Emils. Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Heisann. Relacom har drevet på her de siste dagene og feilsøkt etter feil på linjen. I følge Relacom og Telenor er det ingen klare feil på linjen, men allikevel klarer ikke modemet jeg har å koble seg opp mot DSL. Han fra relacom så på den kabelen som går fra veggen min og ut til fordeleren, og den kabelen som det er snakk om er sikkert 30 år gammel. I kabelen er det hakk inn til ledningen og man kan se rett inn i den. Altså isolasjonen er borte på enkelte steder. Før jeg flyttet inn her satt det også gammel 3 stikk kontakt. Han sa det at den kabelen kan være problemet, og den burde vært byttet uansett, selv om han ikke var 100 % sikker. Jeg fikk et prisoverslag fra dem på 1500 kr. Dette synes jeg er veldig dyrt for å legge en kabel 20 meter. Jeg tenker da på å gjøre det selv. Spørsmålet mitt er da: Kan det være den gamle telefon kabelen som går fra husveggen min og til fordeleren som er problemet på at jeg ikke klare å koble meg til DSL? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 spør du meg hørtes 1500 kr utrolig billig ut, men 30 år er ikke forferdelig gammelt for en kabel. og for sjekking av telekabler finnes det (og bør brukes) instrumenter som gir eksakte svar på om det et noe galt med kabelen, og i så fall nøyaktig hva som er galt. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Telenor eier og vedlikeholder telenettet frem til første kontakt i ditt hus. Det inkluderer inntakskabelen fra husveggen og ut til endefordeler. Hvis kabelen er så gammel som du beskriver (grå og sprukket?), så burde telemontøren fra Relacom bytte den på mistanke, og fakturere Telenor på ordren han har på deg (DS34 på feilmelding, LV20B på leveranse). Det skal ikke koste deg en krone. Han kan måle (med ARGUS eller annet måleinstrument) og se om han har sync i endefordeler. Har han det, er det overhengende sannsynlig at den gamle inntakskabelen er problemet. Har han det ikke, er feilen et annet sted i nettet, og du skal fortsatt ikke betale en krone for jobben. EDIT: her går jeg ut fra at han allerede har eliminert modemet og DSLAM som feilkilder ved å måle med ARGUS eller annet måleinstrument inne hos deg og på sentralen. Endret 9. februar 2012 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Modemet er ikke problemet. Har prøvd 2 forskjellige. Uansett så var han ikke 100 % sikker på om kabelen var hovedproblemet. Men kabelen er så dårlig at han ville anbefalt meg å bytte den uansett. Får å prøve å gi dere et bilde på hvor dårlig den er kan jeg forklare litt. Kabelen har en hvit farge rundt seg, eller isolasjon. På enkelte steder er den helt borte og du kan se inn til de fargede kablene som er under. I tillegg på enkelte steder er faktisk også de fargede isolsjonen borte og du kan se rett inn til den oransje aktige kabelen. Nå er jeg ingen ekspert, men kabelen virker ganske ødelagt. I følge han så måtte jeg selv ta kostnaden. Trodde også at telenor hadde betalt, men ikke det jeg fikk beskjed. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Det er klart at kabelen må byttes nå du ser rett inn på kobberet. Men ikke hør på meg, ring Telenor og få det samme svaret. Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Hvorfor skal jeg ringe telenor ? Kabelen blir byttet uansett nå er jeg sikker på. Hva kan evt. de gjøre med saken? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Nei, så lenge Relacom bytter kabelen på Telenor's regning, og linja di kommer opp igjen, er alt i orden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå