Anonym259235 Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Finnes det noen bra programmer til Mac hvor jeg kan lage dubstep? Det blir første gang jeg prøver det, så helst ikke alt for avansert. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Har ikke mac garageband? Tror det holder i massevis. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 Har ikke mac garageband? Tror det holder i massevis. Tror ikke Garageband duger til å lage dubstep. Har prøvd før og får ikke laget enkle beats en gang. Jeg tenker mer på programmer som er designet til å lage elektronisk musikk, mens GB er designet for å lage sanger med vanlige intrumenter som trommer, gitarer osv. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Tror du må lære deg programmet skikkelig, garageband er ment for å være lettest mulig. Men om du vil bruke penger så er ableton/logic/reason gode alternativer for mac-plattformen, anbefaler også ett midikeyboard om du vil skrive melodier. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 Tror du må lære deg programmet skikkelig, garageband er ment for å være lettest mulig. Men om du vil bruke penger så er ableton/logic/reason gode alternativer for mac-plattformen, anbefaler også ett midikeyboard om du vil skrive melodier. Linker? Midikeyboard er sånn med 6 knapper med forskjellige lyder på hver, eller? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Bruk google for programmene. Midi keyboard er ett keyboard som ikke kan lage egne lyder men er koblet opp mot en datamaskin og spiller lyder laget av ett program, altså en software syntheziser. Bilder av midi keyboard i ulike farger og fasonger her. Ett gratis software synth jeg liker er Synth1. http://www.youtube.com/watch?v=Cj9VBb1tO88 Endret 9. februar 2012 av Blåbær Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Tror du må lære deg programmet skikkelig, garageband er ment for å være lettest mulig. Men om du vil bruke penger så er ableton/logic/reason gode alternativer for mac-plattformen, anbefaler også ett midikeyboard om du vil skrive melodier. Linker? Midikeyboard er sånn med 6 knapper med forskjellige lyder på hver, eller? :!: Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Tror du må lære deg programmet skikkelig, garageband er ment for å være lettest mulig. Men om du vil bruke penger så er ableton/logic/reason gode alternativer for mac-plattformen, anbefaler også ett midikeyboard om du vil skrive melodier. Linker? Midikeyboard er sånn med 6 knapper med forskjellige lyder på hver, eller? :!: Tenkte på en synthpad. Som sagt har jeg aldri brukt slikt utstyr før, bortsett fra enkelt DJ-bord. Endret 9. februar 2012 av Skrillex Lenke til kommentar
SLi Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Sjekk ut FL Studio. Veldig kjent. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Joda FLStudio er kjent men hva det hjelper det når han er ett eplehue. Edit: Men jeg er nysgjerrig på hva ett synthpad er jeg. Endret 9. februar 2012 av Blåbær Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 Joda FLStudio er kjent men hva det hjelper det når han er ett eplehue. Edit: Men jeg er nysgjerrig på hva ett synthpad er jeg. Kameraten min har også Mac og han har FL studio. Kan sikkert finne det pirated. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Han kjører det i såfall gjennom bootcamp/windows, for FLStudio finnes ikke til mac. Hvis du virkelig ikke har råd til å bruke penger på programvare så anbefaler jeg deg ardour, gratis og open source. http://ardour.org/ Jeg bruker selv modplug tracker som er gratis og open source men bare til windows. (I tillegg til ett annet program som heter reaper) Og hadde du hatt en kompis med mac og FL så hadde du spørt han og ikke oss. Endret 9. februar 2012 av Blåbær Lenke til kommentar
SLi Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Har Mac selv, men jeg har FL Studio på den stasjonære PC´en min. En venn av meg har også Mac, han har FL Studio på den. Det går gjennom " Winebottler " tror jeg. Endret 9. februar 2012 av SLi Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Finnes det noen bra programmer til Mac hvor jeg kan lage dubstep? Det blir første gang jeg prøver det, så helst ikke alt for avansert. Tenker du dubstep type Skrillex, eller roligere dubstep? Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Finnes det noen bra programmer til Mac hvor jeg kan lage dubstep? Det blir første gang jeg prøver det, så helst ikke alt for avansert. Tenker du dubstep type Skrillex, eller roligere dubstep? Skulle da tro at det samme programmet kan brukes til begge deler. Forøvrig er vel skrillex mer elektrpop en dubstep Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 GarageBand fungerer helt fint for en nybegynner. Du må ikke tro andre programmer er noe enklere i hvert fall. Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Finnes det noen bra programmer til Mac hvor jeg kan lage dubstep? Det blir første gang jeg prøver det, så helst ikke alt for avansert. Tenker du dubstep type Skrillex, eller roligere dubstep? Skulle da tro at det samme programmet kan brukes til begge deler. Forøvrig er vel skrillex mer elektrpop en dubstep Tenkte nå mest siden brukernavnet til OP er Skrillex, så går jeg ut i fra at musikken han vil lage er i Skrillex-land. Hvilken DAW man bruker har relativt lite å si. Det det i bunn og grunn virkelig kommer an på (i tillegg til mye annet, of course), er filterne til synthen man benytter seg av og hvordan man benytter seg av disse. OP: Jeg anbefaler deg virkelig å kjøpe deg et midikeyboard. Dette er essensielt. Ikke kun med tanke på innspilling, men også for å få lage synthpatcher på en grei og effektiv måte. Og ja - du må lære deg å lage synthlyder fra bunn av. Du kommer kun halvveis ved å bruke presets. Jeg kan skrive litt mer utfyllende om dette seinere i dag Men til syvende og sist: Det er mye bedre å kjøpe seg et billig og halvgreit midikeyboard til 1000 spenn og bruke dette sammen med Garageband, enn å kjøpe seg et DAW til 4-5000 og sitte der og plotte inn ting i piano rollen(el. lignende). Det kommer man ingen vei med. Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) GarageBand fungerer helt fint for en nybegynner. Du må ikke tro andre programmer er noe enklere i hvert fall. Det må sies at Garageband kanskje blir litt for enkelt. For å lage skikkelig grom wob-wob-basslyd så trenger man for det første å bruke flere layers med synth, i tillegg til å kontrollere filter(ene) på et eller annet vis. Å spille av flere layers(med mindre alle layerene er i samme softsynth) er et herk i Garageband. Kan selvfølgelig løses med å copy/paste til ønskede spor i etterkant, men det blir ikke det samme som å høre alt i sanntid. For å kontrollere filter så har man i hovedsak tre valg: Automasjon(medregnet sanntidsskruing), LFO og envelope. De to sistnevnte finnes det ingen utility for i Garageband som man kan kontrollere parametere i sofsynther, så man er nok mer eller mindre stuck med å måtte automatisere alt av filter - det er jo i og for seg greit nok, hadde det ikke vært for at automasjonen i Garageband er ganske dårlig i forhold til DAWs man betaler for. Garageband har så vidt jeg vet heller ikke noen midi learn-funksjon, så man må vel skrive inn all automasjon manuelt. Men fortsatt: Det er bedre å bruke Garageband med et midikeyboard enn å bruke f. eks Logic uten midikeyboard. Endret 9. februar 2012 av Keiser'n Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Jeg er ikke uenig, men jeg tror det er lenge til trådstarter kommer så langt at det er GarageBand som setter begrensningene. Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Veldig sant! Han har mange hundre timer med koselig lærdom foran seg, uansett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå