Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mange kalorier trenger jeg hver dag?

Anonym259235

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er en 15 år gammel gutt. Jeg er 188 høy og veier ca 80kg. Jeg prøver å gå ned i vekt, hovedsakelig må jeg miste magefettet.

Aktivitetsmessig går jeg minst 2,5 km hver dag (et par dager i uken blir det kanskje 5km pr dag).

Hvor mange kcal burde jeg spise hver dag?

En veldig generell regel for de som skal ned i vekt, samtidig at maten ikke skal bli ekstrem lavkaloriholdig vil ligge fra 1800-2000 for menn. Men som den som skriver over, så er dette veldig forskjellig fra person til person.

En enkel vei å gjøre dette, synes jeg, er å spise mer grønnsaker. Men en må finne sin egen sti å gå på det punktet.

Og hvis du klarer å øke lengden på gåingen vil det gå enda fortere.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er du ganske så normalvektig i forhold til BMI-skalaen. Det at du har mage kan ha med at du har et høyt stressnivå som naturlig får fettet til å feste seg i det området p.g.a kortisolreseptorer evt. at du har irritasjon i tarmsystemet.

Du er i en vekstfase så du bør ikke rote for mye med diett nå. Det er sikkert lurt å trene litt og evt sjekke fettprosenten din. Når du trener får du mer energi, forbrenner mer fett og får muskler som igjen øker forbrenningen din.

Prøv heller å spise sunnere enn å kutte ned antall kalorier.

Spesielt lurt å ta mineral og vitamintilskudd og ta Omega-3 hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...