Gå til innhold

Nikon Coolpix 3100 eller 4300?

Anbefalte innlegg

Er hobbyfotograf, ingen avansert bruker. Det står mellom de to overnevnte kameraene, og jeg er litt i tvil. Siden 3100 kan bruke vanlige AA-batterier i et nødsfall virker denne modellen fristende, og så er den jo litt mindre og hendigere da. Men den andre har jo 4 mill pix... og manuelle instillinger (som jeg ikke engang hvordan man bruker :oops: ).

Noen som har synspunkter som kan hjelpe meg å bestemme meg? Har lest det som er av tester på nettet, men det endelige valget gjenstår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+149837134

En av forskjellen mellom kameraene er at CP4300 koster over 1000 kroner mer enn CP3100 slik jeg har forstått. Kan være greit å tenke på, for du MÅ bruke noen hundrelapper på 1) ekstra sett oppladbare batterier, 2) ekstra minnekort (gjerne 128 MB) 3) bæreveske og 4) kanskje et lite stativ (ca. 100 kr.) Selvsagt er det en fordel med 4 mpix, men så lenge du ikke skal forstørre opp til A3-format eller gjøre mye utsnittsforstørrelser i stort format er det lite å vinne på å gå over 3 mpix. Vær også klar over at jo flere mpix, jo færre bilder blir det plass til på minnekortet (men det er jo bare å kjøpe større minn, da!).

Hvis du bare skal ta "vanlige" bilder blir du helt sikkert kjempefornøyd med CP3100. Hvis foto som hobby skulle ta av skikkelig, bør du heller vurdere speilrefleks. Men ta snakker vi om andre priser på utstyret...

Du kan jo kikke på bilder tatt med 4300 og 3100 i Galleriet. Noen tilfeldig utvalgte av mine snapshots finner du på http://galleriet.akamera.no/albup47

Uansett: Lykke til med kamerakjøp! Ikke drøy for lenge, for da forsvinner kanskje noen av de gode motivene!

Lenke til kommentar

Takk for bra svar! Fine bilder, forresten; ser at jeg ikke har noe å frykte med 3100!

Jeg har allerede ekstra 128 minnekort (fra mitt havarerte Kodak-kamera), og får en god deal (en venn tar med fra utlandet) så prisforskjellen blir bare kr. 700,-. Ekstra batteri må jeg jo ha med 4300, og det trenger jeg ikke med 3100 (har liggende oppladbare AA-batterier, de kan vel brukes i nødsfall?) Et lite stativ har jeg også...

Så det er bare egentlig spørsmål om de ekstra pixlene veier opp for større/tyngre kamera og mindre hendig batteri-løsning? Kommer nok til å blåse opp enkelte bildeutsnitt, men neppe til mer enn A4 uansett, og da holder kanskje 3100?

Som sagt er det ikke egentlig prisen det kommer an på, men hvilket kamera jeg blir mest fornøyd med i de daglige. Mange ville vel valgt det dyreste/beste, men det skal jo brukes også!

(Og med et billig kamera blir man ikke så frustrert når det går i stykker, og lets face it; med dagens rivende utvikling så blir jo alle kamera utdatert etter bare et par år uansett! :roll: )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Tror at til ditt bruk er 3 mpix det riktige. Og det er klart at jo mindre vekt og ytre dimensjon kameraet har, jo lettere er det å ta med seg. Det finnes jo mindre kameraer enn CP3100 også...

Vanlige batterier har faktisk reddet meg 1 gang. Hadde undervurdert hvor mange bilder jeg kom til å ta på en tur, og fikk ikke ladet. Da var det greit å dra innom en bensinstasjon :p for deretter å fortsette å ta bilder!

En anne ting: Det er en sterk utvikling på digitale kameraer. Spesifikasjonene blir bedre for hver modell som kommer, uten at prisen øker, snarere tvert i mot. Slik (omtrent) sa en annen bidragsyter til Forum: Greit å bruke en passe mengde penger på kamera slik at man har råd til å bytte det ut etter et par år når (vesentlig) bedre modeller kommer.

Mule

PS

Takk for kommentarer til bilder! Kan sende deg flere på email hvis du vil

DS

Lenke til kommentar

Altså, har du råd til 4mpix kameraet, kjøp nå for guds skyld det.

Du kommer helt sikkert til å ta et bilde i ny og ned som du har lyst til å crope og forstørre, og da er det jævlig kjipt og ikke ha muligheten fordi kameraet rett og slett har for dårlig oppløsning.

Følg lommeboka :D

Lenke til kommentar

Jeg har Nikon Coolpix 3100.

Er fornøyd med kameraet.

Jeg er enig med Mule

... for du MÅ bruke noen hundrelapper på 1) ekstra sett oppladbare batterier, 2) ekstra minnekort (gjerne 128 MB) 3) bæreveske og 4) kanskje et lite stativ (ca. 100 kr.) Selvsagt er det en fordel med 4 mpix, men så lenge du ikke skal forstørre opp til A3-format eller gjøre mye utsnittsforstørrelser i stort format er det lite å vinne på å gå over 3 mpix.

Dette er noe du bør tenke på,

for jeg gjorde disse innkjøpene og kom opp i en større

utstyrspakke enn ved kjøp av 4300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...