Gå til innhold

16 år og undervektig - Hvordan oppnå vektsøkning?

Anbefalte innlegg

Hei! Vet ikke om dette er rett katoregi, men jeg prøver uansett.

First off; jeg er undervektig, det er det ikke noe tvil om i og med at jeg har en BMI på 16. Jeg er forøvrig 16 år og veier 55kg mens jeg har en høyde på 180cm.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan øke i vekt, og se tykkere ut og ikke se så spinkel og svak ut. Har ikke lyst å bli noe svær med armer som ser ut som lår. Har rett og slett bare lyst til å legge på meg noen kilo så jeg ser normal ut og ikke spinkel og vek.

Jeg trener 3-4 ganger styrke i uken i tillegg til at jeg spiller fotball og er generelt aktiv utenom.

Har også ganske tynne kinn (altså motsatt av bolleskinn - at de går innover.) Er det noen måte for å få litt større kinn?

Er åpen for alle muligheter, gjerne post kosttilskudd som kan hjelpe meg å øke i vekt/øke muskelmasse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spis mer en du forbrenner - altså legg deg opp mot et overskudd av kcal. Vanskeligere er det ikke altså. Vei deg en gang i uken på samme tid hver gang - på morgenen etter do-besøk. Går du ikke opp i vekt øker du inntaket av kcal. At du skal opp i vekt betyr ikke og bare spise dritt, men sunn mat også som inneholder en del kcal. :)

Lenke til kommentar

Dersom du sliter med å legge på deg, skyldes det at du spiser for lite (som allerede er blitt nevnt).

For å få i deg maksimalt med energi, uten å bli så mett at det gjør vondt, anbefaler jeg å spise matolje der du kan. Ta deg gjerne noen spiseskjeer med olivenolje mellom måltider, eller ved siden av måltider. Det smaker ikke spesielt godt, men da det er flytende fett kan jeg garantere at du kommer til å legge på deg :). Et annet tips er å ha oljen i proteinshakes, dersom du drikker det.

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Slik jeg pleier å spise:

Frokost: Hender i helgene, i ukedagene spiser jeg svært sjelden frokost.

Lunch: Kommer an på om jeg har penger til å kjøpe mat for, har jeg penger blir det ostehorn og rundstykker med smør. Ofte grovt.

Middag: Spiser ganske mye og variert her.

Kvelds: Av og til, ikke vær dag. Ofte brød med pålegg/eggerøre, frokostblanding og youghurt.

Så også litt på diverse kosttilskudd angående vektøkning. https://www.tn.no/butikk/produkt/fastgain

Så det der bra ut og vil det hjelpe meg emd målet mitt?

Lenke til kommentar

For meg ser det ut som om du kun spiser to måltider om dagen i gjennomsnitt. Selv om det godt kan hende at du spiser mye når du først spiser, så ser jeg ikke på det som veldig rart at du ikke legger på deg.

Kort sagt: Spis mer. Om du ikke har penger til å kjøpe lunch på skolen, men seriøst vil gå opp i vekt, så må du kanskje bare finne deg i å ta med deg matpakke. Jeg vil tørre påstå at du vil komme langt med selv helt ordinære måltider som grovbrød med litt smør og ost om morgenen, eller kanskje et speilegg eller to. Dersom du spiser en skikkelig frokost og kveldsmat hver dag, så vil ditt daglige energiinntak øke betydelig allerede.

Jeg mener det er litt... dumt å investere i kosttilskudd kun for å legge på seg. Fastgain-greiene du linket til er jo i bunn og grunn bare en diger boks med 80% karbohydrater og 20% proteiner. Du kan få akkurat det samme ved å spise brød, egg og melk. Riktignok er ikke egg superbillig her til lands. Kanskje har du bittelitt å spare på det tilskuddet dersom du kun er ute etter å legge på deg, men husk at ordinære matvarer gjerne også inneholder flere ting enn bare karbs+protein. Mineraler, vitaminer og diverse essensielle fettsyrer, for eksempel.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...