Gå til innhold

Utskift på intern printer fra eksternt nett?

Anbefalte innlegg

Hadde en kompis som hadde et lite problem jeg ikke har tenkt så mye på før.

Si man har en nettverskriver med ip adresse 192.168.0.170 som bruker port 9100.

Så setter man opp på en dlink router at port forwarding på ip 170 til port 9100.

Sjekker at porten er åpen.

Så kommer problemet.

Prøver da å endre porten på skriveren, inne på egenskaper til den eksterne adressen, altså min ip adresse ut mot nette, da får jeg bare feilmelding.

Det som er tanken er at han skal ha med seg en laptop og bruke den på et annet nettverk feks mobilt nettverk, og kunne skrive ut på printeren hjemme når den står på, og han er et annet sted.

Hva gjør jeg feil her?

Endret av teigas123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver da å endre porten på skriveren, inne på egenskaper til den eksterne adressen, altså min ip adresse ut mot nette, da får jeg bare feilmelding.

Hva gjør jeg feil her?

Du mener adressen på skriveren ? ikke porten. Og du skal gjøre dette på den installerte printeren i windows ?

Antagelig bedre å prøve å installere det som en ny nettverks-printer.

Er det en HP printer ?

Lenke til kommentar

Hva gjør jeg feil her?

Du mener adressen på skriveren ? ikke porten. Og du skal gjøre dette på den installerte printeren i windows ?

Antagelig bedre å prøve å installere det som en ny nettverks-printer.

Er det en HP printer ?

Prøve og forklare en gang til.

Situasjonen.

En printer står hjemme hos meg. Det er en nettverskskriver fra dell.

Jeg ønsker å kunne skrive ut på denne fra min laptop, når jeg ikke er i mitt hjemmenettverk.

Feks når jeg er på skolen , jobb , etc. Om det er mulig.

Altså rekner jeg da med at når man legger printeren til som nettverskskriver på laptopen må man benytte feks ip adressen skriveren har ut på internett, ikke den interne nettverks adressen. altså feks ip adresse 83.214.xx.xxx.xxx som er nett adressen. Og så åpne port 9100 som skriveren benytter ut mot nette på routeren. Men får det ikke til å funke.. Så har noen noe tips til om dette er mulig og hvordan?

Lenke til kommentar

Slik som du har tenkt det vil det ikke virke.

Dersom du bruker IPP, så kan du få det til å virke. På laptop'en vil du da ha to installerte skrivere: den "vanlige" som du bruker hjemme, og en som går via IPP, som du bruker andre steder. Begge peker (selvfølgelig)) til samme fysiske skriver.

NB! Dersom du setter opp IPP mot skriveren din fra Internet uten autentisering, så kan hvem som helst på Internet skrive ut på den...

Lenke til kommentar

Slik som du har tenkt det vil det ikke virke.

Dersom du bruker IPP, så kan du få det til å virke. På laptop'en vil du da ha to installerte skrivere: den "vanlige" som du bruker hjemme, og en som går via IPP, som du bruker andre steder. Begge peker (selvfølgelig)) til samme fysiske skriver.

NB! Dersom du setter opp IPP mot skriveren din fra Internet uten autentisering, så kan hvem som helst på Internet skrive ut på den...

Takk for svar. Finnes det noen guide for hvordan man setter dette opp i windows 7?

Søkte litt, men klarte ikke å finne noe spesielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...