde for noen år siden gratis internett og ip-tv i flere år fra Telenor.

Så slike testtilbud kan være reele.

Men om telefonselgeren var ekte eller enn stygg ulv, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Å si ja med at du i det samme sier at det er under forutsetning av at det ikke er andre betingelser enn hva selger har opplyst om, skulle vel ikke ha skadet noe.

For han hadde da hatt et ja på bånd med disse forutsetningene. Man har uansett 14 dagers angrefrist på slik oppsøkende virksomhet (skulle jeg tro?)

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Men vet kundeservice alt angående telenor og testbrukere?

http://www.digi.no/845530/telenor-har-startet-4g-byggingen

I denne artikkelen står det jo at testingen alt har vært. Men det er likevel mulig at de ønsker at enkelte kunder kan prøve tjenesten. Lanseringen skal være første kvartal i år.

Vi hadde for noen år siden gratis internett og ip-tv i flere år fra Telenor.

Så slike testtilbud kan være reele.

Men om telefonselgeren var ekte eller enn stygg ulv, det vet jeg ikke.

Jeg har funnet ut at det firmaet han oppga at han jobber for, holder til her på stedet og i følge telefonkatalogen.no driver med eiendomsforvaltning og -utvikling.

Lenke til kommentar

For han hadde da hatt et ja på bånd med disse forutsetningene. Man har uansett 14 dagers angrefrist på slik oppsøkende virksomhet (skulle jeg tro?)

Jeg er tlf selger, og ja alle skal få 14 dagers angrefrist.. Og ja jeg må ta opp samtaler, og nei det er ikke lureri om han tar opp. Du hadde ingenting å tape, om noe skulle skjedd går du til rettsak.

Tips til dere forbrukere som blir ringt opp.

- Alltid spør om det er 14 dagers angrefrist imens de tar opp samtalen.

- Alltid spør hvor tlf selgeren ringer fra, nr'et til dem og hva firmaet heter.

- Spør gjerne selgeren om ting, f.eks. urrelevante ting til det han forsøker å selge.

- INGEN LOV SIER AT DU MÅ oppgi personnummeret. Fødselsdato går greit, men må ikke tas med.

- Si alltid ja til å motta bekreftelse på både epost og sms. (Dette er noe alle selgere bør tilby)

Det er synd det finnes stygge ulver som ødelegger for de som er gode.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...