nomore Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Manglende retningslinjer og erfaring på sosiale medier er alltid et PR stunt som går til h****tte. Og dette er intet unntak. Aldri undervurder kunnskapen til brukere i sosiale medier, og aldri(ALDRI) undervurder den negative effekten av feil som blir avdekket. Og alle med litt erfaring på nett er skeptiske til nystartede aktører i et presset marked, og dermed ekstra kritiske. Noe dere har fått erfare. Så kan man jo spørre seg om hvorfor skal vi handle hos dere? Som en ren nettbutikk må dere konkurrere med de store som MPX.no, Komplett.no, Dustinhome.no osv. Tok en kjapp sammenligning og ser at dere stort sett er dyrere enn Komplett.no, med noen få unntak. Og disse unntakene ligger da i området rundt en hundrelapp. Eg tror majoriteten vil bruke en hundrelapp ekstra hos en seriøs og veletablert aktør enn hos en nystartet bedrift. Og la meg få minne deg på at disse prisene er 20% lavere enn normalpris når dere omsider begynner å legge på mva. Du sier garanti. Eg trumfer med forbrukerkjøpsloven. Nordmenn er kravstore og har et regelverk som beskytter forbrukerens interesser. Men for å faktisk kunne benytte seg av forbrukerkjøpsloven så fordrer det at selger eksisterer eller at man vet hvem leverandøren er. I dette tilfellet har du oppgitt Norek, og det er i seg selv betryggende. Problemet er at dette ofte betyr mye ekstraarbeid, mer enn hva besparingen er verdt. Eg vet ikke hva forretningsplanen deres(?) er fremover, men at dere ikke forventer å overstige 50k i omsetning sier jo litt om satsningen. 50k i omsetning er nada i dagens økonomi, og med dagens marginer vil 50k(eller mindre) maks gi et par tusenlapper i overskudd. Eg skal vedde på at bare nettsiden har kostet mer enten til ekstern konsulent eller i tid brukt av deg selv. Og hva med lønn til de ansatte du påstår å ha(som forøvrig ikke er oppgitt noe sted)? Teknisk ansvarlig(Tobias), marked og salgsavdeling(no name) og daglig leder(Dag Maiset). Regner ikke med at hverken teknisk ansvarlig eller salgsavdelingen jobber for knapper og glansbilder? Og med så små marginer så overrasker det meg at dere vil kjøre et PR stunt på "momsfritt" salg, og gå glipp av mulighet for momsrefusjon på de første 50k. Uansett hva dere(eller regnskapsfører, som ikke er oppgitt noe sted) påstår uten kildehenvisninger. Det motsatte er nemlig godt beskrevet her med kildehenvisninger. Hadde du drevet med et snev av markedsundersøkelser før du startet opp ville du oppdaget at det er fire ting som selger, i prioritert rekkefølge: lagervare/tilgjengelighet, utvalg, pris og kompetanse. Ingen av disse blir oppfylt tilfredsstillende. 7 Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Takk for et glimrende og saklig innlegg, nomore Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Manglende retningslinjer og erfaring på sosiale medier er alltid et PR stunt som går til h****tte. Og dette er intet unntak. Aldri undervurder kunnskapen til brukere i sosiale medier, og aldri(ALDRI) undervurder den negative effekten av feil som blir avdekket. Og alle med litt erfaring på nett er skeptiske til nystartede aktører i et presset marked, og dermed ekstra kritiske. Noe dere har fått erfare. Så kan man jo spørre seg om hvorfor skal vi handle hos dere? Som en ren nettbutikk må dere konkurrere med de store som MPX.no, Komplett.no, Dustinhome.no osv. Tok en kjapp sammenligning og ser at dere stort sett er dyrere enn Komplett.no, med noen få unntak. Og disse unntakene ligger da i området rundt en hundrelapp. Eg tror majoriteten vil bruke en hundrelapp ekstra hos en seriøs og veletablert aktør enn hos en nystartet bedrift. Og la meg få minne deg på at disse prisene er 20% lavere enn normalpris når dere omsider begynner å legge på mva. Du sier garanti. Eg trumfer med forbrukerkjøpsloven. Nordmenn er kravstore og har et regelverk som beskytter forbrukerens interesser. Men for å faktisk kunne benytte seg av forbrukerkjøpsloven så fordrer det at selger eksisterer eller at man vet hvem leverandøren er. I dette tilfellet har du oppgitt Norek, og det er i seg selv betryggende. Problemet er at dette ofte betyr mye ekstraarbeid, mer enn hva besparingen er verdt. Eg vet ikke hva forretningsplanen deres(?) er fremover, men at dere ikke forventer å overstige 50k i omsetning sier jo litt om satsningen. 50k i omsetning er nada i dagens økonomi, og med dagens marginer vil 50k(eller mindre) maks gi et par tusenlapper i overskudd. Eg skal vedde på at bare nettsiden har kostet mer enten til ekstern konsulent eller i tid brukt av deg selv. Og hva med lønn til de ansatte du påstår å ha(som forøvrig ikke er oppgitt noe sted)? Teknisk ansvarlig(Tobias), marked og salgsavdeling(no name) og daglig leder(Dag Maiset). Regner ikke med at hverken teknisk ansvarlig eller salgsavdelingen jobber for knapper og glansbilder? Og med så små marginer så overrasker det meg at dere vil kjøre et PR stunt på "momsfritt" salg, og gå glipp av mulighet for momsrefusjon på de første 50k. Uansett hva dere(eller regnskapsfører, som ikke er oppgitt noe sted) påstår uten kildehenvisninger. Det motsatte er nemlig godt beskrevet her med kildehenvisninger. Hadde du drevet med et snev av markedsundersøkelser før du startet opp ville du oppdaget at det er fire ting som selger, i prioritert rekkefølge: lagervare/tilgjengelighet, utvalg, pris og kompetanse. Ingen av disse blir oppfylt tilfredsstillende. KUDOS. Det var noe slikt fra første stund.. Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Mange besservissere både her og på "jusforum",. Bedriften gjør det helt rett i og ikke ta mva fra før første faktura før 50k Bedriften kan søke om å få mvarefusjon på varene før 50k under innkjøp, men om bedriften får dette er en annen diskusjon å ta. Om ikke varene er importert ulovelig uten moms, så MÅ de ha betalt utgående mva for varelageret. Og innsparelsen vil være differansen mellom innkjøpspris og profittmargin. eks. ikke registert Vare koster 1000ex moms ink. dvs, rakett1 betalte 1250kr, dem selger denne varen igjen for 1450 ,- og kundene slipper moms på beløpet registert: vare koster 1000ex moms, butikken selger for 1200 - varen ut til kunde blir da priset til 1500inkl. moms. rakett1. taper på alt. 1, men kunden vinner. alt.2 taper kunden 50kr som går rett i lomma til staten. Endret 11. februar 2012 av WiSLE Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Alternativ 3: varen koster 1000 eks mva, Rakett1 kjøper den for 1250 og selger den for 1250 eks mva i håp om å få refusjon på 250 som da blir fortjenesten. Noe de da ikke gjør og Rakett1 taper penger før de er kommet i gang. Lenke til kommentar
Mez Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Alternativ 3: varen koster 1000 eks mva, Rakett1 kjøper den for 1250 og selger den for 1250 eks mva i håp om å få refusjon på 250 som da blir fortjenesten. Noe de da ikke gjør og Rakett1 taper penger før de er kommet i gang. Dersom de får/søker refusjon for mva. på varekostnaden på varer de omsetter før registringen, så må de også etterfakturere kundene sine for mva., og da blir kundene skadelidende. Lærepengen her må vel være at dersom man går for tidlig ut på sosiale medier og prøver seg på et slikt stunt, så får man svi. Hadde Rakett1 vært ydmyk og tatt til seg det som blir sagt i både tråden her og på det andre forumet, så hadde saken stilt seg annerledes. Istedenfor er Rakett1 nonchalant og hever seg over diskusjonen her, som gjør det bare enda værre etter min mening. Lenke til kommentar
Mez Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Mange besservissere både her og på "jusforum",. Bedriften gjør det helt rett i og ikke ta mva fra før første faktura før 50k Det er vel få her som har ment at de gjør feil ved å droppe utgående mva. før registreringen. Sakens kjerne er vel heller useriøs fremtreden og diskusjon rundt hva man gjør etter registrering i forhold til refusjon. Hva dersom 10 kunder legger inn ordre på 10 000 hver nå, hvem av de får ekstrafaktura på mva. og hvem får ikke det? Lite gjennomtenkt å kjøre et sånt stunt syntes jeg. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) De som har handlet på rakett1.no Gidder dere å si deres erfaringer enten på denne tråden eller på https://prisguiden.no/butikker ? Blir gøy å se hvordan det vil se ut med tiden også. Endret 11. februar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Hvor ble rakettene av? Ser de har skjult "sist aktiv" informasjonen i profilen sin, men såg den sist i går og da var de aktive. Så de siste innleggene her har "de" definitivt fått med seg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Står nederst på denne siden. https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=search&do=user_activity&mid=268387 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2012 Hehe, lurer på om raketten har byttet firma til pc support? Men over til spørsmålet noen som har erfaringer med disse under bestilling? Uten om rakettenes tragiske innlegg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Mye mulig dette er den nye brukeren her på Diskusjon.no https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=269467 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2012 Hvis det er tilfelle burde vel en av administratorene nekte dette firmaet å poste ting her. Greit nok å gjøre feil men hvis de oppretter nye kontoer kun for å slippe unna syns jeg personlig slike bedriftkontoer bør nektes avgang hit. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 (endret) Ser på kontoen de har postet med her, så har de vært inne i tråder og anbefalt varer til kunder (ikke helt seriøst?). EDIT: I denne tråden så reklamerer de til og med for varer de selger selv. - Mortis Endret 12. februar 2012 av Mortis Lenke til kommentar
Mez Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Fortsatt ingen svar fra Rakett1.no sin representant? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 Ser når at de fleste prisene har gått opp igjen, sånn sett. Spiller det ikke rolle om rakett svarer eller ikke. Men for å beholde sin seriøsitet burde de gi et fornuftig svar på hvorfor vi skal handle der. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hvem av de ønsker du svar fra? Teknikeren, markedsansvarlig eller daglig leder? Eg er skuffet. Dette er et PR-stunt som bør kunne brukes som et skrekkeksempel i markedsføring og nyetablering. Og eg vet ikke lenger hva som er det verste: - den manglende kunnskapen om MVA og bedriftsøkonomi - den bastante holdningen og manglende vilje til å se på fakta - påstand om at en "ansatt" gikk over sine fullmakter - komplett stillhet når kritikken var på bordet Det siste vi hørte fra Rakett1 er åpenbart en løgn, eller et bevis på idioti. Om det er det de vil at folk skal huske om Rakett1.no så har de litt av en jobb å gjøre. Tråden her er indeksert i Google, og når nye kunder søker opp bedriften(for å sjekke legitimitet) så er det dette de finner. Synd. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 (endret) Men det jeg lurer på som et generielt råd. Er det i ca 90% av tilfellene at nystartende bedrifter på langt sikt er dårlig invistering? Så altså å handle fra nye arktører er og risikeres som et taps objekt. Altså som regel de lave prisene neppe blir besparelse over tid. Nå sier jeg ikke det for å skremme folk, men det ofte slik en del som kun fokuserer på pris. Er jo greit å få en vare billigere, men hvis returretten/garantien forsvinner er jo ikke det en god invistering. Alle ønsker gjerne konkuranse, men problemer blir å vite hvor man skal satse. Så sant man betaler med kredittkort løser det seg hvis man ikke får varen, men er varen defekt hjelper det lite. Forsikringen ved konkurs for kunder, tegnet vel aldri nystartet nettbutikker, sånn sett er det kunden som vil tape? Og si norek.no er levrandøren, hjelper lite hvis de ikke vil ta imot defekt vare eller ta ansvaret ved konkurs. Endret 15. februar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Det finnes ikke forsikringer som bedrifter kan kjøpe som sikrer kundene sine økonomisk ved en konkurs. Eg har i det minste aldri sett en eneste som har det, og kan ikke se gevinsten i det ettersom vi har forbrukerkjøpsloven som gjør at kjøper kan henvende seg til leverandør(om den er kjent). Når det gjelder spørsmålet så er det litt mer komplisert enn det. Markedet er presset(mange butikker å velge i), marginene er små(man tjener ikke mye pr produkt), som nyetablert har man lav omsetning(som gir lav inntjening) og ingen oppspart kapital til å klare nedturene(som kommer regelmessig). Når da et nytt selskap etablerer seg og prøver å selge seg inn på pris så er det døfødt av følgende årsaker: - Nyetablerte har lav omsetning og får dermed ikke gode avtaler med sine leverandører. - De må dermed betale mer for varene enn hva større selgere gjør. - De får også mindre kreditt hos leverandørene pga større risiko, hvor de etablerte har bedre kreditt. Så når de skal prøve å konkurrere på pris så går de med tap med en gang. De betaler mer for varene enn større butikker, men samtidig må de selge de billigere for å vinne kunder = tap. I tillegg kan ikke omsetningen være for høy da de har mindre kreditt å gå på, og er dermed avhengig av at pengene kommer fortere inn på konto så de kan betale leverandørene sine fortløpende. Der hvor store veletablerte butikker ofte har 30-40 dager i kreditt, har ofte nyetablerte mellom 10-20 dager. Og derfor er nye butikker som fokuserer på pris, en stor risiko. Og med såpass lite utvalg som Rakett1, hvorfor skal man da handle der når de er attpåtil dyrere og er dømt til å være ei døgnflue? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå