Gå til innhold

Oppgradere stillegående spillmaskin

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal oppgradere spill/mediaserver-maskinen min (radeon hd4870, Intel Core2 something something).

Ønsker å kunne dra de nyeste spillene på bra grafikk, men samtidig ha en maskin som idler meget stille, siden den står på om natten i samme rom som jeg sover.

Skal bevare disker (ssd), skjerm, mus, tastatur og kanskje prosessorvifte (en gammel Nocturna elns) fra gammel pc.

Her er forslaget jeg plukket ut på Komplett, ser dette greit ut?

Valgte platinum rated PSU siden den har viften på 0 RPM under 30% load.

Er usikker på minnet.

Antall Pris Totalt

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240

Varenr.:618011

Lagerstatus:Ikke på lager. 100+ stk. Bekreftet 13.feb.2012

690.00 690.00

XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5

PCI-Express 3.0, DVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 925MHz

Varenr.:660314

Lagerstatus:Ikke på lager. 10 stk. Bekreftet 15.feb.2012

3995.00 3995.00

Fractal Design Define R3 Arctic White

Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Støydempet, ATX, mATX, mITX, USB 3.0

Varenr.:648463

Lagerstatus:91 stk. på lager.

899.00 899.00

Gigabyte GA-Z68XP-UD3, Socket-1155

ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s,FW,USB 3.0,Dolby,HDMI, mSATA

Varenr.:638695

Lagerstatus:100+ stk. på lager.

949.00 949.00

Intel® Core i5-2500K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

Varenr.:619274

Lagerstatus:100+ stk. på lager.

1799.00 1799.00

XFX ProSeries Black Edition 1000W PSU

ATX 12V V2.31, 80 Plus Platinum, Modular, 6x 6+2pin PCIe, 11x SATA, 8x Molex

Varenr.:657694

Lagerstatus:2 stk. på lager.

2295.00 2295.00

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten ingen oppsett bråker på idle. Kabinettet du har valgt er svært stille, og viften på skjermkortet du har valgt kan ikke høres på idle. Hvis du likevel skulle oppleve at skjermkortet støyer noe på idle kan du gå inn manuelt og stille ned hastigheten uten at det vil ta skade av det.

RAMen du har valgt er svært bra. Du finner knapt bedre i samme prisklasse. :)

Lenke til kommentar

PSU har langt høyere effekt enn du har bruk for, selv om du skulle sette inn et ekstra skjermkort av samme type. 750W bør holde, selv til Crossfire.

Dersom du planlegger tredjepartskjøler i tillegg bør du velge minnebrikker uten kjølieribbe da ribben ofte kommer i veien for store kjølere. Du har ikke tredjepartskjøler i listen din, og det er forsåvidt greit nok, men en slik kjøler kan nok bidra til å senke støynivået en smule? Nå vet jeg riktignok ikke hvordan stockkjølere lyder for tiden...

Lenke til kommentar

Oisann, du valgte en 1000 Watt PSU ja. Det så jeg ikke. Det er rimelig overkill for setupet ditt.

750/850 Watt holder selv for Crossfire 7970.

Det er riktignok sant som han over meg sier. Kjøleribbene på minnebrikkene du har valgt er noe høye, men det er ikke så mange tredjepartskjølere som kommer borti dem. Noctua NH D-14 og et par Zalman-kjølere, såvidt jeg vet. Slikt kan som regel sjekkes opp på hjemmesidene til Noctua. Skal du safe bør du går for Kingston ram, som faktisk er 20-40 kr billigere og yter like bra.

Stock-vifter til CPUer er fortiden jævlig irriterende høylydt, så det anbefales absolutt å gå for en tredjepartskjøler.

Lenke til kommentar

Cluet er at en stor kjøler med store vifter bråker mindre, ettersom store vifter krever lavere turtall enn en mindre vifte for å flytte tilsvarende mengde luft. Sånn sett er nok Noctua NH D-14 et veldig godt valg hvis du vil ha det relativt stille uten å betale det gule ut ørene.

Men jeg lurer litt på hvorfor du vil ha den stående på om natten? Er det bare for å slippe booting, eller kjører du tjenester (torrents, IRC e.l.) kontinuerlig?

edit: Ser først nå du har skrevet om Noctua i førstepost. Er det en NH-U12P SE2 eller noe i den dur vil sannsynligvis minnebrikkene du har valg bli for store for denne også. Jeg har en slik selv, og er rimelig sikker på at Corsair Vengeance ikke hadde fått plass under den. Jeg tror for den saks skyld ikke jeg hadde klart å ta ut minnebrikkene av maskinen per i dag uten å demontere kjøleren først.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ok, som Jeg skrev er psu valgt pga 0 rpm under 30% load, dvs under ca. 300 w effektivt. Er plaget av at mitt nåværende kabinett og psu bråker, så Jeg bruker 10% ekstra for å være sikker på å slippe dette. Skal sjekke modellnummer på kjøleren min.

Den står på om natten fordi den kjører tjenester.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Okei, vil bare tipse om at det finnes endel NAS-løsninger med innebygget torrentklient som du kan vurdere om lyden er plagsom, det trenger ikke koste allverden heller. Da kan du laste torrents hele døgnet uten at datamaskinen trenger å stå på.

For IRC finnes det vel eksterne shells eller tilsvarende man kan bruke for å følge med på loggen selv om maskinen er avskrudd.

edit: En NAS kan også plasseres i en annen del av huset om ønskelig, og du kan f.eks. koble til med homeplug om det er vanskelig å trekke nettverkskabel dit du vil ha den. Alle disse praktiske løsningene vi har nå til dags... :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Kjøleren jeg har tror jeg er en Noctua NH-U12P, fant ikke noe modellnummer på den så må rote frem kvitteringer en annen dag.

Det betyr mao. at jeg må gå for minnebrikker uten "kjøle"ribber, hvis jeg forstår dere rett (er skeptisk til om ribbene egentlig bare sperrer varmen inne eller leder den uansett).

Lenke til kommentar

Ribber har ~ingenting å si ift. ytelse. RAM-brikker blir så å si ikke påvirket av varmen som genereres, og har svært begrenset behov for å kjøles ned. Unntaket er nok dog dersom du absolutt skal rote med spenning og slikt.

"Vanlig" Corsair XMS eller Kingston er som regel safe valg.

Lenke til kommentar

Hvis din Noctua NH-U12P fra S775 skal brukes på ditt nye S1155 hovedkort må du ha et Noctua NM-i3 mounting kit.

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=30&lng=en

Som sagt er det Vengeans memory sine "finner" på toppen som gjør de ukompatible med 3'de parts kjølere - deriblandt Noctua NH-D14

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_ram_gen&products_id=34&lng=en

Samme problemet mener jeg er med innerste memory slot med en NH-U12P montert (og du skal jo ha 4.stk).

Vengeance "Low Profile" derimot går bra. XMS3 går bra . Kingston HyperX går bra .

Har både HyperX 1600mhz og XMS3 1600mhz 1.65v ram på to Z68 kort med hhv i5-2500k og i7-2600 installert og idrift - og det funket "out of the box".

Om du installerer på Z68 Virtu drivers og kopler skjerm på en av hovedkortets skjerm outputs vil du kunne kjøre med IGP når det ikke er last (ditt discrete grafikk kort vil da settes i sleep).

Har ikke prøvd det selv.

Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen folkens... hvis dere skulle valgt en meget stillegående PSU (Gold rating antar jeg) i 750-W området, hvilken ville det vært?

Seasonic X-760 eller Seasonic X-850 (alternativene er Corsair 750AX eller Corsair 850AX). Corsair sine er egentlig omtrent samme PSU-ene som Seasonic, dvs Seasonic produserer disse for Seasonic. XFX Black Edition som du har satt i lista er også laget av Seasonic - gjelder så vidt jeg vet hele Black Edition serien til XFX, så da skulle også XFX Black Edition P1-750 eller XFX Black Edition P1-850 være aktuelle, dog er disse ikke gold-sertifiserte.

Tester f.eks OverclockersClub angir at vifta på Seasonic X-760 først begynner å spinne når man dra ca 50 % av last, dvs ved ca 380 Watt.

Lenke til kommentar

Hm, hvis Jeg bruker 4 brikker, vil Jeg da gå glipp av dual channel minnebåndbredde, eller er det noe som heter quad channel nå?

Når du bruker brikker i par, så vil du få dual channel, dvs 2,4,6,8,10 etc (vet att kort ikke har flere en 4 sokler) skal gi dual channel, mens 1,3,5 osv ikke gir dette.

Ja det finnes quad channel, men bare på sokkel 2011 hovedkort. Da snakker vi om en radikalt annen pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...