Gå til innhold

BK - Vinterlandskap

Bleenda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

post-181115-0-87511600-1328745337_thumb.jpg

Satt på hytta og kom over en artikkel om HDR - bilder så løp ut og prøvde meg. For å være første forsøk, hva synes dere? Bildet er satt sammen av 4 RAW filer, husker ikke individuelle settings for hvert enkelt.

Kan ikke dette om "hvordan HDR bilder skal se ut", men jeg likte det : )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Personlig er ikke dette HDR-bildet etter min smak. HDR skal være et verktøy for å framheve partier i høylys og skygger som man vanligvis ikke får fram ved hjelp av kun én eksponering. Her ser det ut som om du har kastet 4 filer inn i photomatix og ramlet over spakene. Gigantiske haloer og et, etter min mening, overdrevent resultat av unaturlige blåfarger.

Når det er sagt så skal jeg innrømme at jeg har sett langt "verre" førstegangsforsøk på HDR. Komposisjonsmessig så liker jeg det og det har potensiale til å bli et veldig pent vinterbilde. Busken nede til høyre kan virke noe forstyrrende, og horisonten føles noe midstilt, men akkurat der så synes jeg bakketoppen utjevner slik at det likevel føles balansert. Skarpheten er noe som mange får problemer med når de prøver seg på HDR for første gang, men selv synes jeg at bildet ser skarpt ut hele veien gjennom.

Egil =)

Lenke til kommentar

Ja, ser hva du mener.. og overdrevet var jeg selv klar over at resultatet ble. Og jeg vil si du har noenlunde riktig i at 4 filer er plottet inn i photomatix og lekt meg med spakene, men er ikke det poenget? :) Blåfarge messig er jeg også enig i, selv om det skapte en "blåfjell" stemning rundt bildet. Takker for innspill som skal taes med i vurdering neste gang jeg prøver meg. :)

Lenke til kommentar

post-181115-0-87511600-1328745337_thumb.jpg

Satt på hytta og kom over en artikkel om HDR - bilder så løp ut og prøvde meg. For å være første forsøk, hva synes dere? Bildet er satt sammen av 4 RAW filer, husker ikke individuelle settings for hvert enkelt.

Kan ikke dette om "hvordan HDR bilder skal se ut", men jeg likte det : )

Det er ikke noe å vite igrunn. Et HDR bildet skal i utgangspunktet se så naturlig ut som det du ser i virkeligheten med dine egne øyne.

Derimot er det fullt lov å bruk HDR for å få et spesielt, unikt og kanskje dreamy utseende :)

Men i en setting der trådstarter skulle lage et naturlig bilde som bare ser flott ut så har han feilet. For dette er ikke naturlig.

MEN, jeg digget bildet må jeg si. Det ble flott og dreamy men syntes bildekvaliteten var ganske dårlig. Ser ut som om ting ikke er helt i fokus og/eller at kameraet er dårlig. Vet ikke hvorfor det har blitt slik da, men jevnt over syntes jeg det var et flott forsøk på HDR :)

Lenke til kommentar

Oi hehe. Skulle nok formulert meg annerledes :)

Det jeg mente var at OM trådstarter skulle få til en naturlig look så feilet han. Men det var tydelig at du ikke skulle få bildet til å se naturlig ut :)

Hehe, kunne jo høres veldig krasst ut, men jeg mente kun OM meningen var å få det naturlig. Siden det ikke var meningen har du sånn sett ikke feilet på noen måte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...