Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med brannmur : Mamut får ikke kontakt med Windows SQL server via TCP/IP

Anbefalte innlegg

Sliter med et problem på en ny (des 2011) windows 7 maskin. Regnskapsprogrammet Mamut får ikke kontakt med Windows SQL server via TCP/IP, og Bria IP telefonen kan ikke ta i mot samtaler. Det virker som om det er brannmuren som sperrer, men problemene er der uavhengig om brannmuren står på eller ikke. Bruker ESET 5.0 for å sikre maskinen.

Problemet oppsto ca 12 - 13 januar i år, og ser i loggen at det var noen sikkerhetsoppdateringer 12. januar. Er det noen som kjenner til liknende problem, at det kan ligge i sikkerhetsoppdateringen? Eller bør jeg fokusere på andre områder?

Forslag til løsning mottas med stor takk!

-Roffee

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er TCP/IP enablet på instansen?? Er brannmur påslått på server? Evt. er det lagd en unntaksregel for portnummeret til instansen i denne brannmuren?

Takk for innspill.

SQL serveren kjører lokalt på samme maskin som regnskapsprogrammet. TCP/IP stod enablet, men for å få programmet til å virke, ble den disablet, og programvaren satt opp til å kjøre med direkte tilgang. Jeg kan med andre ord bruke programmet, men det er tydelig at det er noe som ikke stemmer "et sted" inni maskinen. Problemet oppstod som nevnt rundt en sikkerhetsoppdatering, og det påvirket også IP telefonen som kjører lokalt på samme maskin (her kan jeg ringe ut, men får ikke samtaler inn. Samme program fungerer på andre maskiner i samme nettverk, det er derfor jeg retter mistanken mot noe inni maskinen). Telefonen fungerte også som den skulle før, dvs den tok også innkommende samtaler.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til Mamut men antar den har en odbc mot sql server og muligens en testrutine for å sjekke connectivitet mot basene. Mulig du finner noe på supportsidene til Mamut.

Fikk ikke en tydelig forklaring på hvordan Mamut foretar oppslag mot SQL serveren. Det var support som kom med løsningen om å gå utenom TCP/IP for oppslag, så det er jo forsåvidt greit. Det som ikke er greit er at det jo ligger en feil et eller annet sted...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Finnes det annen software i operativsystemet som setter begrensinger i IP traffikken? Nå har jeg forsøk å få IP telefonen til å fungere med avinstallert brannmur (og deaktivert windows brannnmur), av- og reinstallert telefonen og forsøkt å fjerne IPv6 på nettverkskortet - men ingen forskjell. Kun utgående samtaler, ingen innkommende.

Gode ideer til feilsøking mottas med takk! :-)

Lenke til kommentar

Det hender seg at problemet ligger i ruteren som blir brukt , kjipt siden det ikke er alltid like enkelt å stille inn dette.

Du kan prøve å logge deg på ruteren og sjekke hvilke innstillinger som står der, eventuelt ringe bredhåndsleverandøren og få vite hva du må justere for å få programmet til å fungere igjen.

Lenke til kommentar

Det hender seg at problemet ligger i ruteren som blir brukt , kjipt siden det ikke er alltid like enkelt å stille inn dette.

Du kan prøve å logge deg på ruteren og sjekke hvilke innstillinger som står der, eventuelt ringe bredhåndsleverandøren og få vite hva du må justere for å få programmet til å fungere igjen.

Telefonprogrammet fungerer på andre pc'er i samme nettverk. Det er kun på en pc at det ikke virker, og dette skjedde samtidig som regnskapsprogrammet mistet kontakten med SQLserveren (som kjører på lokalmaskin). Det har vært et par sikkerhetsoppdateringer når dette skjedde, men blir litt vanskelig å skylde på disse når det ikke er kjent at andre har tilsvarende problem etter sikkerhetsoppdateringen.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis, avhengig av hva man har av programvare og dill dall på pcen kan slikt fort hende antar jeg.

Det er tydelig at noe har gått galt en eller annen plass , antar du har prøvd å tilbakestille pcen til et tidspunkt som var før dette skjedde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...