severman Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 nettop bygd pc for første gang (bare noen timer siden faktisk), første gang jeg boota fikk jeg error: Cpu fan error. under erroren vil den at jeg skal trykke F1 og gå in biosen. der står det at cpu fan har 500rpg +- uansett om jeg fikk den erroren installerte jeg win7 osv, jeg installerte HWmonitor Cpu holder seg på 30 - 40c hva er feil og er dette farlig ? her er en liste over inneholde i pcen. Komplett Lenke til kommentar
greenman Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Har du dobbeltsjekket at CPU-viften er koblet i "CPU_FAN"? Lenke til kommentar
severman Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 ja viften går og er koblet til CPU_FAN, men det står en annet som heter CPU_FAN_OPT hva er dette? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Det er en ekstraport om det skulle være nødvendig. Om maskinen fungerer som den skal og cpu ikke blir for varm kan du gå inn i bios og enten skru ned cpu warning threshold om den kan gå under 500 eller skru den advarselen helt av (første løsning foretrekkes). Meldingen du får er en sjekk fra bios på at viftene roterer på et høyt nok turtall. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Er ikke 100% sikker, men tror den er til CPU-vifter som har 2 vifter. Virker logisk at det står for "optional". Men de viftene som har flere enn 1 vifte pleier det å følge med en adapter som kobler begge viftene på CPU_FAN. Lenke til kommentar
severman Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 Skal cpu viften kun gå på rundt 500? trodde den skulle gå på rundt 2500RPM Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Så sant ikke tempraturen ikke blir ekstrem f.eks rundt 70 grader er dette neppe farlig. Endret 9. februar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 500, 700, 1000 og 1200 er alle normale hastigheter for en vifte. Men hvilken vifte er det snakk om? Hva kjøler ned cpu nå? Stock eller noe annet? Lenke til kommentar
severman Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 Vis du går inn på komplett linken vil du finne Den jeg bruker cooler master hyper 212 evo og nei, stock vifte er ikke blitt brukt Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Der står det den kjøres på mellom 600 og 1600 RPM. Har du brukt en ledning med resistor (motstand) på kan du prøve å fjerne denne. Lenke til kommentar
severman Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 Som andre tråder også har sakt, har jeg prøvd skrudd av mld om den error'en, HWmonitor sier cpu vifta kjører på ca 1400 - 1500, men på hovedkorte er det noen som heter CPUtin (i HWmonitor) den er på 60c ellers er alt på 40c +- 5c men noen som kan linke til en Stress test for cpuen ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå