Gå til innhold

Hvem slipper moms ved bestilling ?


Anbefalte innlegg

Joggi: vil det da si, at om eg starter et firmal...så slipper kundene og betale moms på 29.999kr firmaet mitt vil selge for....som igjen vil si at di vil få det dritt billig (om ikke eg sjøl stikker av med di 24%'ene)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
konklusjon på dette

 

skal du registrer deg som enkeltmannsforetak som er gratis (NB du kan ikke drive med kjøp/salg da dette er en annen avdeling av brønnøysundreg, men du kan drive med tjenester)

 

så må du betale mva for allt du kjøper av gjenstander og tjenester som er mvapliktig

du skal oxo kreve inn mva på alle varer og tjenester du selger

 

mva som du krever inn skal du trekke fra det du har betalt

de første 30000 skal det ikke kreves mva for men du skal betale mva til andre (det kan søkes om å få tilbakebetalt mva for de første 30000 som du har lagt ut for)

 

 

ender det opp med at du har krevd inn mer mva enn du har betalt for varer så skal du betale inn mva til staten og har du betalt mer mva enn du har ått inn(dvs at du går i minus) så får du tilbake

 

 

som sagt konklusjon er at skal du starte firma bare for å spare noen få tusen er dette bare tull fordi det er mere bal enn det lønner seg

 

Det er feil med mva under 300000. Tjener du mer enn 30 så krever du mva for alt. Tjener du 40k så tar du mva på alt. Men hvis det er første året og du ikke tror du havner over 30 men likavell gjør det så vil det nok stemme. Men neste år så tar man mva for alt.

 

Er ikke noe bal i det hele tatt. Eneste er at selvangivelsen tar noe lengre tid. Men for å tjene penger så må man jo ha en tjeneste å selge og det er jo ikke sikkert man har kunder til. Så det blir jo litt bal å få til hvis man ikke har det. Og man får ikke tilbake mva hvis man har mer inngånde mva enn utgående. (tror jeg).

 

 

 

*1: det blir for mye bal hvis du skal bare spare et par 1000 på det

så lenge du driver et firma skal du sende inn alminnelig omsetningsoppgave hver 2.mnd til fylkesskattekontoret

 

krever du inn mere mva (selger varer eller tjenester) enn du du bruker(utgifter) så skal du seff betale dette inn til staten ettersom det er statens penger og dette skal oppgis i alminnelig omsetningsoppgave

 

*2 ang 30000:

for de 30000 første intjente pengene i firmaets historie skal det ikke kreves mva. Alle de fakturaene som tilsammen utgjør under 30000 skal ikke kreves mva for men den fakturaen som passerer 30000 og alle andre skal det kreves mva for og seff oppgies

 

Jeg har vært i utallige møter om dette med kemner, fylkesskattekontor og ligningen i fjor og jeg er selv registrert i brønnøysund da jeg driver og bygger pc til folk som et hobbyfirma

 

*3 syns at folk som tror de vet noe om dette temaet ikke bør si så mye da dette bare forvirrer folk. Det er mye byråkrati å sette seg inn i.

 

 

*1 Dette er ikke helt riktig. Det er ikke nødvendig hvis man har lav omsetning. Da kan man søke om kun ett oppgjør i året (i februar).

Grensen er på noen millioner. Husker ikke hvor mye det var. Jeg søkte å fikk innvilget. Hjelper mye på likviditeten.

 

*2 Var vel akkurat det jeg sa?

 

*3 Er det meg du mener? Hva er i såfall feil i min oppfatning.

Lenke til kommentar
Joggi: vil det da si, at om eg starter et firmal...så slipper kundene og betale moms på 29.999kr firmaet mitt vil selge for....som igjen vil si at di vil få det dritt billig (om ikke eg sjøl stikker av med di 24%'ene)

 

Ja såfremst du selger tjenester. Gjelder ikke for varer.

Lenke til kommentar
Ja,det er en del å sette seg inn i , så for ca 2 år siden overlot jeg hele greia til et regnskapsfirma. Har nok med jobb og administrering der om jeg ikke skal bruke fritiden nedsunket i papirer.

 

meget fornuftig syns jeg at du gjør dette

ikke bare blir alt riktig men du slipper å tenke på det selv samt de har sikkert noen trix opp i ermet som du ikke har tenkt på

 

ulempen er at dem tar ca 15000 i betaling pr år så det er en fordel å ha litt omsetning for at det skal lønne seg

 

 

ting jeg har sagt om regler og normer er det som er vanlig

man kan sikkert søke om det meste men etter diverse møter så har jeg blitt anbefalt å gjøre det slik og det er det jeg vil forholde meg til

 

folk som vil spekulere i de 30000 første inntjente kronene vil jeg ikke anbefale å gjøre.

Alle fakturaer for de første 30000 skal taes kopier av og levers til fylkesskattekontoret når du skal momsregistreres. De måtte jeg i hvertfall. Hva folk oppgir er helt opp til dem selv men jeg vil anbele på det sterkeste å oppgi riktig for det skal være vanskelig å sno seg unna mva systemet. Får du bokettersyn så sliter du hvis du ikke har fakturaene og kviteringene i orden.

Lenke til kommentar
Gjør som meg. Opprett et enkelmannsforetak som it konsulent. Fakturer din arbeidsgiver. F.eks hvis jeg fakturere 20.000 + moms så kan jeg kjøpe pc utstyr for 20.000 + moms. Og da har jeg ikke betalt hverken moms eller skatt av min inntekt på 20.000 + at jeg sparte 4800 på momsen på datautstyret. Som vanlig lønnsmottaker måtte  jeg ha tjent minst 35000 for å kjøpe det samme utstyret.

 

Husk du må betale inn moms når du kjøper utstyret (inngånde moms) mens du trekker det fra utgående moms ved momsoppgjøret. (1 gang i året(eller 6))

 

Dette er ikke helt korrekt. Om du/selskapet investerer for 15.000,- +mva eller mer så skal varen inn som en verdi i regnskapet og regnskapsmessig avskrives, vanligvis over 3 år.

Du får selvfølgelig overnevnte moms avskrivning, men først etter at selskapet har omsatt for 30.000,-

Lenke til kommentar
Gjør som meg. Opprett et enkelmannsforetak som it konsulent. Fakturer din arbeidsgiver. F.eks hvis jeg fakturere 20.000 + moms så kan jeg kjøpe pc utstyr for 20.000 + moms. Og da har jeg ikke betalt hverken moms eller skatt av min inntekt på 20.000 + at jeg sparte 4800 på momsen på datautstyret. Som vanlig lønnsmottaker måtte jeg ha tjent minst 35000 for å kjøpe det samme utstyret.

 

Husk du må betale inn moms når du kjøper utstyret (inngånde moms) mens du trekker det fra utgående moms ved momsoppgjøret. (1 gang i året(eller 6))

 

Dette er ikke helt korrekt. Om du/selskapet investerer for 15.000,- +mva eller mer så skal varen inn som en verdi i regnskapet og regnskapsmessig avskrives, vanligvis over 3 år.

Du får selvfølgelig overnevnte moms avskrivning, men først etter at selskapet har omsatt for 30.000,-

 

Ja,det er riktig, men du bør ta vare på regningene i 10 år da de kan gå så langt tilbake. Når det gjelder bokettersyn har jeg fått besøk ca hvert 3dje år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dette er ikke helt korrekt. Om du/selskapet investerer for 15.000,- +mva eller mer så skal varen inn som en verdi i regnskapet og regnskapsmessig avskrives, vanligvis over 3 år.

 

Dette er heller ikke helt korrekt, men jeg skulle ønske avskrivningsreglene var så gode som du vil ha dem til...

 

På datautstyr har du vel noenlunde rett, da det neppe tar mer enn 3 år med en avskrivningssats på 25% (korriger meg om satsen er feil) før statusen er kommet under grensa på 15000 og kan restavskrives.

 

For bygninger er det mye verre, for å ta et eksempel: en driftsbygning til 2.000.000,- avskrivningssats 4%

Det gir en avskrivning på

80.000 første året (4% av 2.000.000)

76.800 andre året (4% av 1.920.000)

73.728 tredje året (4% av 1.843.200)

 

og så videre - med disse satsene blir avskrivningstida ofte lengre enn levetida til bygningene :(

Lenke til kommentar
Joggi: vil det da si, at om eg starter et firmal...så slipper kundene og betale moms på 29.999kr firmaet mitt vil selge for....som igjen vil si at di vil få det dritt billig (om ikke eg sjøl stikker av med di 24%'ene)

 

Hvis du holder deg under 30000 er det riktig, men den dagen du passerer 30K får du en overraskelse hvis du ikke har tatt inn avgift på hele beløpet. Den dagen du passerer 30k kommer også kravet om avgift på de første 30, så det du må gjøre er å beregne pris inkludert avgift men du har ikke lov til å spesifisere avgiften på fakturaen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Dette er ikke helt korrekt. Om du/selskapet investerer for 15.000,- +mva eller mer så skal varen inn som en verdi i regnskapet og regnskapsmessig avskrives, vanligvis over 3 år.

 

Dette er heller ikke helt korrekt, men jeg skulle ønske avskrivningsreglene var så gode som du vil ha dem til...

 

På datautstyr har du vel noenlunde rett, da det neppe tar mer enn 3 år med en avskrivningssats på 25% (korriger meg om satsen er feil) før statusen er kommet under grensa på 15000 og kan restavskrives.

 

For bygninger er det mye verre, for å ta et eksempel: en driftsbygning til 2.000.000,- avskrivningssats 4%

Det gir en avskrivning på

80.000 første året (4% av 2.000.000)

76.800 andre året (4% av 1.920.000)

73.728 tredje året (4% av 1.843.200)

 

og så videre - med disse satsene blir avskrivningstida ofte lengre enn levetida til bygningene :(

 

Sikkert riktig det du skriver, men her snakker vi om datautstyr. Teorien bak avskrivninger er at det man handler skal fremstå med faktisk/reel verdi. En byggning vil ha verdi/varighet langt utover 3 år, en datamaskin egentlig mindre en tre år, men det er det mest vanlige.

Lenke til kommentar
for de første 30000 skal det ikke krever inn moms, forutsatt at du ikke overstiger dette beløpet i løpet av første året.

Overstiger du dette beløpet, feks det blir 30100 skal det kreves inn moms for alt, gjør du ikke det må du selv stå annsvarlig.

 

I følge revisoren min så skal du i det første året ditt ikke ta moms for tjenester så lenge de ikke overskrider 30000. Men på den tjenesten som gjør at du overskrider nevnte sum så skal du begynne å ta moms. Det neste året så skal du ta moms for alle tjenester uavhemgig sum.

 

Legger ved en strofe fra Skatteetaten:

Kilde: Merverdiavgift - Veiledning til næringsdrivende

 

Alle næringsdrivende med avgiftspliktig omsetning over en viss størrelse, plikter å sende registreringsmelding til fylkesskattekontoret. Næringsdrivende skal registreres fra og med det tispunkt den avgiftspliktige omsetning eller uttak overstiger kr 30 000. Fra samme tidspunkt inntrer avgiftsplikten, og den registrerte skal da kreve opp og innbetale avgiften. Hvis det ved oppstart av virksomheten er på det rene at den raskt vil få en omsetning over kr 30 000, vil registrering imidlertid kunne skje umiddelbart, slik at merverdiavgift kan beregnes fra første krone. Beløpsgrensen for registrering i avgiftsmanntallet refererer seg til nettoomsetningen, dvs. omsetning uten merverdiavgift. Beløpsgrensen knytter seg til den næringsdrivendes samlede omsetning og uttak i en periode på 12 måneder. Denne 12-måneders perioden er uavhengig av kalenderåret.

 

Visst ikke jeg har rett her så skylder jeg staten et par tusen....

 

 

Mvh

dacourt

Lenke til kommentar
for de første 30000 skal det ikke krever inn moms, forutsatt at du ikke overstiger dette beløpet i løpet av første året.

Overstiger du dette beløpet, feks det blir 30100 skal det kreves inn moms for alt, gjør du ikke det må du selv stå annsvarlig.

 

I følge revisoren min så skal du i det første året ditt ikke ta moms for tjenester så lenge de ikke overskrider 30000. Men på den tjenesten som gjør at du overskrider nevnte sum så skal du begynne å ta moms. Det neste året så skal du ta moms for alle tjenester uavhemgig sum.

 

Visst ikke jeg har rett her så skylder jeg staten et par tusen....

 

Mvh

dacourt

 

Som sagt tidligere så ringte jeg til skattedirektoratet for å få vite eksakt hvordan jeg skulle forholde meg til dette og fikk beskjed fra dem at jeg ikke skulle ta moms for de første 30000,- men sa jeg jeg kommer jo til å tjene mere første året. Svaret var da at jeg skulle ta fra kr 30001 uansett,men neste år skulle jeg ta fra kr 1. Dette gjorde jeg og da jeg 3 - 4 år senere fikk bokettersyn fikk jeg beskjed om at dette var feil og jeg måtte kunne bevise at de hadde sagt det, det kunne jeg ikke da det var pr tlf, res var at jeg måtte ut med over 3 ganger så mye da de hadde lagt til alle straffegebyrer + 110% straffeskatt på hele beløpet, i tillegg tok de pant i huset noe som kostet 2000 som jeg måtte betale og så fikk jeg 30 dager på å betale hele ruklet.

Så sånn gikk det med meg i ettersynet.

Det var den dagen jeg mistet all respekt for det norske skatte og momssystem.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere så ringte jeg til skattedirektoratet for å få vite eksakt hvordan jeg skulle forholde meg til dette og fikk beskjed fra dem at jeg ikke skulle ta moms for de første 30000,- men sa jeg jeg kommer jo til å tjene mere første året. Svaret var da at jeg skulle ta fra kr 30001 uansett,men neste år skulle jeg ta fra kr 1. Dette gjorde jeg og da jeg 3 - 4 år senere fikk bokettersyn fikk jeg beskjed om at dette var feil og jeg måtte kunne bevise at de hadde sagt det, det kunne jeg ikke da det var pr tlf, res var at jeg måtte ut med over 3 ganger så mye da de hadde lagt til alle straffegebyrer + 110% straffeskatt på hele beløpet, i tillegg tok de pant i huset noe som kostet 2000 som jeg måtte betale og så fikk jeg 30 dager på å betale hele ruklet.

Så sånn gikk det med meg i ettersynet.

Det var den dagen jeg mistet all respekt for det norske skatte og momssystem.

 

Det er jo litt merkelig siden det står svart på hvitt i rettledningene deres. Tror jeg må ha meg en telefon til skattemyndigheten å få det oppklart.

 

mvh

dacourt

Lenke til kommentar
Ja det var jo det jeg og mente,men så ble det disk og jeg ringte dem som sagt, men revisor var av en annen mening.

Og husk få det bekreftet via brev det de måtte si, tlf eller mail gjelder ikke som bevis hos de gutta der.

 

Det skal jeg huske. Har enda ikke betalt inn skatten for fjorårets næringsinntekt så jeg skal ta de opp med dem da. Dersom jeg har feil; hva kan jeg gjøre, kan jeg kreve inn moms fra firmaet som leide tjenestene mine? Eller må jeg punge ut selv?

 

mvh

dacourt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...