Gå til innhold

[Løst] rakett1.no har noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Problemet er:

forbrukerkjøpsloven/kjøpsloven:

Gjelder ikke:

• Hvis firmaet er konkursbo eller finnes informasjon om firmaet uten for norsk landegrense da gjelder LOV 1984-06-08 nr 58: Lov om gjeldsforhandling og konkurs (konkursloven) og EU/EØS lovgivningen.
  • Hvis produsenten befinner seg uten for norsk landegrense

Selvsagt kan man da høre f.eks med infocare om de er villige å ta reprasjon på garanti, men i det tilfelle er vel neppe disse lovpålagt å gjøre det, så de kan fint ta seg betalt uten å bryte loven?

Stemmer ikke det? Eller er det typisk selgeren som sier dette ved konkurs salg?

Man kan jo vurdere å forsikre produktet, på lik mulighet med andre ting, men da får man problemet med at garanti egentlig må ta med produsent.

Det er godt mulig man kan sende en defekt vare på reprasjon til utlandet i løp av 1-2 års periode, men da må man selv fortolle varen og ta en stor risiko her, sånn sett er nok komplett/netshop bedre med mindre man vet hvordan dette funger.

Angående små butikker kan de ha god kompentanse se f.eks digitalimpuls, er muligens litt dyrere, men man får langt bedre service, nå kan små butikker være billige på grunn av de kutter ledd, og kjøper direkte fra produsent, og bestiller fra andre.

Komplett er nok dyrt fordi de prioriterer at ting skal gå rask under pakking.

Så å pakke manuelt sammenlignet med transportbånd, kan by på problemer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom selger har operert i Norge eller på annen måte har henvendt seg til Norske forbrukere så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Selv ved en konkurs.

Problemet er at etter en konkurs så har man ingen selger å kontakte for å reklamere. Dersom man kjenner til leverandøren til selger, så kan man henvende seg dit og reklamere ovenfor de. Hvor enkelt dette er varierer, men man har samme rettigheter ovenfor leverandør som selger.

Er varen innenfor garantitid gitt av produsent så kontakter man bare de og så tar de seg av det meste rundt reparasjon i forbindelse med garanti.

Så problemet er at en konkurs gir forbrukeren merarbeid i forhold til å sjekke hvem kravet om reklamasjons kan stilles til, og usikkerhet rundt om rettighetene i det hele tatt blir ivaretatt. Så hvorfor handle hos en ny butikk når risikoen er såpass stor, og varene er dyrere?

Nisjeprodukter, utvalg eller kunnskap er tre ting som gjør at eg gjør det fra tid til annen. Men her er det ingen nisjeprodukter("alle" selger dette) og utvalget er katastrofalt dårlig. Kunnskapen kan eg dog ikke si noe om, men for min del er ikke dette varer eg trenger ekspertise fra butikken for å kjøpe.

Lenke til kommentar

Det som er merkelig er at han første som er salgsansvarlig etter det som ble skrevet skulle kontakte regnskapsrådgiveren og revisor. Etter som jeg har funnet ut så sitter daglig leder av rakett1.no som daglig leder i ett annet firma som driver med bedriftsrådgivning så hvorfor gå å få en ekstern til å uttale seg istedet for daglig leder?

Virker merkelig hele greia. Kommer til å holde meg til de mere kjente firmaene som kan konkurrere med både pris og utvalg som man har god erfaring med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Fikk svar på en henvendelse i går fra de.

On 20.02.2012 17:07, ****** wrote:

Denne maskinen

http://rakett1.no/index.php?route=product/product&product_id=59

står at den koster 22 920.- og rett under prisen står det ex moms.

Betyr det at denne maskinen vil koste meg 28 650.- ???

Hei *******

Vi er ikke registrert i mva registeret ennå som gjør at vi ikke har lov til å kreve inn moms. Derfor er alle våre priser uten moms som du heller ikke trenger å betale :-) Dette kommer ikke til å vare evig.

Ha en fortsatt fin dag

Mvh ******** ********* - Kundebehandler i Rakett1 AS

Så stilte jeg spørsmålet om når de blir mva pliktig. Her er svaret jeg nettopp fikk.

Hei ********

Vi regner med å bli mva pliktige tidlig april.

Selvsagt kommer vi til gi en ganske klar beskjed når denne denne overgangen skjer for å unngå forvirring . Prisen vil jo for deg da bli akkurat den samme som den er nå, men hvis du kjøper nå slipper du å vente på momsoppgjøret+at man får bedre likviditet i selskapet.

Hvis du noen flere spørsmål enten tekniske eller andre typer spørsmål så svarer jeg veldig gjerne på dette.

Ha en fortsatt fin dag!

Kan noen fra juss uttale seg om det siste svaret der??

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

De har ikke mye tro på egen bedrift - nesten 2 mnd for å nå en omsetning på 50 000 kr. Med de marginene som er i denne bransjen burde de nådd det i løpet av kort tid.

Ellers så er de fortsatt på bærtur ser jeg. Faktisk er det å være momsregistert positivt likviditetsmessig. I og med at man betaler differanse mellom inngående og utgående moms på etterskudd så har man faktisk en momskreditt, dvs det medfører bedre likviditet.

Dersom kjøper er momsregistert vil det være galematias å kjøpe hos rakett1.no, da man ikke får fratrekk for inngående mva, altså blir varene langt dyrere. Er kjøper en privatperson har tidspunkt for momsoppgjør ingen ting å si, i realiteten vil det for han være uvedkommende om selger er avgiftspliktig eller ei - så lenge alt gjøres formelt rett.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Fant denne tråden idag etter at Hardware.no skrev på facebook at Rakett1 hadde levert noen produkter til dem for testing. Ser ut som de prøver å rette opp feilene sine.

Tok også en titt på butikkerfaringene i Prisguiden. Alle har rated 5/5, og tilbakemeldingene er bare skryt. Bare jeg som synes det er litt ugler i mosen her? :p

Ta en titt selv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-10579

Firmaet er oppført i enhetsregisteret med en hotmail-adresse. Per se nok til å utløse samtlige bjeller.

Er det noen medlemmer her på forumet, med mer enn 2 poster og 4 timers medlemsskap, som har handlet der?

Lenke til kommentar

Hei

...

http://www.prisguide...utikker/rakett1 Her er erfaringer, som ser tilsynelatende ekte ut. Erfaringene er også gode.

Personlig har jeg delt inntrykk av Rakett1.no.

Først og fremst liker jeg tankegangen om å ha god konktakt med kundene, virker som de er inspirert av Komplett.no. Ellers virker utvalget greit og prisene okei.

Men det er visse ting som gjør at jeg ikke helt ser på bedriften som 100 % seriøs (håper dette endrer seg dog). Den ene tingen er skrivefeil, hvor de skriver hardware pakker, mykvare og ukorrekt deler opp ord og ellers har skrivefeil i ord. Slike små detaljer har mye å si for et foretak, og hvordan de blir oppfattet. I begynnelsen kan det være med på å forme inntrykket av butikken.En annen ting er at de er registrert med hotmail-adresse, det virker bare litt uprofesjonelt. Men på en annen side bruker de vel adresse fra domenet sitt, altså i kontakt med kunder?. Siden er oversiktlig og enkel, men burde jobbes med.

Jeg synes ihvertfall det er bra at de har kontakt med kundene og svarer når kundene ønsker kontakt. Det at de fortsetter ivrig med å svare så mye og så raskt så mulig er det beste de kan gjøre for å forbedre situasjonen. Håper Rakett1 kan ta dette som konstruktiv kritikk de vil jobbe med. ;)

Jeg personlig synes det virker som en gjeng som hadde et stort ønske om å skape et navn, en egen bedrift. Kanskje ikke de mest erfarne folkene, men det var heller ikke Komplett.no i starten. Ssynes selv det virker utrolig spennende å starte foretak. Om de lykkes gjenstår å se. Jeg synes uansett vi skal gi de en sjanse og ikke boikotte dem med en gang.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Firmaet er oppført i enhetsregisteret med en hotmail-adresse. Per se nok til å utløse samtlige bjeller.

Er det noen medlemmer her på forumet, med mer enn 2 poster og 4 timers medlemsskap, som har handlet der?

Har har vel brukt rundt 11 000 der.

Kan forøvrig garantere at de tilbakemeldingene ikke er skrevet av samme person, er nok heller butikken som har bedt kunder om å legge igjen en vurdering der.

Lenke til kommentar

Har har vel brukt rundt 11 000 der.

Kan forøvrig garantere at de tilbakemeldingene ikke er skrevet av samme person, er nok heller butikken som har bedt kunder om å legge igjen en vurdering der.

Hvordan kan du garantere dette?

Lenke til kommentar

Antageligvis ved at Knut Knudsen har selv skrevet én av tilbakemeldingene, videre ble h*n kanskje spurt av butikken om han kunne skrive en tilbakemelding.

Det er i hvertfall det åpenlyse.

-Deluze

Edit: Skrev feil bruker

Edit2: Gjennomstreking av feil brukernavn har ikke blitt forstått av lesere i tråden, og eier av navnet ønsket å få brukernavnet sitt fjernet, dette er da gjort.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Denne daglige lederen er jo regnskapsfører: http://www.f-b.no/nyheter/fusjonerer-sju-konkursbo-1.2189757

http://www.purehelp.no/company/details/betteksas/951930342

http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=951930342

Ikke rart han er påståelig:)

Noen som er dyktig på lovverket?

http://rakett1.no/index.php?route=product/product&path=85&product_id=155

Hva kan man kreve når de bygger pcen for en? For kun 200 kroner kan jeg ikke skjønne at de skal tjene penger på det. Da skal jaggu meg de ikke bruke mer enn ca 20min på jobben og enda tror jeg de taper penger på det.

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...