Gå til innhold

Hvem slipper moms ved bestilling ?

Anbefalte innlegg

Er du registrert med et enkeltmannsforetak er inntekten du har på dette skattepliktig, du er enkeltmannsforetaket og er dermed også ansvarlig for arbeidsgiveravgift.

Jeg trudde dette bare gjalt om du har en ansatt som hever lønn.

Trur du kan drive et firma på si, uten å ta ut lønn, og da heller ikke betale noe arbeidsgiveravgift.

Kan noen bekrefte/avbekrefte dette?

Tja, Jeg har da ikke hatt noe kluss med staten etter 4 år uten lønn/arbeidsgiveravgift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur du kan drive et firma på si, uten å ta ut lønn, og da heller ikke betale noe arbeidsgiveravgift.

Dette kan eg bekrefte!

Mulig,vet ikke om ligningsmyndighetene godtar dette, du skall i allefall kreve inn moms for alle varer og tjenester .

Dette er delvis riktig! Dersom du tjener meir 30 000 i året på MOMSPLIKTIGTJENESTER så skal du kreve inn moms for alle varer og tjenester.

Det er verdt å merke seg at ikkje alle tjenester er momspliktige!

-Green-

Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at ikkje alle tjenester er momspliktige!

Hvilke tjenester gjelder dette ?

Har ikkje noko oversikt. Eg sjølv er musiker og speler konserter etc. Det er hvertfall ikkje ei momspliktig tjeneste.

Mulig det fins ei liste over kva som er og kva som ikkje er momspliktig.

-Green-

Lenke til kommentar
For å få lov å starte firma er det ogå et krav om at det må i teorien kunne gå i pluss. Det er altså ikke lov å starte et firma som GARANTERT går i minus...

Ikkje heilt slik, kanskje.... :roll:

For å få lov til å starte eit firma må du ha ein forretningside! Det er ikkje noko krav om at det må gå i pluss. Ein kan jo ikkje vite på førehand om det går i pluss, men som du er inne på går ein i minus fleire år på rad så blir det noen som seier "STOPP"!

-Green-

Om du leser det jeg skrev, så står det:

For å få lov å starte firma er det ogå et krav om at det må i teorien kunne gå i pluss. Det er altså ikke lov å starte et firma som GARANTERT går i minus...
Lenke til kommentar
Gjør som meg. Opprett et enkelmannsforetak som it konsulent. Fakturer din arbeidsgiver. F.eks hvis jeg fakturere 20.000 + moms så kan jeg kjøpe pc utstyr for 20.000 + moms. Og da har jeg ikke betalt hverken moms eller skatt av min inntekt på 20.000 + at jeg sparte 4800 på momsen på datautstyret. Som vanlig lønnsmottaker måtte jeg ha tjent minst 35000 for å kjøpe det samme utstyret.

Husk du må betale inn moms når du kjøper utstyret (inngånde moms) mens du trekker det fra utgående moms ved momsoppgjøret. (1 gang i året(eller 6))

Den hørtes tvilsom ut, for det første må du over 30000 kr grensen før du i det hele tatt kan begynne med momsen for det andre får du ikke alt igjen, du får igjen 24% minus arbeidsgiveravgiften på 7% altså 17%.

Har du sendt inn det der vil du nok få besøk av en revisor denne kan dukke opp inntil 10 år etter du fakturerte, finner han da feil blir du straffelignet fra den dagen du gjorde feilen til den dagen du betaler, du får renter ,straffegebyr ++++ noe som iallefall utgjør det dobbelte av feilen.

Kan nevne at jeg et år hadde en regnefeil i regnskapet på ca 8000.- da jeg fikk regningen fra dem var den kommet opp i 30000.- med 30 dagers betalingsfrist.

Det startet med at jeg fikk jobb som webdesigner og firmaet ba meg opprette firma for å slippe å betale arbeisgiveravgift og feriepenger. Det er ikke noe tvilsomt med det. Jeg slapp å ta moms frem til sommeren 2001 da momsregelen ble endret. Jeg har inntekt over 30000 hvert år slik at jeg tar betaling + moms hos firmaet. Momsen trekker de bare i fra på utgående moms. Man betaler ikke arbeidsgiveravgift i enkeltmannsforetakt. Overskuddet blir ansett som personinntekt. Siden jeg har inntekt under 1 million så trenger jeg bare betale inn moms 1 gang i året. Kan ikke se at slik er tvilsomt i det hele tatt. Dessuten så er denne måten perfekt for meg som er student for da går det ikke utover beløpet jeg har lov til å tjene fra lånekassen.

Lenke til kommentar

Er du registrert med et enkeltmannsforetak er inntekten du har på dette skattepliktig, du er enkeltmannsforetaket og er dermed også ansvarlig for arbeidsgiveravgift.

Ja, man kan drive enkeltmannsforetak uten å betale arbeidsgiveravgift. Dersom man ansetter en annen person skal det beregnes arbeidsgiveravgift.

Hilsen Gry

Lenke til kommentar

Ja, man kan drive enkeltmannsforetak uten å betale arbeidsgiveravgift. Dersom man ansetter en annen person skal det beregnes arbeidsgiveravgift.

Hilsen Gry

Tja.da har altså skatteetatens revisorer gjordt feil i flere år :o tror ikke det :o

Lenke til kommentar

konklusjon på dette

skal du registrer deg som enkeltmannsforetak som er gratis (NB du kan ikke drive med kjøp/salg da dette er en annen avdeling av brønnøysundreg, men du kan drive med tjenester)

så må du betale mva for allt du kjøper av gjenstander og tjenester som er mvapliktig

du skal oxo kreve inn mva på alle varer og tjenester du selger

mva som du krever inn skal du trekke fra det du har betalt

de første 30000 skal det ikke kreves mva for men du skal betale mva til andre (det kan søkes om å få tilbakebetalt mva for de første 30000 som du har lagt ut for)

ender det opp med at du har krevd inn mer mva enn du har betalt for varer så skal du betale inn mva til staten og har du betalt mer mva enn du har ått inn(dvs at du går i minus) så får du tilbake

som sagt konklusjon er at skal du starte firma bare for å spare noen få tusen er dette bare tull fordi det er mere bal enn det lønner seg

Lenke til kommentar

Hilsen Gry

Tja.da har altså skatteetatens revisorer gjordt feil i flere år :o tror ikke det :o

Når man driver enkeltmannsforetak så foretas det ingen lønnsutbetaling til eier. Det du eventuelt tar ut foretaket er en del av foretakets overskudd og skattes gjennom det. Du betaler også høyere bruttoskatt enn vanlige lønnsmottakere, og det må ikke forveksles med arbeidsgiveravgift. Jeg har vært ansatt i nevnte etat i 15 år, og hvis du betaler arbeidsgiveravgift uten å ha ansatte i ditt enkeltmannsforetak bør du absolutt ta kontakt med etaten :)

Hilsen Gry

Lenke til kommentar

Det er godt du får satt noen på plass her Gry, her er det mange som tror og vet ,men som egentlig ikke har peiling på hva dem svarer på.

Er registrert som enk. i brreg, men betaler da ikke arbeidsgiveravgift jeg er da ikke ansatt i mitt eget firma.

SR

Lenke til kommentar
konklusjon på dette

skal du registrer deg som enkeltmannsforetak som er gratis (NB du kan ikke drive med kjøp/salg da dette er en annen avdeling av brønnøysundreg, men du kan drive med tjenester)

så må du betale mva for allt du kjøper av gjenstander og tjenester som er mvapliktig

de første 30000 skal det ikke kreves mva for men du skal betale mva til andre (det kan søkes om å få tilbakebetalt mva for de første 30000 som du har lagt ut for)

ender det opp med at du har krevd inn mer mva enn du har betalt for varer så skal du betale inn mva til staten og har du betalt mer mva enn du har ått inn(dvs at du går i minus) så får du tilbake

som sagt konklusjon er at skal du starte firma bare for å spare noen få tusen er dette bare tull fordi det er mere bal enn det lønner seg

Det er feil med mva under 300000. Tjener du mer enn 30 så krever du mva for alt. Tjener du 40k så tar du mva på alt. Men hvis det er første året og du ikke tror du havner over 30 men likavell gjør det så vil det nok stemme. Men neste år så tar man mva for alt.

Er ikke noe bal i det hele tatt. Eneste er at selvangivelsen tar noe lengre tid. Men for å tjene penger så må man jo ha en tjeneste å selge og det er jo ikke sikkert man har kunder til. Så det blir jo litt bal å få til hvis man ikke har det. Og man får ikke tilbake mva hvis man har mer inngånde mva enn utgående. (tror jeg).

Lenke til kommentar

Hilsen Gry

Håper du er flinkere som snekker, enn som bedriftsleder. For ellers tror jeg det er en del skrøpelige hus i nordland :lol:

Lenke til kommentar
konklusjon på dette

Det er feil med mva under 300000. Tjener du mer enn 30 så krever du mva for alt. Tjener du 40k så tar du mva på alt. Men hvis det er første året og du ikke tror du havner over 30 men likavell gjør det så vil det nok stemme. Men neste år så tar man mva for alt.

Er ikke noe bal i det hele tatt. Eneste er at selvangivelsen tar noe lengre tid. Men for å tjene penger så må man jo ha en tjeneste å selge og det er jo ikke sikkert man har kunder til. Så det blir jo litt bal å få til hvis man ikke har det. Og man får ikke tilbake mva hvis man har mer inngånde mva enn utgående. (tror jeg).

det blir for mye bal hvis du skal bare spare et par 1000 på det

så lenge du driver et firma skal du sende inn alminnelig omsetningsoppgave hver 2.mnd til fylkesskattekontoret

krever du inn mere mva (selger varer eller tjenester) enn du du bruker(utgifter) så skal du seff betale dette inn til staten ettersom det er statens penger og dette skal oppgis i alminnelig omsetningsoppgave

ang 30000:

for de 30000 første intjente pengene i firmaets historie skal det ikke kreves mva. Alle de fakturaene som tilsammen utgjør under 30000 skal ikke kreves mva for men den fakturaen som passerer 30000 og alle andre skal det kreves mva for og seff oppgies

Jeg har vært i utallige møter om dette med kemner, fylkesskattekontor og ligningen i fjor og jeg er selv registrert i brønnøysund da jeg driver og bygger pc til folk som et hobbyfirma

syns at folk som tror de vet noe om dette temaet ikke bør si så mye da dette bare forvirrer folk. Det er mye byråkrati å sette seg inn i.

Lenke til kommentar

Hilsen Gry

Når man driver enkeltmannsforetak så foretas det ingen lønnsutbetaling til eier. Det du eventuelt tar ut foretaket er en del av foretakets overskudd og skattes gjennom det. Du betaler også høyere bruttoskatt enn vanlige lønnsmottakere, og det må ikke forveksles med arbeidsgiveravgift. Jeg har vært ansatt i nevnte etat i 15 år, og hvis du betaler arbeidsgiveravgift uten å ha ansatte i ditt enkeltmannsforetak bør du absolutt ta kontakt med etaten :)

Hilsen Gry

Vel,vet ikke hva du kaller det men jeg driver som snekker, ergo er det jo min lønn jeg krever inn av denne betaler jeg skatt og moms.

Når jeg så kjøper verktøy må jeg betale moms av dette,det betyr ikke at jeg får all den momsen som jeg betaler på verktøyet tilbake. det jeg får er 24% - ca 7% (innvister avg) altså ca17%

Men det er riktig som du sier ang arbgavg,har sjekket litt i papirene og den trekkes kun for mine annsatte, i tillegg har jeg ganske riktig som du sier det høyere skatt. I tillegg må du ut med sykeforsikring , og den er ikke billig.

Det vil si at du taper på dette så lenge du hever lønn kontra og vere annsatt hos noen. Og kjøper du inn utstyr til firmaet får du ikke tilbake 24% men 17%, det er en god del jobb med dette så bare for å kjøpe litt datautsyr i ny og ne tror jeg det vil vere mere bry enn fortjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...