Gå til innhold

Hva om du vant lotteri i USA...

zoomsalabim

Anbefalte innlegg

Powerball - Jackpoten er nå 310 millioner dollar. Dette er jo ikke den reelle verdien. I praksis kan du får 310 millioner fordelt over 30 år på grunnlag av statsobligasjoner. Med tanke på verdensøkonomien og dollarens posisjon i den er ikke det noen "god deal" akkurat nå.

Så da er det andre alternativet cash ut 193 millioner dollar. Av dette må slik jeg skjønner det også utlendinger betale 25% federal tax, og avhengig av hvor man kjøpte loddet så er det også state tax. For Florida er denne 0%, så cash ut på konto ville vert $145 050 000.

Så problemstillingen. Dette er å regne som kapitalinntekt. Den er også skattet av i opprinnelseslandet. Vil man da ut fra skatteavtalen mellom USA og Norge kunne si at premien er skattefri, eller vil ikke avtalen ha innvirkning så man måtte skattet 28% kapitalbeskatning første året?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/dok/regpubl/stmeld/19971998/stmeld-nr-41-1998-/6/4.html?id=317015

Slik jeg leser dette så er det enten kredittprinsippet eller unntaksprinsippet som gjelder.

Kredittprinsippet er som jeg skjønner det først 25% til USA, deretter betales differansen av 28%/25% til Norge.

Unntaksprinsippet er som jeg skjønner det 25% til USA, og ingenting i Norge

Lenke til kommentar

Artikkel 22 i skatteavtalen mellom Norge og USA fastslår at både Norge og USA kan skattlegge inntekter fra USA hvis du er bosatt i Norge. Artikkel 23 (2) b fastslår at det er kreditfradragsmetoden som skal benyttes. La oss for enkelhets skyld si at dollarkursen ikke endrer seg. Dagens dollarkurs er $1 = 5,74 kr.

Det vil si at av dine $145 050 000 betaler du da $36 252 500 i skatt til den amerikanske stat. I norske kroner vil dette bli 861 287 000 kr. Du vil bli utlignet 241 160 360 kroner i skatt (28 %), og får 208 089 350 i fradrag i skatt pga betalt amerikansk skatt. Netto skylder du den norske stat kr. 33 071 010,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...