sameoldwall Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Hey! Er en rocker med et lite spørsmål =) når jeg tuner etter en digital tuner som går på vibrasjoner, Så treffer den ikke alltid helt riktig, Og jeg må justere på tuningen med hva jeg syntes høres riktig ut. Spørsmålet mitt er angående Bridge området, De platformene som kan justeres opp og ned, er det viktig hvordan de står? Det må da ha noe med hvordan tuningen blir? =) jeg har ikke endret på dem etter jeg fikk gitaren, Som er under en måned siden Håper på hjelpsomme svar =) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Justerer du høyden på bridge vil åpenbart påvirke tonen etter du har justert, men så lenge du stemmer etterpå har ikke dette noe å si. Justering av bridge kan påvirke feel, samt at avstanden mellom streng og pickup kan ha noe å si for lyden, men selve tonen er en bestemt frekvens og når du strammer/løsner strengen endrer du bare frekvensen strengen gir lyd på. En A (løs femte streng når stemt rett, kammertonen) er f.eks. 440 Hz uavhengig av høyden på bridge. Justerer du bridge ned må du samtidig stramme strengen. Men husk at strengen kan henge seg opp i bridge eller nut (husker ikke det norske ordet for dette), så du bør passe på å trekke strengen litt utover mens du stemmer, ellers risikerer du at strengen hopper/glir ut av posisjon av seg selv og blir raskere ustemt. Endret 9. februar 2012 av srbz Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Ja, dette hørtes litt merkelig ut. Når du sier at tuneren ikke alltid treffer rett, hva konkret mener du da? Er den ikke stemt rett i forhold til en viss sang, eller et annet instrument? Har gitaren din hardtail eller tremolo? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå