Thomas ST Skrevet 8. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Hei! Lager en ny tråd siden jeg regner med at dette er et såpass spesielt spørstmål. Har et Gainward GeForce 9600GT 512MB "Golden Sample" GFX-kort, dette begynner å bli en tanke utdatert, derfor er jeg i tankene på å anskaffe et nytt SLi kort. I den forbindelse fikk jeg et GFX-kort med en kompis fra hans ødelagte HP. Dette viser seg å være et Radeon HD5450 1GB (Evora Cedar). #1 Mitt spørsmål er derfor om det vil være verdt bryet å avinstallere nVidia driverene mine og gå over til AMD, eller tror dere jeg kommer til å bli skuffet? #2 Går det kanskje an å bruke forskjellige merker? eller blir det fullstendig krasj? PS! er inderlig klar over at dette IKKE er noe gaming kort, men det tilsvarer jo omtrent 440 eller noe fra nVidia, noe som er milevis over mitt gamle... På den annen side så var jo 9600GT'en et budsjett gamer kort når jeg kjøpte det.. HJELP! Trenger et par råd E: Slengte inn link til GeForcen Endret 8. februar 2012 av Thomas ST Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 8. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2012 Hei! Lager en ny tråd siden jeg regner med at dette er et såpass spesielt spørstmål. Har et Gainward GeForce 9600GT 512MB "Golden Sample" GFX-kort, dette begynner å bli en tanke utdatert, derfor er jeg i tankene på å anskaffe et nytt SLi kort. I den forbindelse fikk jeg et GFX-kort med en kompis fra hans ødelagte HP. Dette viser seg å være et Radeon HD5450 1GB (Evora Cedar). #1 Mitt spørsmål er derfor om det vil være verdt bryet å avinstallere nVidia driverene mine og gå over til AMD, eller tror dere jeg kommer til å bli skuffet? #2 Går det kanskje an å bruke forskjellige merker? eller blir det fullstendig krasj? PS! er inderlig klar over at dette IKKE er noe gaming kort, men det tilsvarer jo omtrent 440 eller noe fra nVidia, noe som er milevis over mitt gamle... På den annen side så var jo 9600GT'en et budsjett gamer kort når jeg kjøpte det.. HJELP! Trenger et par råd E: Slengte inn link til GeForcen 1) Hvis du ser her http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html og her http://www.videocardbenchmark.net/mid_range_gpus.html, så ser det ut som om NVIDIA-kortet er betydelig bedre enn ATI-kortet. Mao ingen grunn til å bytte! 2) To forskjellig kort kan fungere på samme maskin, men de samarbeider ikke. Dvs at du kan ha flere skjermer, men grafikkytelsen blir ikke bedre. (Som den f eks ville blitt med to like kort i SLI.) Mvh Jultomten Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) HD 5450 er ikke i nærheten av Geforce 9600. HD 5570 er derimot sammenlignbart. Passmarks GPU-sammenligning er heller ikke en særlig bra måte å sammenligne skjermkort på, måten de måler på er ikke bare tungt vektet mot Nvidia, men den sier heller ikke noe om ytelsen til dagens kort sammenlignet med gårsdagens kort. Mitt råd: Dropp ideen. Endret 8. februar 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Thomas ST Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Tusen takk! Nå fikk jeg til og med vite at mitt 4-5 år gamle X1950GT er myye bedre enn 5450'n x) Har en gammel PC med et 1950 kort i, vil dette fungere i crossfire tror du? bare som litt ekstra drahjelp -T OHWAIT! ser nå at det ikke er crossfire mulighet på 5450 kortet jeg fikk... nedtur.. jaja, takker for gode tips i alle fall! får se om noen andre trenger det Endret 8. februar 2012 av Thomas ST Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2012 Tusen takk! Nå fikk jeg til og med vite at mitt 4-5 år gamle X1950GT er myye bedre enn 5450'n x) Har en gammel PC med et 1950 kort i, vil dette fungere i crossfire tror du? bare som litt ekstra drahjelp -T OHWAIT! ser nå at det ikke er crossfire mulighet på 5450 kortet jeg fikk... nedtur.. jaja, takker for gode tips i alle fall! får se om noen andre trenger det CFX og SLI fungerer best når ytelsen er lik, grunnen er fordi teknologien fungerer ved å la første skjermkort tegne bilde #1, og andre skjermkort tegne bilde #2. Med andre ord vil det raskeste skjermkortet vente på det tregeste. Det er også et par andre problemer med denne metoden der tidsgapet mellom hvert bilde kan variere voldsomt siden spill kan plutselig bli veldig tunge, og du har i tillegg enkelte tilfeller der grafikkprosessorene blir usynkroniserte med 4-5 millisekunder som vil oppfattes som hakking av den verste sort. Prinsippet brukes fordi det gir de beste målbare resultatene i dag, og skaleringen kan med riktige forutsetninger bli 100% i motsetning til oppdeling av bildet der man aldri vil få ting perfekt. I tillegg fungerer CFX kun mellom skjermkort som bruker samme brikke under panseret. X1950GT bruker en R5XX-brikke med noen funksjonelle enheter skrudd av mens HD 5450 bruker en RV8XX-brikke som er laget for lavt strømforbruk og billig produksjon. En tommelfingerregel for hvilke kort som fungerer med hverandre i CFX er at så lenge de to første sifrene er like går det greit. 79XX med 79XX går bra, 68XX med 58XX går ikke bra. Så det er ikke bare umulig, men om du fikk det til ville det vært en solid nedgradering i ytelse. Lenke til kommentar
Thomas ST Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. februar 2012 .. snip .. CFX og SLI fungerer best når ytelsen er lik, grunnen er fordi teknologien fungerer ved å la første skjermkort tegne bilde #1, og andre skjermkort tegne bilde #2. Med andre ord vil det raskeste skjermkortet vente på det tregeste. Det er også et par andre problemer med denne metoden der tidsgapet mellom hvert bilde kan variere voldsomt siden spill kan plutselig bli veldig tunge, og du har i tillegg enkelte tilfeller der grafikkprosessorene blir usynkroniserte med 4-5 millisekunder som vil oppfattes som hakking av den verste sort. Prinsippet brukes fordi det gir de beste målbare resultatene i dag, og skaleringen kan med riktige forutsetninger bli 100% i motsetning til oppdeling av bildet der man aldri vil få ting perfekt. I tillegg fungerer CFX kun mellom skjermkort som bruker samme brikke under panseret. X1950GT bruker en R5XX-brikke med noen funksjonelle enheter skrudd av mens HD 5450 bruker en RV8XX-brikke som er laget for lavt strømforbruk og billig produksjon. En tommelfingerregel for hvilke kort som fungerer med hverandre i CFX er at så lenge de to første sifrene er like går det greit. 79XX med 79XX går bra, 68XX med 58XX går ikke bra. Så det er ikke bare umulig, men om du fikk det til ville det vært en solid nedgradering i ytelse. Tusen takk for intressant og nyttig informasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå