Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gå ned uten å trene?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Okei. Jeg har noen ekstra kilo jeg vil ha av, og har sykdommer som står i veien for å trene ordentlig.

Jeg sitter i rullestol og er blitt mer avhengig av stolen, og som følge av dette så har jeg lagt på meg. Jeg er ikke direkte feit, men har definitivt mer ''padding'' enn før.

Jeg har ryggmargsbrokk. Før pleide jeg å gå rundt i huset (bare det gjør så mye, jeg savner det!) og svømte ett par ganger i uken. Nå har jeg fått vite at jeg har ett alvorlig tilfelle av hofteleddsdysplasi hvor ene hofteleddet mitt er helt ute av ledd, og det andre er på vei ut. I frykt for å slite for mye på det før en eventuell operasjon så tør jeg ikke gå overhode. Jeg kan gå med hjelp av skinner (det er en form for proteser) men balansen min er så dårlig at jeg kræsjer så stygt at jeg er redd for å brekke beina mine, og jeg får massive smerter i både hoftene og i korsryggen bare jeg står oppreist. Venter fremdeles på svar fra Ullevål om operasjon. Jeg lider også av en alvorlig depresjon (ja, overraskende, ikke sant..) og har nesten ikke energi til å stå opp om morgenen.

Så, jeg lurte på om noen vet om hvordan man kan gå ned i vekt/opprettholde vekten man er på ved å ikke trene eller være i vanlig, dagligdags aktivitet? Jeg har fundert å sulte meg selv.. men det vil ikke hjelpe meg på noen måte. Mister jeg mer energi nå så er jeg redd jeg aldri står opp.

Postet av anonym: 7314dd19e984deffab3e622c0fde91ff

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg er verken utdannet eller spesielt opplest på feltet, så vil jeg tro at et sunt kosthold er det første og viktigste. Spis god mat med vekt på proteiner, godt fett og gode karbohydrater. Fisk og fugl er bra kilder til proteiner. Og bra fett kommer som oftest fra f.eks. fisk, tran, oliven- og rapsolje.

Spis grønnsaker. Salat, agurk, paprika, selleri og lignende er bra. Til salater er det også viktig å ha på litt god, hjemmelaget dressing. Dette fordi salat alene kan fort bli kjedelig.

Har du vært til noen som form for rehabilitering? Eventuelt kan du spørre en fysioterapeut el. om øvelser du kan gjøre som ikke vil føre til smerter og slitasjer. Jeg tenker i på øvelser som involverer overkroppen i stor grad.

Lenke til kommentar

Det virker som om uansett hva jeg spiser så legger jeg på meg eller det forblir uendret, derfor har jeg begynt å bare hive i meg det letteste siden jeg ikke ser noen forskjell uansett. Selv om jeg nå spiser dårlig så får jeg sjeldent i meg mer enn 1500 - 2000 kalorier.

Grønnsaker er jeg veldig glad i, men så er det det å tilberede dem når du er så langt nede at du går i en uke uten å dusje fordi det virker så slitsomt..

Har vært til rehabilitering ja, på f.eks sunnås sykehus for noen år siden i forbindelse med min generelle sykdom. Fikk lært noen øvelser som jeg tror er noen yogaøvelser, og som vi filmet og jeg fikk på DVD. Problemet er at jeg får vondt i hoften bare av å bevege meg fra rullestol til sofa, så jeg tør rett og slett ikke å gjøre disse øvelsene da man skal stå på alle fire. Ikke er det heller spesiell effektiv trening. Jeg savner så å svette og å kjenne adrenalinet mens du svømmer tvers over hele svømmebassenget :(

Lenke til kommentar

For vekttap må du kroppen bruke mer energi enn den får tilført. Dersom du ikke kan øke dagsforbruket ved hjelp av trening, så må du gå i andre retningen, altså innta mindre energi enn du gjør nå. Det kan enten skje ved å spise mindre av det du spiser nå, eller bytte ut ting som har mange kalorier med noe som har færre kalorier. Det er per dags dato ingen andre reelle løsninger bortsett fra fettsuging eller bypass-operasjon. Sistnevnte er veldig intrusiv og du får neppe dekt det av staten uten at du er ekstremt overvektig.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er absurd og drive med lavkarbo!

For det første: ikke gi lavkarbo mat til familien din hvis du har barn som er under utvikling! Barn vokser og de må ha karbohydrater, proteiner og vitaminer samt mineraler. Lavkarbo kan skade barnets vekst og utvikling med at ett barn ikke får tilgang til karbohydrater. Hvis du føler for at du burde gå på lavkarbo så er det ditt valg men ikke gi dietten til familien din særlig hvis det er barn som inngår i bildet som nevnt.

For det andre: Det er absurd og drive og ete fett og smør og alle andre mulige alternativer for det regnes som en sunn diett! Hovedgrunnen til at folk begynner med lavkarbo er nok på grunn av vektproblemer og det som er mest fornuftig og gjøre da er og spise lite fett men ett balansert kosthold som består av: Proteiner, Karbohydrater, vitaminer samt mineraler og andre næringsstoffer som kroppen trenger. Det har dannet seg ett fryktelig hysteri når det gjelder dette med lavkarbo og dette er en stygg hypnose hvis man kan si det sånn... Et sunt og balansert med ett normalt kosthold og ikke minst bevege deg ofte så går du ned i vekt skal du se!

Og for det tredje: Hvis man kan kalle lavkarbo som en helsediett som skal ha fordeler for helsen din så er det å snu ting på hodet! De fleste lavkarbo dietter er mer skadelig for kroppen enn du tror! Du kan skade deg og din familie noe som

bør unngåes for å si det sånn...

Ikke start på noen som helst for for lavkarbo!

Det er bare ett stort hysteri som har oppstått i Norge som enda en såkalt helsediett som skader mer enn de fleste her til lands er klar over!!

Endret av BirgerCaC
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første, hvorfor trekker du inn barn, når det er trådstarter selv som vil ned i vekt?

For det andre, hvorfor er det absurd å ete fett? Fett gjør deg ikke feit, for mye mat gjør deg feit. Karbohydrater har større sjangs til å gjøre deg feit fordi det gir høyere insulinrespons, og insulin stimulerer fettlagring i kroppen.

Det å spise fett gir heller ikke høyere konsentrasjon av farlig kolesterol (den typen som kan gi blodpropp) i blodet. Det er heller ikke snakk om å kutte ut alle kilder til vitaminer, mineraler, etc selv om man er på lavkarbo. Som det ligger i ordet selv, det er lavkarbo, ikke lavvitamin eller lavmineral.

Det er få funksjoner i kroppen som er avhengig av karbohydrater for å fungere, og kroppen lager ketogene legmer (av fett) som en erstatning for karbohydrater dersom den ikke får nok uansett. Det er per dags dato ingen beviser for at å være i ketose over en lang periode er skadelig.

For det tredje, så snilt av deg å be en rullestolsittende bevege seg mer. Hovedgrunnen til at TS opprettet tråden var jo nettopp fordi han eller hennes evne til å være i fysisk aktivitet er sterkt redusert, og derfor ønsket å la hoveddelen av vekttapet komme fra dietten. Eller leste du kanskje ikke førstepost?

Jeg har uansett ikke tenkt å pushe lavkarbo på TS, men Birgers argumenter mot lavkarbo holder ikke vann.

Endret av Pseudopod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg spiser ikke mer enn rundt 2-3 måltider om dagen, og da er det som regel grei mengde mat, også spiser jeg noe usunt innimellom. Men da er det snakk om ett par ruter sjokolade eller noe sånt.. er ingen ''storspiser'' av søte ting, sånn egentlig.

Har prøvd å spise mindre.. det resulterte i bare mindre energi, noe jeg trenger sårt. Ikke er jeg overvektig heller, så fedme-operasjoner er dessverre ikke noe alternativ.

Ingen som vet om noen øvelser man kan gjøre uten å bruke kroppen særlig? Jeg får vondt ofte bare jeg må flytte meg fra rullestol til sofa..

Lenke til kommentar

Vel, du kan jo alltids kjøre rullestolen i oppoverbakker. Burde gi grei trening for armene dine.

Dersom du hadde fått hjelp til å komme deg opp på en benk, tror du at benkpress hadde vært en øvelse du kunne utført? Riktignok skal man med korrekt teknikk bruke flere muskler nedover ryggen, men det kommer ikke press på ryggraden i nedadgående retning, og nederste del av ryggraden vil sannsynligvis ikke bli belastet spesielt mye. Det kan hende det er aktuelt med lav til moderat vekt på stanga, men i din situasjon burde du absolutt spørre legen din før du begynner med en slik type øvelse.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er umulig å bruke manuell rullestol ute nå, nå som det er så mye snø. Har også møtt på andre som har det samme som meg, og som har ødelagt armene sine av for mye rullestol og/eller krykkebruk, er ekstremt redd for å bli mer 'lam' enn det jeg allerede er.

Hadde kanskje vært en idee å begynne med benkpress og å løfte vekter! Men hvor lang tid må man drive på for å få fettbrennende resultater? Burde jeg begynne med små manualler hjemme for så å øke til jeg er på benken?

Lenke til kommentar

For det første, hvorfor trekker du inn barn, når det er trådstarter selv som vil ned i vekt?

For det andre, hvorfor er det absurd å ete fett? Fett gjør deg ikke feit, for mye mat gjør deg feit. Karbohydrater har større sjangs til å gjøre deg feit fordi det gir høyere insulinrespons, og insulin stimulerer fettlagring i kroppen.

Det å spise fett gir heller ikke høyere konsentrasjon av farlig kolesterol (den typen som kan gi blodpropp) i blodet. Det er heller ikke snakk om å kutte ut alle kilder til vitaminer, mineraler, etc selv om man er på lavkarbo. Som det ligger i ordet selv, det er lavkarbo, ikke lavvitamin eller lavmineral.

Det er få funksjoner i kroppen som er avhengig av karbohydrater for å fungere, og kroppen lager ketogene legmer (av fett) som en erstatning for karbohydrater dersom den ikke får nok uansett. Det er per dags dato ingen beviser for at å være i ketose over en lang periode er skadelig.

For det tredje, så snilt av deg å be en rullestolsittende bevege seg mer. Hovedgrunnen til at TS opprettet tråden var jo nettopp fordi han eller hennes evne til å være i fysisk aktivitet er sterkt redusert, og derfor ønsket å la hoveddelen av vekttapet komme fra dietten. Eller leste du kanskje ikke førstepost?

Jeg har uansett ikke tenkt å pushe lavkarbo på TS, men Birgers argumenter mot lavkarbo holder ikke vann.

Kroppen har behov for ett balansert kosthold med proteiner, vitaminer, mineraler, karbohydrater, fett, osv... Hvis kroppen kutter ut karbohydrater så vil dette bare føre til ustabilitet. Mange lavkarbo dietter har ett program der man kutter ut karbohydrater og inntar fet mat i stede for og spise ett balansert og sunt kosthold.

Grunnen til at jeg blander inn barn i bildet er den at hvis han hadde barn så advarte jeg han for å gi dette til sin familie...

Lenke til kommentar

Hvorfor drar du fremdeles inn ting som vitaminer og mineraler? En lavkarbodiettgår ikke ut på å kutte ut dette. Det er bare snakk om å senke karbohydratinntaket betydelig, siden kroppen faktisk klarer seg temmelig bra uten de.

Å bruke fett som hovedkilde til energi (altså kalorier) i stedet for å bruke karbohydrater som hovedkilde for energi har til nå ikke vist seg å gi negative helseeffekter. Dersom du har kilder som viser det motsatte så kan du jo gjerne legge de frem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Hadde kanskje vært en idee å begynne med benkpress og å løfte vekter! Men hvor lang tid må man drive på for å få fettbrennende resultater? Burde jeg begynne med små manualler hjemme for så å øke til jeg er på benken?

Det høres ut som om vektløfting kan være en god måte å få brukt energi på i din situasjon ja. "Problemet" er vel at slik trening er mer effektiv til å bygge muskelgrupper enn å forbruke energi med i forhold til mange andre former for trening, men det vil nok uansett være mye, mye bedre enn ingenting, og kanskje det beste alternativet i ditt tilfelle. Som de som har postet før meg her inne er jeg dessverre langt fra noen ekspert, men jeg vil anta at å trene vektløfting også vil gi deg mer energi og overskudd etter hvert, i tillegg til selvtillit etter hvert som musklene vokser. Så jeg sier kjør på! Bare pass på at du gjør det riktig i forhold til din situasjon, slik at du ikke skader deg unødig. Jeg vil tro at det er mange her inne i treningsdelen av forumet som kan hjelpe deg med dette, i tillegg til at din lege eller sykepleier kanskje har noen råd.

Endret av Te'om
Lenke til kommentar

Hvorfor drar du fremdeles inn ting som vitaminer og mineraler? En lavkarbodiettgår ikke ut på å kutte ut dette. Det er bare snakk om å senke karbohydratinntaket betydelig, siden kroppen faktisk klarer seg temmelig bra uten de.

Å bruke fett som hovedkilde til energi (altså kalorier) i stedet for å bruke karbohydrater som hovedkilde for energi har til nå ikke vist seg å gi negative helseeffekter. Dersom du har kilder som viser det motsatte så kan du jo gjerne legge de frem.

Poenget er at om 2 år så står det forskrifter i media: Lavkarbo skader deg!

Å kutte ut karbohydrater sier det deg selv at dette vil ha negativ effekt på kropp på grunn av at kroppen trenger ett balansert kosthold inkludert karbohydrater med mer...

Lenke til kommentar

Hvorfor sier det seg selv? Å overleve uten karbohydrater er ikke et nytt påfunn.

Det er mange eksempler opp igjennom verdenshistorien der mennesker regelmessig går mange måneder uten tilgang på noe i nærheten av den mengden karbohydrater som er vanlig i dagens kost.

Forklar gjerne hvilke funksjoner i kroppen vår som er avhengig av store mengder karbohydrater som drivstoff.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...