Gå til innhold

Bærbar til grafisk arbeid, tegning, foto osv.

Anbefalte innlegg

Etter at den flyttbare PC-klossen tok kvelden, må jeg irriterende nok ut på leting i hardwarejungelen igjen, men hva er det som anbefales i dag?

PC-en bør helst takle et par-tre Adobe programmer samtidig (PS, Illustrator, Indesign elns) og ha en god skjerm, men ellers er ikke kravene noe særlig høye fra min side.

Pris kan være opptil 10-12K kr, men helst en del under.

Tenke litt på en MAC bare sånn for å ha prøvd det, men siden Adobe programmene jeg har nå er til Windows må jeg vel kanskje fortsette med Windows for å få brukt dem videre?

Any suggestions?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde 15" Macbook Pro kostet 15 lapper?

Dell XPS 15 er nok et lurt valg, jeg anbefaler denne på grunnlag av Agentspoons anmeldelse og fordi den er satt opp som første alternativ for laptoper i tråden den perfekte PC-pakke og bærbare

Ellers er det vel et par andre greie endringer:

Skjermvalg: FHD B+RGLED TL vil jeg tro er det viktigste valget du kan gjøre, helt i toppsjiktet blant laptopskjermer.

RAM bør du vurdere sterkt å kjøpe ved siden av fra Komplett eller lignende. 2x 4GB modul (8GB) eller 2x 8GB modul (16GB) avhengig av hvor mye du tror du kommer til å trenge.

Å bytte lagring til SSD kan være en solid oppgradering, Samsung SSD 830 256GB er et alternativ for eksempel. Det finnes også en variant med en 7200RPM-HDD, om SSD er uaktuelt hadde jeg tatt denne istedet siden lagring gjør stor forskjell i bruk.

9 celler batteri kan også være nyttig om du drar med deg laptopen overalt uten ladesteder.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Finnes jo mac laptoper nedi 10 000 kr faktist så lite som 7500 kr hos elkjøp men da snakker man om laptop maskiner med det nedeste sikte og alt forlite ram (2 GB ram).

Man kan jo installere windows på mac, men det er jo ikke like enkelt med tanke på bootcamp.

Men fulgt mulig hvis man setter seg inn i det.

Angående SSD disk er jeg enig, men jeg ville vurdert ASUS G53SX 15.6" Full HD Matt, i7-2670QM

GTX 560M,8GB, 750GB, DVD±RW,W7H er riktignok en dyr maskin dette, men asus er nok bedre en dell på kvalitet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Finnes jo mac laptoper nedi 10 000 kr faktist så lite som 7500 kr hos elkjøp men da snakker man om laptop maskiner med det nedeste sikte og alt forlite ram (2 GB ram).

men asus er nok bedre en dell på kvalitet.

Prisjakt-søk på Apple Macbook Pro 15"

Jeg vil påstå at for bilderedigering er 15" og bra skjerm et must, da går det ikke med 13" Pro eller Air.

Nå snakker du om en tung kloss på 3.9 kg mens jeg har henvist til en laptop som veier 2.87 kg, for ikke å nevne at G53SX er mer rettet mot gaming enn bilderedigering i den forstand at skjermen fokuserer på responstid og ikke bildekvalitet. For ikke å snakke om et noe eksentrisk og til dels upraktisk design.

Om man absolutt skal velge ASUS hadde det vært N55SF som gjelder siden skjermen på denne er nesten like god som Dell sin skjerm.

Lenke til kommentar

Etter at den flyttbare PC-klossen tok kvelden, må jeg irriterende nok ut på leting i hardwarejungelen igjen, men hva er det som anbefales i dag?

PC-en bør helst takle et par-tre Adobe programmer samtidig (PS, Illustrator, Indesign elns) og ha en god skjerm, men ellers er ikke kravene noe særlig høye fra min side.

Pris kan være opptil 10-12K kr, men helst en del under.

Tenke litt på en MAC bare sånn for å ha prøvd det, men siden Adobe programmene jeg har nå er til Windows må jeg vel kanskje fortsette med Windows for å få brukt dem videre?

Any suggestions?

Anbefaler definitivt en MacBook Pro 15" til bruken din. Herlig maskin - slank, lett, laget i ren aluminium med nydelig byggekvalitet, ypperlig batteritid, god og lyssterk skjerm, bakgrunnsbelyst tastatur i toppklasse, markedets beste styreflate, ++...

Velg basismodellen (15", 2,2GHz). Du må oppgradere til 8 GB RAM (2x4GB) som du kan kjøpe hos f.eks Komplett. Total pris blir da ca 15.300. Anbefaler også å oppgradere til refleksbehandlet (matt) skjerm med høyere oppløsning (1680x1050 pixler) - selv kan jeg ikke fordra "glossy" skjermer, men dette er litt smak og behag. Total pris (med matt skjerm + 8GB) blir da ca 16.500. Verdt hver krone, tenk på det som en god investering for en bedre datahverdag de neste 5 årene. :)

Når det gjelder det siste, så er det mulig å bytte plattform fra Windows til Mac, uten at det koster deg annet enn forsendelse av ny installasjons-DVD. Anbefaler å ringe Adobe i Norge for evt. å få det bekreftet, dersom det er aktuelt.

http://kb2.adobe.com/cps/405/kb405819.html?PID=2159997

Lykke til med valget ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Takk for alle tips

Dell maskinen ser bra ut, men jeg leser at det er et velkjent problem med USB3 inngangene, så jeg er litt usikker om jeg tør. En kan såklart aldri garantere seg mot slik feil, men det er jo lurt å styre unna kjente feil.

Har lyst til å prøve MAC, men for 15K blir det litt for dyrt. Får liksom nesten to PC-er for samme pris, og Apple har vel neppe noe bedre garanti og service enn Dell selv om maskinene sikkert har noe lavere feilrate.

Så er det bare Asus N55SF igjen, den ser jo bra ut den også, får mer ram, bedre skjermkort og Blu ray inkludert i motsetning til DELL, eneste spørsmålet er skjermen og designet, sistnevnte er ikke veldig pent for å si det slik.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Hvis slike undersøkelser ikke er helt up-to-date, er de faktisk ikke så verdifulle, arni90. Laptopprodusentene skifter modeller minst en gang om året, og de skifter også hyppig underleverandører, slike at det som kanskje var relevant for et år siden, kanskje ikke er det lenger.

Man kan heller si det sånn: Hvis man får en ny maskin veldig billig, vel så er det grunner til at den er veldig billig - og det kan føre med seg enkelte ulemper når det gjelder holdbarhet, støy, varme og generell byggekvalitet.

Det er som kjent få av bærbarmerkene som egentlig produserer sine laptoper selv ... de fleste har bare et navn og et utvendig design, men inni er det som regel enten en Compal, MSI eller Asus-produsert maskin. (3 av de største "egentlige" bærbarfabrikkene, men det finnes fler.)

Edit: Men ikke la dette blir en utstrakt diskusjon, i denne tråden. OP er ute etter tips til brukbare maskiner for sitt bruk, bare.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...