Gå til innhold

Intel smart response technology.. Trenger jeg det?

jollis

Anbefalte innlegg

Har Asus hovedkort med Z68 cihpset .Dette hovedkortet har mullighet for intel smart response technology.

Har en intel X25 80 GB gen - 2. pluss en 1 TB harddisk 7200 Rpm 6 MBs.

Kjører foreløpig SSD disken som systemdisk, med Office og med ett og annet spill på. Alt annet slik som film og musikk og enda flere spill ligger på snurrediseken. Merker jo slik det er nå at ting går voldsomt mye raskere via SSD`en (som det skal gjøre :-)

Er det verdt det å reinnstallere for å kunne benytte intel smart response technology. Vil jeg i i hverdagsbruk merke bedre respons med intel smart response technology aktivert? Blir jo mindre hensyn å ta ved lagring av diverse programmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lite å tjene på å endre oppsettet du har. Jeg kjøpte også Z68 hovedkort for å se om jeg kunne bruke ISRT på en eksisterende Win7 installasjon istedet for å installere Win7 på nytt. Dessverre lot ikke den gamle installasjonen seg boot på nytt HK så det ble ny installasjon for det. Jeg kjøpte 120GB SSD og jeg kan fortsatt krympe C: partisjonen slik at jeg får litt plass på SSD'n som kan bruke til å speede opp lastetiden ifra en av HDD'ene, men jeg ser ikke behovet.

Endret av Topguy
Lenke til kommentar

Har du operativsystemet på SSD disken? For egen del regner jeg med at så lenge jeg er kritisk til hva jeg putter på SSD disken så er det det det beste.

Om jeg trenger å reformatere i fremtiden, så kan jeg vel sette raid i Bios og få nytte av ISRT . Vil jo da miste automatisk trim.

men snurredisken vil vel dra nytte av Cache fra SSD på denne måten.

Eller hva om jeg partisjonerer SSD disken i to partisjoner på 40 GB med opperativsystemet på den ene og bruker de resterende 40 GB til Cache. vil da snurredisken benytte seg av SSD disken til cache ?

Lenke til kommentar

Har du operativsystemet på SSD disken? For egen del regner jeg med at så lenge jeg er kritisk til hva jeg putter på SSD disken så er det det det beste.

Om jeg trenger å reformatere i fremtiden, så kan jeg vel sette raid i Bios og få nytte av ISRT . Vil jo da miste automatisk trim.

men snurredisken vil vel dra nytte av Cache fra SSD på denne måten.

Eller hva om jeg partisjonerer SSD disken i to partisjoner på 40 GB med opperativsystemet på den ene og bruker de resterende 40 GB til Cache. vil da snurredisken benytte seg av SSD disken til cache ?

Jeg har OS på SSD ja. Er ikke hyper forsiktig over hva som havner der men har brukt bare halvparten

ISRT er en software løsning så tror ikke den fungerer noe særlig med raid.

Det siste du beskriver vil også fungere, det er det jeg tenkte på når jeg nevnte muligheten til å krympe C: partisjonen og bruke resten til ISRT.

Lenke til kommentar

Prøvde å kjøre operativsystemet på en partisjon på 37 GB og tenkte å kjøre resten av plassen som cache..Fikk ikke gjort det da programmet til Intel insisterte på og bruke hele disken Måtte selvfølgelig teste enda jeg viste hva resultatet ville bli. :-) Harddisken ble formatert og bare å starte på nytt. Så en må nok ha operativsystemet på Snurredisken. Men det er jo forsåvidt det som er meningen . Så for meg blir det å fortsette med Operativsystemet på SSD og AHCI.

Lenke til kommentar

Jeg har i ene PC en dedikert Crucial M4 64GB SSD til foremålet.

Når jeg satt det opp i fjor sommer observerte jeg at ISRT har max grense på 60GB for SSD cache.

Man må nok ha OS på en annen disk enn cache disken når det initieres - ikke nødvendigvis på snurredisk men på en "annen" SSD enn den som brukes til å cache HDD.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja det er nok sant. Det må jo ikke være snurredisk. Men er det merkbart bedre respons med ISRT enablet?

Prøvde også dette her igår . Først fant ikke W-7 noen disker å legge operativsystemet på Etter mye strev så fikk jeg frem diskene i feltet der du velger å legge Windowsen ! alt vel og bra la operativsystemet på snurredisken og kjørte programmet til intel Eneste jeg gjorde av forandring var at jeg huket av valget nederst for Maximmized mode write Back. gir best ytelse på den måten. Når alt var klart og maskinen skulle re startes. Ville den ikke boote opp. Kom så langt som til at Winows Logoen kom frem og der "Frøys" hele maskina!

Hvorfor... Aner jeg ikke. Alle innspill tas mot med takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...