Zeph Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Om det er lavkarbo eller ikkje betyr ingenting. Poenget med lavkarbo er at du blir fortare og lengre mett av ein feittrik diett. Du må framleis ete færre kaloriar enn det kroppen forbrenn i løpet av ein dag. Den fungerer fordi mange har problem med å halde seg vekke frå kjøleskapet når kroppen har lyst på mat. Dei et dermed for mykje og går ikkje ned i vekt. På lavkarbo føler dei seg meir mett og et av den grunn mindre. Det er ikkje noko magisk med lavkarbo eller andre diettar. For min del lev eg med periodisk faste. Det går ut på at eg ikkje et på 16 timar og et det eg har bruk for i løpet av 8 timar. Det fungerer for nokon, men ikkje alle. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 (endret) At de anbefalte et variert, normalt kosthold høres for meg ut som at de bare sa (med litt finere ord) "ikke spis søppelmat", noe som egentlig sier seg selv. Kostholdet ditt kan være variert selv om du kutter ned på karbohydratene. Du kan også få i deg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler selv om du går på lavkarbo. Det heter som sagt lavkarbo, ikke nullkarbo. Det er vanlig at de få karbohydratene man får i seg på lavkarbo kommer via grønnsaker til for eksempel middagen. Disse samme grønnsakene gir deg også en grei dose vitaminer og slikt, avhengig av akkurat hvilke grønnsaker det er snakk om, så klart. Endret 16. februar 2012 av Pseudopod Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2012 Var nok ikke søppelmat de regnet med. På det tidspunktet så var situasjonen en helt annen, jeg var fysisk aktiv og hadde samtidig en spiseforstyrrelse hvor jeg spiste en halv middag om dagen. Er det ikke også slik at mye av vitaminene og sånt får man av poteter, ris og pasta? Hva kan jeg eventuelt supplere mot? Er glad i en middag med koteletter og fløtesaus innimellom, men jeg kan ikke se for meg å spise så fet mat over lengre tid? Vil det ikke bli veldig ensformig? Postet av anonym: 7314dd19e984deffab3e622c0fde91ff Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg spiser ikke mye søppelmat heller, selv om jeg skulle ønske jeg spiste bedre i form av å lage alt fra bunnen av, f.eks. Det blir liksom den spordariske kebaben med venner etter en fylletur, og den lettvindte boksmaten dagene energien er helt, helt på bånn. Akkurat nå har jeg ett bittelite kjøleskap med tilhørende fryser. Har planer om å kjøpe en større en, med mye mer plass. Det hadde kanskje vært en idee å da lage enorme mengder med lapskaus og fryse det ned? Postet av anonym: 7314dd19e984deffab3e622c0fde91ff Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg spiser ikke mer enn rundt 2-3 måltider om dagenVel, der har du problemet ditt. Uansett hva du gjør kan du ikke gå smertefritt ned i vekt ved å spise bare 2 ganger om dagen! Den eneste måten å gå ned i vekt på, og holde seg der, er å redusere appetitten. Så du må se på hva som påvirker appetitten din. Reduserer appetitten: - Lett fysisk aktivitet - Meditasjon - Tyggegummi utenom måltid - Te/kaffe utenom måltid - Nok væskeinntak Øker appetitten: - Moderat til hard trening - Stress Forklar gjerne hvilke funksjoner i kroppen vår som er avhengig av store mengder karbohydrater som drivstoff.Hjernen kan bruke både sukker og fett som drivstoff. Men den fungerer desidert best på sukker. Det er mange på lavkarbo som mener de tenker "klarere". Dette er vel omtrent som folk som mener de kjører bedre etter et par øl. Hodet kjennes klarere ut fordi det er tommere. Postet av anonym: eebb01f752a2278c8438698ea652c39d Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Fint om du kan vise til undersøkelser som konkluderer med at lavkarbo gir betydelig nedsatt mental ytelse, samt hvor mye karbohydrater som var brukt i disse undersøkelsene. Med litt lett regning så viser det seg at 50 gram karbohydrater (ikke uvanlig mengde karbohydrater i en lavkarbodiett) allerede dekker halvparten av energiforbruket til en hjerne. Siden man gjerne inntar disse karbohydratene når man faktisk er våken og bruker hjernen, så mener jeg det er en god sjangs for at hjernen vil bruke disse karbohydratene mens man også er våken. Da er det plutselig kun ~15-20% av energien som må taes fra ikke-karbohydrater i våken tilstand. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Jeg spiser ikke mer enn rundt 2-3 måltider om dagenVel, der har du problemet ditt. Uansett hva du gjør kan du ikke gå smertefritt ned i vekt ved å spise bare 2 ganger om dagen! Den må du forklare. 2 måltid er litt lite, men 3 er nok. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 Jeg spiser ikke mer enn rundt 2-3 måltider om dagenVel, der har du problemet ditt. Uansett hva du gjør kan du ikke gå smertefritt ned i vekt ved å spise bare 2 ganger om dagen! Den må du forklare. 2 måltid er litt lite, men 3 er nok. Var jo det jeg skrev jo: 2 måltider. Hvis han spiser 2-3 betyr jo det at han ofte spiser mindre enn 3, som jeg kommenterte. Postet av anonym: eebb01f752a2278c8438698ea652c39d Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Min lavkarbodiett: Ikke spis frossenpizza, pizzeria-pizza eller lyst brød, og forsøk å unngå ris og poteter. Spis mer salat og grønnsaker i stedet. Fiks ferdig. Dette er ikke lavkarbo, vel å merke, men så igjen, lavkarbo er noe tull. Min samboer sin onkel fikk slag selv om han var undervektig, på grunn av høyt kolesterol -- for mye usunnt fett. Spiser du mer kyllingfett og spekk og smør (i stedet for lettmargarin) så blir du KANSKJE kvitt mer av fettet på utsiden av kroppen og ser slankere ut, men du får mer fett i blodårene og rundt hjertet og øker faren for slag og hjerteinfarkt DRAMATISK mye mer enn du hadde som normal overvektig. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) [\quote] Dette er ikke lavkarbo, vel å merke, men så igjen, lavkarbo er noe tull. [\quote] Må gjenta dette Endret 24. februar 2012 av BirgerCaC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå