soritas2 Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Hei, jeg kjøpte for et år tilbake en badstue ovn. Jeg bestilte den med 230v men fikk ved en feiltakelse sendt en for 400v anlegg. Da la jeg prosjektet på hyllen, og har ikke orket å gjort noe med det, helt til nå. Badstue ovnen er av typen "Topclass Combi KV80SE" Det jeg egentlig lurer på, er det noen måte jeg kan koble denne opp mot et 230v anlegg? Har litt erfaring med elektro, så er greit om jeg må "koble" litt. På forhånd, takk for all hjelp! :] Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Nei, det er det ikke. Du kan godt koble den til, men da vil du få halv effekt. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Jo, det er det. Omformer. Alternativ 2: Legg opp en 400V kurs. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Jo, det er det. Omformer. Alternativ 2: Legg opp en 400V kurs. Og det koster hva i forhold til å bare kjøpe ny ovn? Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) De fleste tre-fase apparater eller motorer kan kobles om fra 400V til 230V eller motsatt. Du må finne ut om elementene er koblet i stjerne - da er det bare å koble dem om til trekant så er du good to go. Sjekk koblingsskjemaene på ca side 14 her, og sett deg grundig inn i hvilket som er aktuelt for din ovn. Hvis det jeg skrev over ikke ga noen som helst mening for deg, ikke tenk mer på dette. Finn noen som kan gjøre deg for det, eller glem hele greia og få tak i en oven for 230V. Endret 9. februar 2012 av orjanr Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Jo, det er det. Omformer. Alternativ 2: Legg opp en 400V kurs. Og det koster hva i forhold til å bare kjøpe ny ovn? Det avhenger av prisen på en ny ovn... Dessuten kan man legge opp en ny kurs selv om man har kjennskap til elektro, som TS sier han har. Så får man det godkjent av elektriker, og du er good to go. Evt gjøre som orjanr foreslår. Lenke til kommentar
soritas2 Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 De fleste tre-fase apparater eller motorer kan kobles om fra 400V til 230V eller motsatt. Du må finne ut om elementene er koblet i stjerne - da er det bare å koble dem om til trekant så er du good to go. Sjekk koblingsskjemaene på ca side 14 her, og sett deg grundig inn i hvilket som er aktuelt for din ovn. Hvis det jeg skrev over ikke ga noen som helst mening for deg, ikke tenk mer på dette. Finn noen som kan gjøre deg for det, eller glem hele greia og få tak i en oven for 230V. Hehe, det der oppe ga litt mening til meg, jeg går selv på elektro vg1. men takk for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå