6ykriss Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Hei! Vi hadde bilen på Service hos Volvo. Bilen kom ut igjen uten anmerkninger, men det stod at bremseklossene burde skiftes før neste service(100.000km) Så spørsmålet er: Hvordan skifer man det? Er det veldig vanskelig? Eller må vi ta den på Volvo forhandler? Bilen er en V50, 1.6D 2006 modell. Her var det de så på. Grunnservice 20 km interv. (2D) Inneholder: 1:Grunnservice 20 km intervall. 2.oppdatert programvare. 3.Skiftet MotorOlje, SLX Prof L,(R-tec) 4.Tetning for oljeplugg i bunnpanne. 5. Oljefilter, Innsats 1,6D 6.Pollenfilter(V50) 7.Spylervæske. 8.Service Uppdatering. 9.Veihjelp 1 År. ble også skiftet noe væske på bilen. Noe som de kalle:"Pakke additivtank påfylling" Prisen på dette ble 3105.- Er ikke dette veldig dyrt? Bland annet testet beltet, endel annet. Fikk en kommentar til bake om at "Gjenger på bunnplugg og i bunnpanne er skadet" Om det er gjengene så er det ikke vi. Vi har aldri skrudd under der. Sidene gjengene er skadet har vi kommet borti noe da? Takker for svar. Hadde vært greit med Video kanskje, om hvordan jeg skifte klossene. Endret 8. mars 2012 av 6ykriss Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Bremseklosser er ikke vanskelig å skifte for en som er nevenyttig. MEN! det er greit at det også gjøres helt riktig. Den veska med additiv påfylling er nok en rensevenske som brukes i sammenheng med dieselpartikkelfilter. Den er dessverre ganske dyr. Skadde gjenger er ofte fordi pluggen er strammen for hardt til. Du får ikke skader her uten videre så lenge ikke selve bunnpanna osv er skadet også ved normal kjøring. Er alle servicer fulgt hos samme verksted er det nok her skaden er gjort. Så er det et og samme verksted som har utført jobben, så er det nok forrige service dette ble skadet vil jeg tro. Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 Bremseklosser er ikke vanskelig å skifte for en som er nevenyttig. MEN! det er greit at det også gjøres helt riktig. Den veska med additiv påfylling er nok en rensevenske som brukes i sammenheng med dieselpartikkelfilter. Den er dessverre ganske dyr. Skadde gjenger er ofte fordi pluggen er strammen for hardt til. Du får ikke skader her uten videre så lenge ikke selve bunnpanna osv er skadet også ved normal kjøring. Er alle servicer fulgt hos samme verksted er det nok her skaden er gjort. Så er det et og samme verksted som har utført jobben, så er det nok forrige service dette ble skadet vil jeg tro. Takk for det! Noen som har en video om bytting av bremser? Må man ikke ha noe spessielt verktøy til caliperen? Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Skaff deg en Haynes bok, kjempebok om man er litt interessert å lære litt å prøve seg litt fram. Står ganske detaljert sammens med litt bilder, finnes på svensk. Vet Biltema selger de, har også sett de hos Thorshov + at de selges "overalt" på nettet. Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 14. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2012 Skaff deg en Haynes bok, kjempebok om man er litt interessert å lære litt å prøve seg litt fram. Står ganske detaljert sammens med litt bilder, finnes på svensk. Vet Biltema selger de, har også sett de hos Thorshov + at de selges "overalt" på nettet. Takk for tipset!. Skal ta å reise opp på Biltema å se. Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 (endret) Heisann! Jeg har et lite spørsmål til dere. Jeg vil gjerne ta en motorvask på bilen(Volvo V50) Hva er det jeg bør passe på av det elektriske? Jeg legger ut et noen bilder så dere får se. Motoren er av 1.6D (diesel) Bør dekslet være av eller på når jeg vasker motoren? Samt dekslet til batteriet? Endret 15. februar 2012 av 6ykriss Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Klikk her for å åpne hurtigsvar Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Hei! Nå har jeg fått kjøpt meg boken om S40/V50, ganske så nyttig bok. Men jeg har allikevel 2 spørsmål til. 1. Hvordan ser den fordeler boksen er det en slik en?(Se bilde 1 og 2) 2. Er det farlig når jeg vasker bilen at disse får vann på seg?(Se bilde 3) Takker på forhånd. Øvelse gjør mester! Endret 21. februar 2012 av 6ykriss Lenke til kommentar
CFM Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Før det første: Husk å ha helt kald motor før du tar en motorvask. Så dekker du til dynamoen og andre elektriske duppeditter som tydelig har dårlig fuktbeskyttelse. De du viser på bildet er det ikke så farlig med så lenge du ikke står med høyttrykkspyleren og spyler direkte og lenge på dem. Høyttrykk er heller ikke anbefalt å bruke i motoren, men mindre du er helt sikker og vet på hva du gjør. Jeg starter med å ta av plastdeksler før jeg avfetter motoren med avfetting (helst en som ikke kan skade og tørke ut gummislanger). Surfex HD er fin til dette i 1:10 blanding med vann. La den ligge og virke i 3-5 minutter før du går over kriker og kroker med en rund malepensel eller lignende. Så spyler du møkka forsiktig vekk og pass på så du ikke spruter så hardt direkte på elektriske deler. Ellers går det stort sett uten problem. Kan også være kjekt å legge noe plastfornyer på plastdetaljer for å få maks shine. Deretter starter du motoren og lar den gå på tomgang i 10-15 minutter for å få vekk mest mulig vann som sitter i beveglige deler før du kjører. Kan også være smart å kjøre deg en halvtimes tur etterpå for å få motoren og motorrommet varmt og tørt. Personlig ville jeg nok helst gjort dette når våren kommer og det blir litt varmere i lufta. Endret 22. februar 2012 av CFM 1 Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Før det første: Husk å ha helt kald motor før du tar en motorvask. Så dekker du til dynamoen og andre elektriske duppeditter som tydelig har dårlig fuktbeskyttelse. De du viser på bildet er det ikke så farlig med så lenge du ikke står med høyttrykkspyleren og spyler direkte og lenge på dem. Høyttrykk er heller ikke anbefalt å bruke i motoren, men mindre du er helt sikker og vet på hva du gjør. Jeg starter med å ta av plastdeksler før jeg avfetter motoren med avfetting (helst en som ikke kan skade og tørke ut gummislanger). Surfex HD er fin til dette i 1:10 blanding med vann. La den ligge og virke i 3-5 minutter før du går over kriker og kroker med en rund malepensel eller lignende. Så spyler du møkka forsiktig vekk og pass på så du ikke spruter så hardt direkte på elektriske deler. Ellers går det stort sett uten problem. Kan også være kjekt å legge noe plastfornyer på plastdetaljer for å få maks shine. Deretter starter du motoren og lar den gå på tomgang i 10-15 minutter for å få vekk mest mulig vann som sitter i beveglige deler før du kjører. Kan også være smart å kjøre deg en halvtimes tur etterpå for å få motoren og motorrommet varmt og tørt. Personlig ville jeg nok helst gjort dette når våren kommer og det blir litt varmere i lufta. Takker for et flott innlegg. Jeg har ikke planer om å begynne nå, men til våren som du sier. Plastfornyer ja, det kjøpte jeg i dag hos Mekonomen så er iallefall det klar. Er en del ting som jeg må få gjort når våren kommer. Men poleringmaskin hva har dere å anbefale? Jeg har ikke så mye penger å bruke fortiden, men en billig å grei maskin? Jeg har sett blandt annet denne HER Noen som har erfaring med den? Kan man sette på andre PADS til noen gode? Endret 22. februar 2012 av 6ykriss Lenke til kommentar
CFM Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg ville ikke brukt den ettersom den verken har soft-start eller automatisk turtallsregulering (slik at den holder turtallet ved press). Ettersom du er nybegynner ville jeg heller gått for en DA (oscillerende) maskin. En roterende skaper en del varmgang og du kan brenne lakken hvis du ikke passer på. Man får også hologram og skjolder hvis man ikke har en del erfaring med roterende maskin. Dessuten kreves det spesiell rubbing/polish som er laget for roterende (Scholl, 3M, Meguiars og Menzerna er noen merker som er gode). Hvis du ikke vil bruke så mye peger vil jeg heller gå for denne maskinen (evt. denne som er samme greia) og disse padsene (100 mm/25 mm). Kjøp gjerne to eller tre pakker i samme slengen. Grei 1-stegs polish er Meguiars Ultimate Compound. Den skal også finnes på BilXtra, men jeg fant den ikke i nettbutikken. Ta deg god tid når du polerer. Spre på lavt turtall på et lite område (50x50cm), kjør et par-tre pass på høyt turtall og mye press og avslutt med et par pass med ca. vekta til maskinen og lavt turtall (typ trinn rett under to på denne maskinen). Så må du også ha en grei voks (husk å avfette og spyle bilen skikkelig etter polering for å få vekk oljer etter polishen). Denne funker veldig bra (gratis frakt til og med): http://www.ebay.com/itm/Collinite-476S-Detergent-Proof-Auto-Wax-FACTORY-FRESH-/200388623443?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2ea817bc53 Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Jeg ville ikke brukt den ettersom den verken har soft-start eller automatisk turtallsregulering (slik at den holder turtallet ved press). Ettersom du er nybegynner ville jeg heller gått for en DA (oscillerende) maskin. En roterende skaper en del varmgang og du kan brenne lakken hvis du ikke passer på. Man får også hologram og skjolder hvis man ikke har en del erfaring med roterende maskin. Dessuten kreves det spesiell rubbing/polish som er laget for roterende (Scholl, 3M, Meguiars og Menzerna er noen merker som er gode). Hvis du ikke vil bruke så mye peger vil jeg heller gå for denne maskinen (evt. denne som er samme greia) og disse padsene (100 mm/25 mm). Kjøp gjerne to eller tre pakker i samme slengen. Grei 1-stegs polish er Meguiars Ultimate Compound. Den skal også finnes på BilXtra, men jeg fant den ikke i nettbutikken. Ta deg god tid når du polerer. Spre på lavt turtall på et lite område (50x50cm), kjør et par-tre pass på høyt turtall og mye press og avslutt med et par pass med ca. vekta til maskinen og lavt turtall (typ trinn rett under to på denne maskinen). Så må du også ha en grei voks (husk å avfette og spyle bilen skikkelig etter polering for å få vekk oljer etter polishen). Denne funker veldig bra (gratis frakt til og med): http://www.ebay.com/itm/Collinite-476S-Detergent-Proof-Auto-Wax-FACTORY-FRESH-/200388623443?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2ea817bc53 Oki, så du vil ikke anbefale den? Jeg har sett endel på Youtube fra profesjonelle folk som bruker en slik polermaskin som jeg linket til. Jeg er ikke helt ny i dette. Har vært med på slike poleringer på eldre biler. Ser mange som jobber seg Endret 24. februar 2012 av 6ykriss Lenke til kommentar
CFM Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Tok dere wipedown underveis og sjekket etter hologram og kjørespor da, med sterkt og konsentrert lys? (F. eks. en sterk LED lykt.) Og, hvor lang tid brukte dere? Han i linken din bruker forresten en DA maskin. Endret 24. februar 2012 av CFM Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 Tok dere wipedown underveis og sjekket etter hologram og kjørespor da, med sterkt og konsentrert lys? (F. eks. en sterk LED lykt.) Og, hvor lang tid brukte dere? Han i linken din bruker forresten en DA maskin. Hei. vi gjorde det ganske slikt. Men vi brukte ikke LED lykt og Wipedown, da dette var en gammel gammel Saab. Brukte nærmere en dag. Vi brukte Lakk forsegling, polish og voks. Hvor selger de tilsvarende maskin? Er ikke de fra Biltema ganske så dårlige? Vet du om en tilsvarende som han fra videoen jeg la ut her. Kan brukte opp til 600.- kr. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Da kommer du ikke langt. Den maskinen på videoen ligger på rundt 1600kr tror jeg... Som skrevet over, den tohodede Biltema maskinen med Sonax pads pluss Meguiars Ultimate Compound er nok mest bang for the bucks og samtidig enkleste komboen for å få ting bra gjort. Det ser kanskje ikke så profft ut, men det funker. Endret 24. februar 2012 av CFM Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Da kommer du ikke langt. Den maskinen på videoen ligger på rundt 1600kr tror jeg... Som skrevet over, den tohodede Biltema maskinen med Sonax pads pluss Meguiars Ultimate Compound er nok mest bang for the bucks og samtidig enkleste komboen for å få ting bra gjort. Det ser kanskje ikke så profft ut, men det funker. Hmmm, ikke en gang tilsvarende? Hva med denne? Jeg ser også at mange jobber med polish/lakk forsegling/Lakkrens til det blir borte, deretter går de over med mikrofiber klut. Er det slik det gjøres? Endret 24. februar 2012 av 6ykriss Lenke til kommentar
CFM Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Den funker veldig bra så den kan du fint kjøpe. Les guider om roterende maskin så blør det nok bra. Husk bare å ta grundig wipedown og sjekk etter kjørespor og hologram etterpå. Brått så får du en overraskelse etter et par uker når oljene har forsvunnet. Husk også at da kreves det polish som er laget for roterende maskin. Turtle, AutoGlym osv. kan du bare glemme. Les litt på Show & Shine trådene hos detailersclub.no. Der stå masse nyttig info om hva slags produkter folk bruker og fremgangsmåter. Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 Den funker veldig bra så den kan du fint kjøpe. Les guider om roterende maskin så blør det nok bra. Husk bare å ta grundig wipedown og sjekk etter kjørespor og hologram etterpå. Brått så får du en overraskelse etter et par uker når oljene har forsvunnet. Husk også at da kreves det polish som er laget for roterende maskin. Turtle, AutoGlym osv. kan du bare glemme. Les litt på Show & Shine trådene hos detailersclub.no. Der stå masse nyttig info om hva slags produkter folk bruker og fremgangsmåter. Hei igjen! Takker for svarene. Jeg gikk i innkjøp av 2 hodet polermaskin fra Biltema. Jeg var å hørte med Bilxtra ang pad, men de hadde ikke store utvalget. Men han sa også at AutoGlym ikke var beregnet til maskin men på hånd..? Ble litt forvirret nå, jeg kjøpte AutoGlym tidligere. Men jeg kan se hvordan det blir. Lurer også på om du kan sende meg link/navn på hva jeg børt bruke av pader. På polish, lakkrens og lakk forsegling. Takker igjen. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 AutoGlym kan du fint bruke med den tohodede maskinen fra Biltema. Det er fordi den er oscillerende (at den simulerer håndbevegelsene). Med en roterende maskin så må du bruke egnede midler. Sitter på telefonen nå, men kan gi deg noen linker senere. Du kan bruke de medfølgende padsene, men de jeg linket til fra Sonax lenger opp her er bedre. Lenke til kommentar
6ykriss Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) Takk, jeg så litt nærmere på disse i dag. Men er ikke det bare skumgummi? Eller trenger jeg kun det? Jeg ser også at disse er 100 mm/25 mm, må jeg ikke ha noen på 95 mm? Eller vil de komme borti hverandre. Endret 25. februar 2012 av 6ykriss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå