Gå til innhold

Kan ulyd ødelegge høytalere?

Anbefalte innlegg

Jeg får en ulyd i høytalerne mine innimellom når jeg klikker med musen i windows. Det høres ut som en slik lyd man får når lyden peaker over 0 dB. Den er høy og ubehagelig, men det jeg er mest redd for er om de kan ødelegge høytalerne mine? Jeg har to relativt dyre monitor-høytalere koblet til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største problemet er nok lyd forvrengning etter å ha spilt for høyt over lengere tid.

Lureste er å ungå alt for høye lyder. Du kan forsøke å skru lyden ned bare for å se om det hjelper.

Sikker på du ikke snakker om sus i høytalleren eller støy på signalet?

F.eks kan det være en dårlig isolert kabel eller dårlig forsterker.

Normaltsett skal det litt å ødlegge en høytaller ved å spille for høyt, men det er jo lurt å ha en god forsterker også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spraking er normalt ved slitte kontakter. Er lyden der også ved normalt bruk, bare at den ikke er like fremtredende som når det ellers er stille?

Farlig for høytallerene er det nok ikke, nok mest ubehagelig for brukeren.

Litt morsomt, når blu-ray kom, og lydformatet DTS Master Audio ble lansert, så hadde Yamaha (hvis jeg ikke husker feil, mulig ett par andre merker også) en liten feil på noen chiper. På enkelte filmer med DTS MA, så kom det tidvis ett skikkelig smell. Det var flere som fikk hjerteflimmer når de så film med normalt høytnivå, og det plutselig kom ett kanonsmell uten sammenheng med bildene på skjermen. Heldigvis fikset det seg med firmware oppgradering for de som var utsatt.

Lenke til kommentar

Lyden er der kun når jeg åpner nye mapper eller trykker tilbake eller framover knappen i windows explorer og bare da oppstår den. Sprake lyden kommer ikke hver gang, men dukker opp med jevne mellomrom. Vil tippe ca 1-2 ganger i løpet av 10 klikk. Jeg har prøvd å bytte lyd uten at det fjerner problemet, men sprakingen kan bli litt mindre alt ettersom hvilken lyd jeg velger. Velger jeg ingen lyd for denne hendelsen kommer det ikke noe spraking.

Spraking er normalt ved slitte kontakter. Er lyden der også ved normalt bruk, bare at den ikke er like fremtredende som når det ellers er stille?

Farlig for høytallerene er det nok ikke, nok mest ubehagelig for brukeren.

Litt morsomt, når blu-ray kom, og lydformatet DTS Master Audio ble lansert, så hadde Yamaha (hvis jeg ikke husker feil, mulig ett par andre merker også) en liten feil på noen chiper. På enkelte filmer med DTS MA, så kom det tidvis ett skikkelig smell. Det var flere som fikk hjerteflimmer når de så film med normalt høytnivå, og det plutselig kom ett kanonsmell uten sammenheng med bildene på skjermen. Heldigvis fikset det seg med firmware oppgradering for de som var utsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...