Mean69 Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Skulle gjort om så jeg får redigert en fil /etc/apt/sources.list heter fila, men den har jeg bare lese rettigheter på, noen kloke hoder som vet hvordan jeg gjør om så jeg får redigert den!? Lenke til kommentar
laurell Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Skulle gjort om så jeg får redigert en fil /etc/apt/sources.list heter fila, men den har jeg bare lese rettigheter på, noen kloke hoder som vet hvordan jeg gjør om så jeg får redigert den!? chmod 777 sources.list (777) - OBS, denne gir alle rettigheter til alle brukere, så ikke bruk denne utenom du er den eneste brukeren på maskinen/serveren. Les mer om chmod her feks: http://catcode.com/t...chmod_cmd2.html Endret 9. februar 2012 av laurell Lenke til kommentar
wil Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Hei. Hvilken Linux Distro kjører du? Ubuntu, Mint, Fedora. Whatever. Da er det heller bedre å kjøre sudo nano /etc/sources.list eller sudo leafpad /etc/sources.list Du trenger ikke å endre rettighetene så lenge du bruker sudo. Da skriver du bare ditt eget brukerpassord, så har du mulighet til å legge til hva du vil i fila. Endret 9. februar 2012 av wil Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Skulle gjort om så jeg får redigert en fil /etc/apt/sources.list heter fila, men den har jeg bare lese rettigheter på, noen kloke hoder som vet hvordan jeg gjør om så jeg får redigert den!? Ikke "chmod 777" på fila, det du er ut etter er nok å få åpnet den som root/admin. Det kan du gjøre ved å åpne terminal og skrive: sudo gedit /etc/apt/sources.list (gedit er program, type Notepad). Hvis du ønsker å bruke filbehandleren, kan du åpne filbehandleren som root/admin ved å skrive gksu nautilus i terminal. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 chmod 777 sources.list Man får ikke gjort dette uten root rettigheter, og som nevnt en dårlig ide og ikke riktig måte å gjøre det på. 1 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Argh! chmod 777 burde vært på svartelista over kommandoer i UNIX / Linux miljø. Jeg vet ikke om ett eneste tilfellet hvor jeg i utgangspunktet vil at _alle_ skal kunne "kjøre" eller lese en fil jeg har lagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå