ezcey Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Er det noen måte jeg som privatperson kan slippe moms, evt. få billigere datakomponenter, ved f.eks å få et orginisasjonsnummer å handle fra , eller starte bedrift ? Er det kostnadsfritt å starte en "egen" bedrift ? /ezcey Lenke til kommentar
Giggs Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 alle betaler mva (moms) bedrtifter betaler mva når de kjøper varer bedrifter tar inn mva når de selger varer Dette har de ett oppgjør hver andre mnd med Tollkassereren i hvert fylke Kunder (som deg) når du kjøper varer Det å registrere ett firma koster penger (se www.brreg.no) For at dette skal lønne seg bør / må du ha inntekter i firmaet Masse regelverk - mye byråkrati... se http://www.bedin.no/ mvh Martin Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Er det noen måte jeg som privatperson kan slippe moms, evt. få billigere datakomponenter, ved f.eks å få et orginisasjonsnummer å handle fra , eller starte bedrift ? Er det kostnadsfritt å starte en "egen" bedrift ? /ezcey Måten du kan slippe MVA på er å starte et enmannsforetak (firma) og skaffe deg en omsettning som overskrider 30000 kr i året. Du blir da "momspliktig" og må rapportere 6 ganger i året til skattemyndighetene. Samtidig må du også betale MVA på dine inntekter (i form av salg eller tjenester). Du vil riktignok kun ha rett på å trekke fra MVA på varer som er relevant i forhold til driften av ditt firma, selv om dette er noe det blir fusket svært masse på. Å lage et enmannsforetak er gratis, og det samme tror jeg det er å registrere seg i mva-registeret. Skal du inn i foretaksregisterert eller lage andre selskapsformer koster det også penger. Se ellers www.brreg.no for mer info. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 For å kunne bli registrert i MVA-registeret er det krav om en avgiftsbelagt omsetning i næring på 30.000,- i året. Dessuten må du såklart levere næringsoppgave, og den gamle typen sjølvmelding, samt vente til langt ut i september på skatteoppgjøret... Ellers er det også krav om at du faktisk har bruk for datautstyret i næringa samt at det ikke brukes nevneverdig privat (hva skal du tjene de 30.000,- på?) -Noe som for 10-15 år siden gjorde at mange bønder måtte krangle med likningskontoret sitt om PC'ene deres var nødvendig for gårdsdrifta eller hovedsakelig til privat fornøyelse... edit: flere som svarer samtidig her Bedrifter betaler "grovt regnet" bare MVA av overskuddet, så hvis man kjøper flere MVA-belagte varer/tjenester enn man selger får man utbetalt differansen fra staten ca. den 10. april hvert år -men man må altså betale MVA når man handler inn varene. Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 For å få lov å starte firma er det ogå et krav om at det må i teorien kunne gå i pluss. Det er altså ikke lov å starte et firma som GARANTERT går i minus... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Er det noen måte jeg som privatperson kan slippe moms, evt. få billigere datakomponenter, ved f.eks å få et orginisasjonsnummer å handle fra , eller starte bedrift ? Er det kostnadsfritt å starte en "egen" bedrift ? /ezcey Måten du kan slippe MVA på er å starte et enmannsforetak (firma) og skaffe deg en omsettning som overskrider 30000 kr i året. Du blir da "momspliktig" og må rapportere 6 ganger i året til skattemyndighetene. Samtidig må du også betale MVA på dine inntekter (i form av salg eller tjenester). Du vil riktignok kun ha rett på å trekke fra MVA på varer som er relevant i forhold til driften av ditt firma, selv om dette er noe det blir fusket svært masse på. Å lage et enmannsforetak er gratis, og det samme tror jeg det er å registrere seg i mva-registeret. Skal du inn i foretaksregisterert eller lage andre selskapsformer koster det også penger. Se ellers www.brreg.no for mer info. Stemmer, jeg kan nevne at jeg er firmareg som snekker,men får ikke momsfritak på datautstyr da dette ikke regnes som relevant for mitt yrke,hadde jeg derimot drevet feks en kiosk hadde jeg fått det :o :o Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Gjør som meg. Opprett et enkelmannsforetak som it konsulent. Fakturer din arbeidsgiver. F.eks hvis jeg fakturere 20.000 + moms så kan jeg kjøpe pc utstyr for 20.000 + moms. Og da har jeg ikke betalt hverken moms eller skatt av min inntekt på 20.000 + at jeg sparte 4800 på momsen på datautstyret. Som vanlig lønnsmottaker måtte jeg ha tjent minst 35000 for å kjøpe det samme utstyret. Husk du må betale inn moms når du kjøper utstyret (inngånde moms) mens du trekker det fra utgående moms ved momsoppgjøret. (1 gang i året(eller 6)) Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Mener å ha lest en plass at dersom en er bosatt utenfor norge kan en få momsen tilbake ved utreise, selv om en er norsk statsborger. Eksempelvis ved studier i utlandet, ol.... Lenke til kommentar
woohaa Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 korrekt. Hvis du er bosatt i utlandet og kjøper i Norge skal du ikke betale moms (skatt) til Norske myndigheter. derimot kan det hende at det landet du handler fra har regler som er mer eller mindre belastende. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Gjør som meg. Opprett et enkelmannsforetak som it konsulent. Fakturer din arbeidsgiver. F.eks hvis jeg fakturere 20.000 + moms så kan jeg kjøpe pc utstyr for 20.000 + moms. Og da har jeg ikke betalt hverken moms eller skatt av min inntekt på 20.000 + at jeg sparte 4800 på momsen på datautstyret. Som vanlig lønnsmottaker måtte jeg ha tjent minst 35000 for å kjøpe det samme utstyret. Husk du må betale inn moms når du kjøper utstyret (inngånde moms) mens du trekker det fra utgående moms ved momsoppgjøret. (1 gang i året(eller 6)) Den hørtes tvilsom ut, for det første må du over 30000 kr grensen før du i det hele tatt kan begynne med momsen for det andre får du ikke alt igjen, du får igjen 24% minus arbeidsgiveravgiften på 7% altså 17%. Har du sendt inn det der vil du nok få besøk av en revisor denne kan dukke opp inntil 10 år etter du fakturerte, finner han da feil blir du straffelignet fra den dagen du gjorde feilen til den dagen du betaler, du får renter ,straffegebyr ++++ noe som iallefall utgjør det dobbelte av feilen. Kan nevne at jeg et år hadde en regnefeil i regnskapet på ca 8000.- da jeg fikk regningen fra dem var den kommet opp i 30000.- med 30 dagers betalingsfrist. Lenke til kommentar
z10an Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 BØNDER!! betaler moms men får den igjen på skatten så de betaler egentlig ikke moms Lenke til kommentar
Moosehead Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Den hørtes tvilsom ut, for det første må du over 30000 kr grensen før du i det hele tatt kan begynne med momsen for det andre får du ikke alt igjen, du får igjen 24% minus arbeidsgiveravgiften på 7% altså 17%. Dette stemmer vel ikke helt heller..? Såvidt jeg kan se har ikke arbeidsgiveravgiften noe med saken å gjøre da han ikke vil være arbeidsgiver for noen og ikke betale ut lønn (og dermed heller ikke arbeidsgiveravgift.) Du tenker kanskje på investeringsavgiften (som var på 7%), men den er nå avviklet. Så du får vel 24% igjen? Men du har rett i grensen på 30.000. En annen, om enn liten, ting som man må ta med i beregningen før man starter for seg selv er at man ikke får pensjonspoeng på denne måten. Da må du altså spare penger ved siden av for å bygge opp et personlig pensjonsfond. Lenke til kommentar
Green Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 For å få lov å starte firma er det ogå et krav om at det må i teorien kunne gå i pluss. Det er altså ikke lov å starte et firma som GARANTERT går i minus... Ikkje heilt slik, kanskje.... For å få lov til å starte eit firma må du ha ein forretningside! Det er ikkje noko krav om at det må gå i pluss. Ein kan jo ikkje vite på førehand om det går i pluss, men som du er inne på går ein i minus fleire år på rad så blir det noen som seier "STOPP"! -Green- Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 eller du kan flytte til svalbard.... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Den hørtes tvilsom ut, for det første må du over 30000 kr grensen før du i det hele tatt kan begynne med momsen for det andre får du ikke alt igjen, du får igjen 24% minus arbeidsgiveravgiften på 7% altså 17%. Dette stemmer vel ikke helt heller..? Såvidt jeg kan se har ikke arbeidsgiveravgiften noe med saken å gjøre da han ikke vil være arbeidsgiver for noen og ikke betale ut lønn (og dermed heller ikke arbeidsgiveravgift.) Du tenker kanskje på investeringsavgiften (som var på 7%), men den er nå avviklet. Så du får vel 24% igjen? Men du har rett i grensen på 30.000. En annen, om enn liten, ting som man må ta med i beregningen før man starter for seg selv er at man ikke får pensjonspoeng på denne måten. Da må du altså spare penger ved siden av for å bygge opp et personlig pensjonsfond. Er du registrert med et enkeltmannsforetak er inntekten du har på dette skattepliktig, du er enkeltmannsforetaket og er dermed også ansvarlig for arbeidsgiveravgift. Vel du får pensjonspoeng men da må du betale sykeforsikring til trygdekontoret denne koster meg ca 20000.- i året for kun meg, jeg har da sykeforsikring fra dag 1 men denne regnes ut på en litt pussig måte så jeg får ikke det samme som om jeg var i jobb. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 BØNDER!! betaler moms men får den igjen på skatten så de betaler egentlig ikke moms Kan du prøve å forklare den der påstanden litt nærmere? Moms og skatt er to helt forskjellige ting, og har ingen egentlig sammenheng med hverandre. Alle selvstendig næringsdrivende må sende inn en "omsetningsoppgave" (enten 2.hver måned eller årlig) Her blir mva på inn og utgående varer/tjenester motregnet, og differansen ut/innbetalt avhengig av hvilket beløp som er størst. De må altså betale mva på alle inngående varer/tjenester, men får altså trukket fra dette (i mva-regnskapet, ikke "på skatten" som du sier) når de skal betale inn mva på sine utgående varesalg/tjenester. Har man drevet med "overskudd" (altså på mva-summene, avgiftsfrie inntekter/utgifter sees utenom) skylder du staten mva-penger, ellers blir det omvendt. [/u] Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 BØNDER!! betaler moms men får den igjen på skatten så de betaler egentlig ikke moms Kan du prøve å forklare den der påstanden litt nærmere? Moms og skatt er to helt forskjellige ting, og har ingen egentlig sammenheng med hverandre. Alle selvstendig næringsdrivende må sende inn en "omsetningsoppgave" (enten 2.hver måned eller årlig) Her blir mva på inn og utgående varer/tjenester motregnet, og differansen ut/innbetalt avhengig av hvilket beløp som er størst. De må altså betale mva på alle inngående varer/tjenester, men får altså trukket fra dette (i mva-regnskapet, ikke "på skatten" som du sier) når de skal betale inn mva på sine utgående varesalg/tjenester. Har man drevet med "overskudd" (altså på mva-summene, avgiftsfrie inntekter/utgifter sees utenom) skylder du staten mva-penger, ellers blir det omvendt. [/u] Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Nå når jeg skal til England i 1 studieår har jeg tenkt å kjøpe en Laptop for og så få butikken til å forsegle den. Da må jeg stemple den på flyplassen og når jeg kommer til England må jeg sende tilbake noen papirer, da får jeg momsen igjen. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Er du registrert med et enkeltmannsforetak er inntekten du har på dette skattepliktig, du er enkeltmannsforetaket og er dermed også ansvarlig for arbeidsgiveravgift. Jeg trudde dette bare gjalt om du har en ansatt som hever lønn. Trur du kan drive et firma på si, uten å ta ut lønn, og da heller ikke betale noe arbeidsgiveravgift. Kan noen bekrefte/avbekrefte dette? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Er du registrert med et enkeltmannsforetak er inntekten du har på dette skattepliktig, du er enkeltmannsforetaket og er dermed også ansvarlig for arbeidsgiveravgift. Jeg trudde dette bare gjalt om du har en ansatt som hever lønn. Trur du kan drive et firma på si, uten å ta ut lønn, og da heller ikke betale noe arbeidsgiveravgift. Kan noen bekrefte/avbekrefte dette? Mulig,vet ikke om ligningsmyndighetene godtar dette, du skall i allefall kreve inn moms for alle varer og tjenester . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå