Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Ufør og utdanning?

frankhaugen

Anbefalte innlegg

Jeg har kroniske rykksmerter, og legen har bedt meg vurdere uførhet, jeg vil ikke men det er en helt annen sak, det jeg kan tenke meg vil være å ta en utdannelse der ryggplager ikke er arbeidshemmende, (er IKT-driftsoperatør og all den kablingen og krypingen under kontorpulter er ikke hva ryggen min trenger). Det jeg tenker er at kan jeg ta utdannelse mens jeg er ufør, så forsøke meg i arbeidslivet igjen er det ikke så ille å være ufør, derimot lar det seg ikke gjøre så må jeg heller gå på AAP.

Så hvis noen kunne gi meg litt oppklaring i hvordan dette fungerer så hadde det vært toppers!

-frank

(kan være denne hadde hørt hjemme i Juss-forumet istede?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som ufør står man helt fritt til å ta en utdannelse. Men du får ikke dekket noen av utgiftene fra NAV. Som f.eks. pensumbøker, skolepenger (hvis privatskole).

Med AAP kan man få dekket bøker, skolepenger, transport til og fra skolen osv.

Man får mer utbetalt på ufør kontra AAP fordi det er nesten ingen skatt på ufør pga. ekstra fradrag og evt. skattebegrensningsregelen.

Tenker du på privatskole (f.eks. BI) vil det være best med AAP pga studieavgiftene, men tenker du statlig høyskole eller universitet vil det nok være økonomisk bedre med ufør.

Lenke til kommentar

Du får ikke AAP for å studere. Du får det som en overgangsstønad mens du strever for å komme tilbake i arbeid. Du kan få studiepenger dersom det er nødvendig, men det er ikke noe du har krav på. Jeg fikk det ikke, NAV strakk seg til et par ukeslange kurs. Jeg fikk heller ikke lov å studere på egen regning mens jeg gikk på AAP, logikken er at dersom jeg er frisk nok til å studere så er jeg også frisk nok til å jobbe og trenger ikke AAP...

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som ufør står man helt fritt til å ta en utdannelse. Men du får ikke dekket noen av utgiftene fra NAV. Som f.eks. pensumbøker, skolepenger (hvis privatskole).

Med AAP kan man få dekket bøker, skolepenger, transport til og fra skolen osv.

Man får mer utbetalt på ufør kontra AAP fordi det er nesten ingen skatt på ufør pga. ekstra fradrag og evt. skattebegrensningsregelen.

Tenker du på privatskole (f.eks. BI) vil det være best med AAP pga studieavgiftene, men tenker du statlig høyskole eller universitet vil det nok være økonomisk bedre med ufør.

Takk

Få deg en IT-jobb der du ikke krabber under pulten til folk?

Jeg har jobbet med IT i 5 år og enda ikke krabbet under andre pulter enn min egen, heller ikke kablet for andre enn meg...

no shit Sherlock ;) jeg hadde gjort det, men ryggen er for vond, så frem til fysioterapeuten eller kiropraktoren kan gjør meg noe mer smertfri er det Paralgin forte-rus og senga for meg :(

takk for raske svar folkens

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...