Gå til innhold

Hvem slipper moms ved bestilling ?

Anbefalte innlegg

Den hørtes tvilsom ut, for det første må du over 30000 kr grensen før du i det hele tatt kan begynne med momsen for det andre får du ikke alt igjen, du får igjen 24% minus arbeidsgiveravgiften på 7% altså 17%.

Har du sendt inn det der vil du nok få besøk av en revisor denne kan dukke opp inntil 10 år etter du fakturerte, finner han da feil blir du straffelignet fra den dagen du gjorde feilen til den dagen du betaler, du får renter ,straffegebyr ++++ noe som iallefall utgjør det dobbelte av feilen.

Kan nevne at jeg et år hadde en regnefeil i regnskapet på ca 8000.- da jeg fikk regningen fra dem var den kommet opp i 30000.- med 30 dagers betalingsfrist.

Hvis det er slik prosentregning du bedriver så skjønner jeg godt at det blir regnefeil :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den hørtes tvilsom ut, for det første må du over 30000 kr grensen før du i det hele tatt kan begynne med momsen for det andre får du ikke alt igjen, du får igjen 24% minus arbeidsgiveravgiften på 7% altså 17%.

Har du sendt inn det der vil du nok få besøk av en revisor denne kan dukke opp inntil 10 år etter du fakturerte, finner han da feil blir du straffelignet fra den dagen du gjorde feilen til den dagen du betaler, du får renter ,straffegebyr ++++ noe som iallefall utgjør det dobbelte av feilen.

Kan nevne at jeg et år hadde en regnefeil i regnskapet på ca 8000.- da jeg fikk regningen fra dem var den kommet opp i 30000.- med 30 dagers betalingsfrist.

Hvis det er slik prosentregning du bedriver så skjønner jeg godt at det blir regnefeil :wink:

Ja vet det er en feil der det som det skulle vere er at du krever inn moms av tjenesten,og så kunne du kreve tilbakebetalt moms av utstyr/verktøy, (det er jo det denne posten handler om) men denne momsen fikk du ikke refundert i sin helhet, du fikk igjen momsbeløpet minus innvistreingsavgift (ikke arbgiveravg)

Det var en annen som hadde rettet dette og det svarte jeg bekreftende på , vet også at innvesteringsavg er fjernet nå men jeg refererte til en sak og da gjaldt den. I

Det som iallefall er sikkert er at skal du få igjen moms på utstyr til et firma må dette utstyret vere relevant/godkjent som nødvendig før å drive firmaet. Jeg som snekker får feks ikke ref moms på en datamaskin.

Skjønner ikke hva som er feil med %

Lenke til kommentar

Kjære Snekker'n!

Skaff deg et AS og bli en ny mann! Det koster riktig nok fra 10K med revisor årlig, men til gjengjeld får du kjøre rått og røte inn i regnskapet!

Så lenge du får ja fra revisoren, så er det bare å kjøre på. Skatteetaten har ikke noe de skulle si. Utenom bokettersyn da.. Men det er en tryggere måte å gå frem på, revisoren har som oftest god tyngde i tvister. Og han/hun står på DIN lønningsliste/side!

Jeg driver tilsvarende tiltak som du og har de siste 4 årene kjøpt 3 komplette pc'er på firmaet. Tredemølle til 40K inngår også, og mye annet.

Lenke til kommentar

Ja vet det er en feil der det som det skulle vere er at du krever inn moms av tjenesten,og så kunne du kreve tilbakebetalt moms av utstyr/verktøy, (det er jo det denne posten handler om) men denne momsen fikk du ikke refundert i sin helhet, du fikk igjen momsbeløpet minus innvistreingsavgift (ikke arbgiveravg)

Det var en annen som hadde rettet dette og det svarte jeg bekreftende på , vet også at innvesteringsavg er fjernet nå men jeg refererte til en sak og da gjaldt den. I

Det som iallefall er sikkert er at skal du få igjen moms på utstyr til et firma må dette utstyret vere relevant/godkjent som nødvendig før å drive firmaet. Jeg som snekker får feks ikke ref moms på en datamaskin.

Skjønner ikke hva som er feil med %

Eks:

Du kjøper en dings til 23000kr, trekker fra mva (23000/1.24=18548,39)

Hvis det fortsatt hadde vært investeringsavgift på 7% hadde det blitt:

(18548,39*1.07=19846.78) Forskjellen mellom 23000 og 19846.78 er 3153.22kr eller (3153.22/23000=0,137 eller 13,7%)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er det noen måte jeg som privatperson kan slippe moms, evt. få billigere  datakomponenter, ved f.eks å få et orginisasjonsnummer å handle fra , eller starte bedrift ?

Er det kostnadsfritt å starte en "egen" bedrift ?

/ezcey

Måten du kan slippe MVA på er å starte et enmannsforetak (firma) og skaffe deg en omsettning som overskrider 30000 kr i året. Du blir da "momspliktig" og må rapportere 6 ganger i året til skattemyndighetene. Samtidig må du også betale MVA på dine inntekter (i form av salg eller tjenester).

Du vil riktignok kun ha rett på å trekke fra MVA på varer som er relevant i forhold til driften av ditt firma, selv om dette er noe det blir fusket svært masse på.

Å lage et enmannsforetak er gratis, og det samme tror jeg det er å registrere seg i mva-registeret. Skal du inn i foretaksregisterert eller lage andre selskapsformer koster det også penger.

Se ellers www.brreg.no for mer info.

Stemmer, jeg kan nevne at jeg er firmareg som snekker,men får ikke momsfritak på datautstyr da dette ikke regnes som relevant for mitt yrke,hadde jeg derimot drevet feks en kiosk hadde jeg fått det :o :o

Tull og tøys, jeg er regga som tømrer i brønnøysund, og har trukket fra alle mine pckjøp. Man må riktignok betale innvesteringsavgift, så gevinsten blir ikke stor.

Hvis du heller jobber den tiden det tar å regge firma og sitte å knote med alt papirarbeidet kun for å slippe litt moms tror jeg nok du går i null *grin*

Lenke til kommentar
Jeg som snekker får feks ikke ref moms på en datamaskin.

Det burde du kunne få, hvis du skal bruke den til å regne på anbud / føre regnskap og lignende... Jeg vet at Norges Bondelag kranglet med skattedirektoratet om dette for ca. 10 år siden (da var det ingen som skjønte at bønder hadde bruk for datamaskiner, nå fins det en god del fjøs som har melkeroboter... det er litt av en utvikling!) -de fikk gjennomslag til slutt, og hvis bønder får trekke fra PC'en burde snekkere kunne gjøre det samme?!

Lenke til kommentar

Gidder ikke ta opp denne diskusjonen igjen, men det er ca 3 år siden siste boketteryn fra staten og da ble det på nytt avslått å føre datamaskinen som fradrag, mulig det er forskjell fra innspektør til innspektør , men jeg har iallefall fått det strøket av 2 forskjellige.

Case Closed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...