Konto brukes ikke Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Skal snart kjøpe en maskin til sønnen og han vil gjerne ta opptak når han spiller for å lage film av det. Maskinen vil ha SSD og en HD. OS er da naturligvis på SSD og lagring av filming blir da på HD(?) (også pga mer plass der) Lønner det seg å installere både spillet på SSD og selve opptaksprogram og kun la HD konsentrere seg om lagringen av filmingen/opptak? Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Brukk HDD til lagring, SSD til OS og programmer du ofte bruker. Jeg har selvfølgelig OS på SSD'n pluss alle de programmer jeg bruker ofte. Det går fint an å ha spill på SSD, men du vil ikke få ytelse i form av FPS av den grunn. Du vil kun få kjapper loadingtider/kjappere loadingscreen. EDIT: Så legg programmet og spillet(hvis det er plass) på SSD også. Så stiller du inn programmet til å lagre videoene på HDD. Endret 9. februar 2012 av Reap Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 128GB ssd gir jo plass til masse. Gammelmaskinen har bare 120GB totalt tror jeg(HDD). Da var jeg ikke helt borte vekke i tankegangen likevel - greit å få bekreftet. Gammelmasknen jobber mye når det spilles - HDD som jobber. Har defrag, men den jobber og jobber og da ser det ut som lagg kommer nettopp pga dette og da er det vel FPS det også går på? Ny blir selvfølgelig bedre og raskere enn en gammel og slitt HDD, men hvis den både har lagring og spill å ta seg av, så kan det kanskje påvirke FPS når den blir litt slitt? Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Hvis HDD'en er skikkelig råtten så kan det vel påvirke FPS et hakk eller to. FPS går jo selvfølgelig mest på skjermkort, men også en del på CPU og HK(hvis HK'et ditt er hundre år gammelt). Jeg kan desverre ikke uttale meg så mye om spillytelse når det gjelder SSD, men for å si det sånn: Om det er FPS du vil ha så er ikke SSD det du oppgraderer. Jeg vil uansett putte spill med lang loadingtid på, på SSD'en(så fremt det ikke er noe viktigere som må ha den plassen). Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Hva slags spill er det snakk om, og hvor mange? Selv har jeg endel spill, og en 128 GB SSD, likevel legger jeg alle mine spill på platedisk. Jeg har ikke plass til alle spill på SSD sammen med både OS og programvare, og da kan det bare være for min del. Steam-mappen alene tar over 80 GB, og så kommer non-Steam-spill i tillegg. Om du kun skal ha noen få spill får du dem inn på en 128 GB SSD sammen med OS og programvare, kanskje tom. en 64 GB SSD hvis du er heldig. SSD bør uansett være forbehold OS og progs i første omgang. Husk at for Steam spesielt kan du ikke velge å splitte spill over ulike diskstasjoner, alle spill må installeres på samme stasjon som selve Steam-plattformen. I farten usikker på om det samme gjelder f.eks. Origin. Enkeltstående spill (spill som ikke krever ekstra programvare som Steam/Origin eller tilsvarende) kan du normalt velge selv hvor du vil installere. Sørg for at du velger en harddisk med fast 7200 RPM (ikke WD Green eller tilsvarende). F.eks. WD Black/Blue, Samsung F1/F3 (ikke F2/F4) eller Seagate Barracuda/Barracuda XT (ikke Green). Da slipper du lave eller variable rotasjonshastigheter på disken, noe som kan øke lastetiden. Slike disker fungerer fint til lagring imo., men jeg ville ikke installert spill eller programvare på dem, da de (ihvertfall WD Green) har en viss oppstartstid som er med på å øke lastetiden. Jeg har selv flere WD Green-disker og er godt fornøyd med dem da de gir mye plass og var temmelig billige da jeg kjøpte dem, men alle spill er installert på en Samsung F3. Et alternativ for bedret ytelse er RAID0 (stripede disker). Da fordeler du lese-og skriveoperasjoner mellom diskene, og får dermed bedre ytelse kombinert med høy kapasitet. Ulemper med denne løsningen er at harddisker fremdeles er dyre etter flommen i Thailand (du trenger minst to disker), du får ikke like god ytelse som med en SSD, og du får økt risiko (om én av diskene ryker mister du all data). Fordelen er at begge/alle diskene vil komme opp som én stasjon, og du vil få oppimot dobbel lese- og skriveytelse (om du har to disker) sammenlignet med en enkelt disk av samme type. Det som er verdt å merke seg er at spill lastes over på RAM når det skal brukes, altså vil ikke bedre harddiskytelse føre til jevnere spillopplevelse ettersom spillet allerede ligger på RAM når det er i gang. Du vil kun merke harddiskytelsen på tiden det tar å laste spillet over på RAM. Endret 9. februar 2012 av srbz Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Kjør OS og filmingen av spillet på SSDen, og legg spillene på HDD. Dette fordi SSD blir meget dyrt ved nok plass. Bruker man steam, så etter min erfaring får jeg ikke lagt de spillene jeg ønsker SSD ytelse i fra på en harddisk, og de andre på en annen. Den er låst til samme harddisk hele veien. Har man mange spill så fylles en SSD utrolig fort ut. Spill er også laget med tanke på HDD bruk. Og siden all HDD bruk blir raskere med ett OS på SSD, og SSDen også vil takle filmingen samtidig. bare husk å ha nok RAM i maskinen. Det kommer nok til å kreve sitt minne. Med det er jo ikke noe problem, får jo 16 GB til 800,- om dagen. Lenke til kommentar
Netrum Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Imponert at ikke flere er klar over dette. Det er et lite program der ute kalt steam mover. Det lar deg flytte enkelt mapper til en annen disk. Det oppretter såkalte junctions. Så steam tror spillet ligger på samme disk. Jeg har gjort dette med flere spill nå. Fungere strålende. Steam mover Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 Tenkte å ta utgangspunkt i Black Refinery og vet om raid, men tror ikke det blir aktuelt, for 1TB HDD utenom SSD(128GB, ev hakket større) bør holde i massevis. (plassmessig) Pr idag er det WOW tanken er på å filme, men senere kan det jo bli f.eks BF3 eller mer krevende. Men det brukes også steam i huset, så greit å vite om forskjellene og mulighetene her. Ser også på den beste maskinen i huset (som ikke skal skiftes ut ennå) at enkelte ting i WOW begynner å bli tregere. F.eks ut og inn av arena loadingen. Er dette HDD som er årsaken muligens? (ettersom dette har vært bedre før, så HDD begynner å bli litt sliten der også?) Slik jeg tenker det med å ha spill på SSD og filming på HDD er at hvis filming ikke henger med(hvis hdd blir gammel og slitt etterhvert), så vil ikke spillet miste ytelse og man merker det ikke for spilling, men bare når man skal se filmen i ettertid? (da kan man ev kjøpe ny/sette raid etc) Poenget er å ha ytelsen i spill best mulig hele tiden og filming deretter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå