Gå til innhold

Forsterke tråldøst signal til kjeller

KoR

Anbefalte innlegg

Bor på hybel og får internett fra huseieren som bor vegg i vegg. Greia er jeg har PCen min i underetasjen, og her er det veldig ustabilt signal.

Hvordan kan jeg gjøre signalene stabile i kjelleren også på en enkel og billig måte?

Vet ikke om det eksisterer, men en slags antenne som jeg kunne satt i første etasje, og så brukt en netverkskabel fra antenna og koblet i PCen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke en trådløs ruter som bro (altså at ruteren er koblet på trådløsnettet på samme måte som en PC med trådløs nettverksadapter) og så koble deg til ruteren med tp-kabel, men det avhenger jo selvsagt av at du har en plass i kåken din med bra nok mottaksforhold.

Det er langt fra alle trådløsrutere som støtter bridge-modus, i hvert fall ikke uten at du bytter ut den medfølgende firmwaren med tredjeparts firmware som støtter det. Selv bruker jeg en Netgear WNR-3500L som jeg kjører dd-wrt på til akkurat det bruksområdet du beskriver. Ruteren står på toppen av en bokhylle i stuen hvor det er greie mottaksforhold, og så har jeg en tp-kabel inn til pc-rommet.

Lenke til kommentar

Du får for så vidt også kjøpt eksterne trådløsantenner med signalforsterkning som du kan koble på i stedet for den vanlige trådløsantennen, men det jeg så av sånne løsninger ble ikke noe billigere og langt mindre fleksibelt enn å kjøpe en trådløsruter og sette den opp med tredjeparts firmware.

Lenke til kommentar

men må jeg ha ny firmware routern som er koblet til nett hos huseiern, eller bare i den som skal stå hos oss?

Bare i den som står hos deg. Det er også mulig du kan få kjøpt rutere som har den funksjonen innebygget fra fabrikk hvis du leter, men jeg tror du skal lete lenge. Det er ikke en vanlig funksjon. Jeg valgte 3500L fordi det er en anerkjent produsent, fordi den spesifikt er laget for å støtte tredjeparts firmware og fordi det av den grunn er mye ressurser på nettet om hvordan oppgradere og modifisere den. Ruteren kobler seg til det trådløse nettet på samme måte som en PC ville gjort det. Ruteren til husverten din vil ikke "se forskjell" på en PC og en annen ruter i bridge-modus.

Nå skal det sies at å bytte firmware på en ruter kan gå galt hvis du er kjapp i svingene. Jeg fulgte denne guiden. Følg alle stegene, og bruk så lang tid som det står, så er det lite sannsynlig at noe vil gå galt.

og er det noen garanti for at det vil fungere?
Nå kan man vel aldri være hundre prosent sikker med trådløsnett, siden utstyrsprodusentene noen ganger er litt slepphendte med å følge standarder til punkt og prikke. Men det er som sagt ikke forskjellig fra å koble til en PC på det samme trådløsnettet.
Lenke til kommentar

Alle sliter med det samme, ingen routere som selges av D-link, asus osv klarer å sende signaler godt nok over en distanse som er vanlige i Norske hjem. Jeg skulle streame film, gikk på elkjøp. Fikk info at kjøp d-link den var råest til dette. Kom hjem, fikk ikke mer en nesten 3 streker stabilt i andre enden av huset. Hva hjelper det da med en rask router? Fikk vite om denne W525H - Testet den, heiv den andre tilbake til Elkjøp. Testet også en W502 tidligere, den også gav god nok rekkevidde i massevis. Jeg skjønner bare ikke at folk tror at ASUS og D-link osv de kjente merkene klarer jobben. Alle jeg snakker med av venner osv sliter alltid med det samme. Ikke god nok rekkevidde. Jeg kunne jo selv ikke sitte å se film fra canal digital utleie på nett i stua selv om routeren var i samme etasje.

Det er helt sykt hva disse Alfa routerne klarer.

Drittfornøyd bare. Aldri noe annet. Trenger ikke koste skjorta engang eller være teknisk vanskelig med masse utstyr.

Lenke til kommentar

Det er helt sykt hva disse Alfa routerne klarer.

Alfa er stort sett bra produkter. Man kan bruke den der som klient for å motta trådløsnettet.

Hvis man vil slippe rimeligere unna, så finnes det Alfa-USB-dongler på ebay med 11n. Disse koster ca 100-200kr.

Bare husk at det ikke er noen magi. Stort sett dreier det seg om høyere effekt og gode antenner.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

så jeg kjøpte denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601558

fungerer sånn halveis.. problemet er at etter at jeg satte den opp, har folk hatt problemer med å koble seg direkte på routeren, samt også at det går veldig tregt for de som er koblet direkte til routeren.

får heller ikke internett når jeg bruker ledning fra extenderen til pcen, bare når jeg kobler til trådløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...