Gå til innhold

Powercolor 7950 overklokking

Anbefalte innlegg

Hey :D

Tenkte å skrive noen ord + få litt tips og trick. Har akkurat handlet meg ett powercolor 7950 med dual fans, og er superfornøyd. Vuderte egentlig sapphire sitt med doble vifter men kom ikke lager før lenge, tenkte også på 7970 men så at på flere tester var non-reference korta til 7950 nesten like bra til mindre penger og bruker mindre strøm...

Jeg er vant med 4870x2, og det som er kjent med den var at den er VARM og HØYLYTT. Med det noe kortet hører jeg faktisk ikke vifta, selv overklokket som bare det og med mer volt. Har prøvd meg litt frem og får artifacts, usikker på om jeg har for mye mhz på core eller memory...

Reference korta er 800/1250mhz og mitt er 880/1250. Relativ mild klokk. Testet meg frem og begynte med 1200volt og 1100/1500mhz som gikk fint som bare det, kortet blir litt varmere men er fortsatt ikke hørbart i kabinettet mitt. Jeg har også på benchmarks dobbelt fps med dette kortet :D Testet 1250volt og 1210/1700mhz (shit) men det likte den ikke helt. Gikk så tilbake til 1180/1660mhz og det gikk fint i furmark. Jeg ser under feks 3dmark11 og 3dmark vantage at jeg får noen artifacts, skal se hvor jeg ender opp. Vil egentlig ikke gå over 1250volt på kortet.

Er det egentlig core mhz som er mest krevende eller er både core og memory like kravstore ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting du må være klar over med disse nyere AMD-kortene: Powertune. Bruker du siste MSI Afterburner BETA er det en smal sak å gå inn i settings og sette powertune +20%

Powertune er i prinsippet en teknologi som throttler kortet når strømforbruket blir for høyt gjennom spenning og klokkefrekvens. Du kan se hvor mye det påvirker deg med GPU-Z og å sette dette til å overvåke i bakgrunnen. Furmark og andre lignende programmer er såpass ekstreme at Powertune begrenser ytelsen fra første øyeblikk, derfor er de også totalt ubrukelige

HD 7970 har powertune-grense på 250W +20% = 300W

HD 7950 har powertune-grense på 200W +20% = 240W

Her er et bilde av hva som skjer med mitt 7970 med Furmark:

NuyHKNp.png

Du kan GPU core clock hopper opp og ned sammen med Current.

Så kan du se på hvordan det ser ut i Crysis:

ffm8UDM.png

Jeg alt-tabet ut, men du kan klart se hvordan spenningen er 0.1V høyere og at core clock ikke spretter opp og ned.

Lenke til kommentar

Bra svar, håpet noen hjelp meg holde liv i overklokkings delen av forumet :)

Så utfyllende og bra som du skrev ble jeg alikevel litt usikker. Jeg bruker sapphire programmet trixx til å overklokke kortet, på afterburner som jeg hadde tenkt å bruke nektet dem meg å justere volt uansett hva jeg gjorde.

Så powertune justerer ned strømforbruk og klokkefrekvens under høy/ekstrem load på kortet ? Uten å ha lest på dette trodde jeg faktisk powertune var så den ga litt ekstra strøm til kortet. Når jeg klokket mitt kort (jeg har alltid en bunch med program i bakgrunnen for å følge med) så er min helt jevn på core og strøm, hopper kun opp og ned som den skal etter det jeg har lagt merke til...

Edit: Testet nå og volten holder seg ca lik og faller ned etter furmark som den skal, men core hoppet opp og ned veldig ja. Jeg har på afterburner og den sier jeg har på 1100mhz men så på furmark og gpu-z at den bare hopper på rundt 500-850mhz :S Så det er ikke noe vei rundt powertune ? Hva gjør jeg da egentlig, visst den justerer ned volt og core er jo liksom poenget vekk eller hva jeg skal si...

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar

Med Trixx kan du bare skru av ULPS, aktivere AMD overdrive i Catalyst control center og sette powertune +20% der. Noe mer kan ikke gjøres.

Ingen vei rundt powertune utenom lodding, men det er på mange måter en bedre beskyttelsesmåte enn Nvidia som setter en stopper på ytelsen med en gang flaggede programmer kjøres.

EDIT:

Det er også verdt å merke seg at det kun er Furmark, OCCT og Kombustor som virkelig blir påvirket av dette. Det eneste som har endret seg er altså at du kan ikke bruke disse programmene som en enkel stabilitetssjekk, at de ikke har gitt særlig gode indikasjoner på stabilitet i utgangspunktet gjør det ikke til et stort tap akkurat

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ahh... da så, da er det no big deal. Men veldig moro å lære om det, takk skal du ha :)

Du kjører 7970 ? reference kort eller ? hva for noe mhz har du da ?

7970 @1250/1750, kunne sikkert gått høyere, men jeg trenger ikke mer ytelse. Det er så mye ytelse at det virker nesten bortkastet på 1920x1080.

Reference med vannblokk fra EK.

Lenke til kommentar

Nice, kunne tenkt meg vannblokk til gpu selv. Du som er flink med skjermkort å sånn, tror du min gamle psu hadde taklet ett likt kort til ?

Har nå:

Asus sabertooth med 2500k på 1,4v @ 4700ghz.

8gb ram.

8 vifter som ikke bruker så mye strøm.

4 normale 7200 hdd.

1 dvd spiller/brenner.

2x7950 med 1200-1250v på ca 1100/1500mhz

Har mer også men andre tingene går på egen ledning som vannpumpe og 2 andre disker. Psu'n er en Corsair 750w men er snart 4 år gammel (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340678) hva tror du ?

Lenke til kommentar

Ennå ett spørsmål, jeg ser nå at på gpu-z så viser VDDC at volten har vært 1,34 på gpu... har den blitt så mye høyere pga jeg har på +20% powertune ? kan ikke huske den har visst så høyt før... (den ene dagen jeg har hatt kortet...lol)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle utnytte deg litt mer jeg siden du er så snill å svarer :)

1: Hva bør jeg bruke som benchmark for å teste kortet, 3dmark11 ?

2: Det er vel core og ikke memory som gir mest performance ?

3: Jeg ser nå at plutselig så står det i gpu-z at jeg har latterlig mye mhz på memory, akkurat nå var VDDC korrekt mens noen 3dmark11 tester så stod det brått mye mer VDDC, har du noe formening om hvorfor den gjør det ? (se bilde nedenfor + core var 1140 mem var 1540mhz på bilde under)

4: Jeg syntes nå jeg kan ha mer mhz på mindre volt, kan det ha med powertune å gjøre eller er det bare tilfeldig at kortet mitt liker noen settings bedre enn andre ? (da selv med mindre volt og mer mhz)

Takk så mye igjen :)

gpu-z.gif

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar

1. 3DMark11, Crysis, Metro 2033, Witcher 2... Alle spill du typisk har slitt med/sliter med ;)

2. Fikk 15% tap i Crysis og Metro 2033 ved å gå fra 1750MHz til 1250MHz, men dette er nok veldig avhengig av hvilken test du bruker. Kortet har 384bit minnebuss for 32 ROPs, siden 256bit var ikke i nærheten av nok til å fôre ROPene med nok båndbredde...

3. Ser ut som om det viser effektiv klokkefrekvens. GDDR5 har tre klokker: DDR-klokke, overføringsklokke, og intern klokke.

4. Jeg fikk mer ustabile klokker (men langt mer ytelse) da jeg fikk på plass powertune +20%, men dette varierer sikkert fra kort til kort. Smil og vær glad siden du fikk noe positivt ut av det ;)

Lenke til kommentar

Takker så mye :)

Angående spørsmål nr 4 så ville vel den effektive klokkefrekvensen være 6140mhz med 1540mhz på memory ? Tror egentlig bare gpu-z kødder meg med meg.

Positiv ut av det ja, vet ikke om det hadde noe med powertune egentlig men er jo samme det. Ser ut som 1140mhz/1540mhz går helt fint med 1200mv, noe som er relativt mild volt. Det virker som jeg ikke får noe mer ut av kortet med mer volt så lar den være der. Er superfornøyd med kortet og spesiellt siden jeg fant dette av info:

"The average overclock for the HD 7950 was 1,081/6,104 which is pretty damn close to the HD 7970's averages of 1,095/6,185. The average increase for the HD 7950 is waaay above the average increase for its big brother. We are talking 35.14%/22.08% for the HD 7950 and 18.33%/12.45% for the HD 7970. Wow!" Er noen som har lagt sammen resultat av mange mange kort, og da når min er 1140/1540mhz uten problem er jeg happy. Samt pc'n går nå på under 27 grader på alle kjernene når jeg sitter her samt aldri mer enn 55-60grader max under spilling selv med 25 grader i rommet. + Skjermkortet slapper av på 27 grader og 27% vifte, jeg er jo vant med 4870x2 som det var 81-85 grader og 27% vifte :D hot hot

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...