Gå til innhold

Ikke norsk statsborger, trenger jeg visum for å dra til Sør-Korea?

Anbefalte innlegg

Hei til sommeren skal jeg på ferie i 12-14 dager med noen venner og lurte på, jeg har ikke norsk statsborgerskap, men har bodd i Norge for 13 år, jeg har bo tillatelse her i Norge og har ikke gjort noe kriminelt i mitt liv, så hvis jeg skal til Sør-Korea må jeg søke om visum?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei til sommeren skal jeg på ferie i 12-14 dager med noen venner og lurte på, jeg har ikke norsk statsborgerskap, men har bodd i Norge for 13 år, jeg har bo tillatelse her i Norge og har ikke gjort noe kriminelt i mitt liv, så hvis jeg skal til Sør-Korea må jeg søke om visum?

Har du norsk pass, ternger du ikke visum for inntil 90 dagers feriereise. Har du pass fra et annet land, vil visum-reglene fra dette landet gjelde.

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar
Most tourists can visit Korea for 30 days without a visa, provided they have a return ticket upon entry. Many nationals may stay for longer periods, one to six months, without visas under reciprocity agreements between Korea and their governments.

Hentet fra nettstedet til det sør-koreanske ministeriet for turisme. Turistvisum gjelder også for handelsreisende og besøkende til slektninger og venner. Hvis du bare skal være der to uker ser det altså ikke ut til at du trenger å søke om visum, men siden du ikke har norsk statsborgerskap bør du for sikkerhetsskyld sjekke avtalene hjemlandet ditt har med Sør-Korea.

Lenke til kommentar

hvilkent statsborgerskap har du da?

irakisk, snakket med den koreanske ambassaden

Hei igjen,

Så lenge du har visum til å bo her i Norge, kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle kunne få visum til Korea.

Som turist visum har vi ikke gitt avslag før.

Ja jeg har bodd her i Norge i 12år og har bo tillatelse, og betaler skatt, har bare norske venner og har ikke gjort noe kriminelt i live mitt!! osv osv.

Endret av Fruitdealer
Lenke til kommentar

På Wikitravel.org sin side om Sør-Korea står følgende:

The nationals of 109 countries and territories, including all the usual suspects, will receive a visa on arrival valid for 30 to 90 days; see the official Hi Korea site [2] for the latest details.

så det virker som det skal være ganske grei skuring uansett hvilkent statsaborgerskap du har.

Takk for hjelpen du =) =)

"Men noen som kan hjelpe meg med Hotel, guide og fly osv til Korea? =)

skal dra med 1 venn, i 14 dager kanskje mer."

Lenke til kommentar

"Men noen som kan hjelpe meg med Hotel, guide og fly osv til Korea? =)

skal dra med 1 venn, i 14 dager kanskje mer."

Finnair flyr Oslo-Helsinki-Seoul. Du finner sikkert litt billigere flybilletter med andre selskaper. Men flytiden blir ikke ubetydelig kortere enn fra andre europeiske knutepunkter.

I Seoul vil jeg anbefale Seoul Guesthouse. Et tradisjonelt koreansk gjestehus i en rolig typisk koreansk bydel. Men det er bare 10 minutters gange ned til hektiske Insa-Dong med masse barer, restauranter og butikker. Perfekt beliggenhet! De billigste rommene koster ca 300 kr men er svært enkle. For 500+ kr får du et "special room" med alle bekvemmeligheter (inkl PC/TV/kjøleskap)og vestlig seng. (De billigste rommene har bare en matte på gulvet. Som er vanlig i Korea. Interessant, men ikke spesielt behagelig.) Eiernes datter som styrte butikken når jeg var der snakker flytende engelsk. (og litt dansk etter 1 års opphold i Danmark.)Fikk masse hjelp med turen videre av henne. Vær oppmerksom på at det er flere overnattingssteder i Seoul med samme navn.

Ellers kan jeg også gå god for "Motel Icarus" i Gyeongju og "Pension Skyhill" på Ulleong-øya. (Ulleong-do) "Hotel Kukje" i Busan derimot var ikke noen innertier. I hvert fall ikke når det gjelder beliggenhet. (som alltid er det viktigste for meg ved valg av overnatting)

Et lite tips til slutt: Det er en stor fordel å lære seg basic Hangeul. (koreanske skrifttegn) I motsetning til japansk og kinesisk skrift er Hangeul et enkelt "alfabet" som det faktisk ikke tar så lang tid å forstå. Selv om man ikke kan selve språket kan man tyde skilter med stedsnavn o.l.

God tur til spennende Korea!

Lenke til kommentar

Har sjekket visakravene for irakisk statsborgere. Du må nok ha visum på forhånd ja.

19FEB12 / 1711 UTC

National Iraq (IQ) /Residence Norway (NO)

Embarkation Norway (NO)

Destination Korea (Rep. of) (KR)

[Visa Information - Destination] Korea (Rep. of) (KR)

[information For Normal Passports]

Passport required.

- Passport and/or passport replacing documents must be valid

on arrival.

Passport Exemptions:

- Holders of a Certificate of Identity (passport-style

booklet) issued by Iraq to nationals of Iraq (usually issued

in emergency cases).

Visa required, except for Holders of a visa issued by

Australia, Canada, Japan, New Zealand or USA to nationals of

Iraq, provided traveling to/from the country which has issued

the visa AND holding confirmed onward tickets to a third

country in flights departing within 30 days .

Visa required, except for A max. stay of 30 days for nationals

of Iraq traveling as tourist, if arriving at and departing

from Jeju International Airport (CJU) and

[[TIDFT/KR/VI/VS/ID21513]]

- Not applicable to nationals of: Iraq;

NOTE 29942: However, this facility is available

provided:[[TIDFT/KR/VI/NO/ID29942]]

Visa required, except for Those who have previously entered

Korea (Rep. of) at least 4 times within the last 2 years, or

at least 10 visits in total.

Additional Information:

- Visitors are required to hold proof of sufficient funds to

cover their stay and documents required for their next

destination.

Dette ser jo litt kryptisk ut, men er visum på forhånd som gjelder kort fortalt.

Tilsvarende tekst for norske borgere.

19FEB12 / 1714 UTC

National Norway (NO) /Embarkation Norway (NO)

Destination Korea (Rep. of) (KR)

[Visa Information - Destination] Korea (Rep. of) (KR)

[information For Normal Passports]

Passport required.

- Passport and/or passport replacing documents must be valid

on arrival.

Passport Exemptions:

- Holders of a Certificate of Identity (passport-style

booklet) issued by Norway to nationals of Norway (usually

issued in emergency cases).

Visa required, except for Those traveling to attend

conferences, exhibitions, meetings or for touristic purposes:

- for a max. stay of 3 months for nationals of Norway;

Additional Information:

- Visitors are required to hold proof of sufficient funds to

cover their stay and documents required for their next

destination.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...