borchgrevink Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Jeg har tenkt å sette opp en SMTP på en dedikert maskin på min Tele2 linje. Bak modemet skal det også stå en annen maskin jeg bruker til andre ting. Hos Tele2 får man opp til tre dynamiske IPer. Mine spm: 1) MÅ SMTP-serveren ha en dedikert ekstern IP? 2) Har tenkt å kjøpe meg en bredbåndsrouter. Må jeg passe på at den støtter noe spesielt for at jeg skal få en dedikert IP til SMTP og en til vanlig PC? Christian Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Jeg har tenkt å sette opp en SMTP på en dedikert maskin på min Tele2 linje. Bak modemet skal det også stå en annen maskin jeg bruker til andre ting. Hos Tele2 får man opp til tre dynamiske IPer. Mine spm: 1) MÅ SMTP-serveren ha en dedikert ekstern IP? 2) Har tenkt å kjøpe meg en bredbåndsrouter. Må jeg passe på at den støtter noe spesielt for at jeg skal få en dedikert IP til SMTP og en til vanlig PC? Christian 1. nei 2. De ordinøre routeren som selges som hjemmeroutere støtter ikke noe slikt og hvorfor skal en utgående mailserver ha en egen IP? Det du må passe på er at du ikke setter opp en åpen SMTP, kjør tester på den, du finner slike tester på nettet. Men Lenke til kommentar
borchgrevink Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Har ikke greie på dette, men tnkte bare at hvordan vet routeren hvilken maskin den skal sende smtp-forespørselen til når den bare får inn en forespørsel til den ene IP, hvis du forstår hva jeg mener... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Har ikke greie på dette, men tnkte bare at hvordan vet routeren hvilken maskin den skal sende smtp-forespørselen til når den bare får inn en forespørsel til den ene IP, hvis du forstår hva jeg mener... Du videresnder porter fra routeren og inn til serveren, men hvordan har du tenkt og begrensetilgangen til SMTP-serveren? Lenke til kommentar
borchgrevink Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Takk. Så SMTP kjører på en dedikert port som derfor lett lar seg forwarde til smtp-serveren? Hadde tenkt å begrense med passord og brukernavn. Er det en dårlig løsning? Christian Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Hadde tenkt å begrense med passord og brukernavn. Er det en dårlig løsning? Christian Nei, hvilken server skal du kjøre? Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Takk. Så SMTP kjører på en dedikert port som derfor lett lar seg forwarde til smtp-serveren? port 25 om jeg ikke husker helt feil Lenke til kommentar
borchgrevink Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Vet ikke hvilken server ennå. Skal kikke litt nå. Noen forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå