Gå til innhold

Salg av apps, USA og enkeltpersonsforetak

South_Bridge

Anbefalte innlegg

Jeg lager apps til Windows Phone 7 og lurer litt på noe økonomigreier så jeg ikke havner i kasjotten for å svindle den norske stat.

Hos Microsoft har jeg en såkalt "individual" konto som jeg opprettet en gang i studie dagene. Microsoft krever et par ting når man skal få utbetalt for apps og det er Navnet mitt, navnet på banken, SWIFT og IBAN. I tillegg krever de at du fyller ut å sender, til dem, et IRS dokument (W-8BEN).

Jeg er da litt forvirret hva jeg skal fylle ut der. Punkt 1.3 skal du oppgi om det er individual, corporate, partnership osv osv. Jeg har et orgnummer (enkeltpersonsforetak), skal jeg da trykke corporate her?

Leste i noen bedriftsetableringsdokumenter at om alt av dokumenter skal være riktig må alt merkes til meg i mitt navn, min adresse og mitt org. nummer slik at den norske stat :D skjønner at de er til bedriften.

Men spiller det egentlig noen rolle? Det er et enkeltpersonsforetak, personen meg er jo foretaket. Innbetalingene får jeg inn på en egen konto jeg har satt opp.

Er dette greit? Eller burde jeg kontakte Microsoft og se om jeg kunne forrandre utviklerkontoen min fra å være "individual" til "corporate" da jeg regner med du i registreringen da må taste inn org nummer som jeg nå har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I betydningen det spørres om der er du en "Individual". Corporation i amerikansk rett er en institusjon som har anerkjennelse ut over personene som står bak. Det har ikke enkeltpersonforetaket ditt.

Organisasjonsnummeret ditt skal i punkt 7, under "Foreign tax identifying number", såvidt jeg husker.

Merk at dette ikke har noe med den norske stat å gjøre - den moroa kommer senere, når du skal lignes.

W-8BEN er et skjema amerikanske skattemyndigheter trenger for å avgjøre din skatterettslige status og om du skal og hvor mye du skal skatte til USA. Du skal være fritatt for skatt i USA etter skatteavtalens artikkel 13 (1). I pkt 9a må du derfor huke av og skrive NORWAY, og du må kontakte IRS for å få deg et TIN - Taxpayer Identifier Number - som du kan fylle ut i pkt 6. Sistnevnte gjør du ved å fylle ut IRS-skjema W-7. Tar etter sigende 4-6 uker å få et TIN.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...